خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل جدید خانه هنرمندان:

حوزه هنری و بنیاد روایت درکنار خانه هنرمندان قرار می‌گیرند

مراسم معارفه مدیر جدید خانه هنرمندان ایران در حالی برگزار شد که مجید رجبی معمار با حکم شهردار تهران همزمان به عنوان مدیر تماشاخانه ایرانشهر نیز منصوب شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم قدردانی از مجید سرسنگی و معرفی مجید رجبی معمار،‌ مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران صبح امروز یکشنبه، ۲۴ آبان‌ماه در حالی برگزار شد که شهردار تهران، برخلاف انتظارها مجید رجبی معمار را به عنوان مشاور هنری خود و مدیر جدید تماشاخانه ایرانشهر منصوب کرد.

محمد سریر، عضو شورای عالی خانه هنرمندان ایران در ابتدای این جلسه اظهار کرد: گرچه تصدی مدیریت کار دشواری است ولی این مسئولیت در حوزه فرهنگ به مراتب دشوارتر از دیگر عرصه‌ها به نظر می‌رسد. محتوای واقعی این مسئولیت قابل توصیف نیست چون با عواطف و احساسات انسانی ارتباط مستقیم دارد که گاهی تشخیص درست و غلط در آن دشوار می‌شود.

او افزود: خانه هنرمندان ایران در این ۱۵ سال با دانش و بینش به کار خود ادامه داد و به یکی از مراکز تاثیرگذار هنری نه تنها در سطح شهر تهران بلکه در ایران تبدیل شد به خصوص در یک دهه اخیر با حمایت‌های دکتر قالیباف وسعت بیشتری نیز پیدا کرده است.

سریر خاطرنشان کرد: دکتر سرسنگی طی ۴ سال گذشته قدم‌های مهمی در ارتقای کیفی این مرکز برداشت و علاوه بر این در حوزه افزایش امکانات سخت‌افزاری مجموعه مانند ساختمان جدیدی که به همت ایشان فراهم شد، تاثیرگذار عمل کرد.

عضو شورای عالی خانه هنرمندان سپس اشاره‌ای کوتاه به مدیرعامل جدید داشت و گفت: ایشان تصدی مدیریت‌های گوناگون را در کارنامه دارد و براساس پیگیری‌های من هر جا خدمت کرده به ارتقای فرهنگی این سرزمین پایبند بوده‌است و من امیدوارم این هدف در خانه هنرمندان نیز دنبال شود.

سریر تصریح کرد: طی دهه‌های گذشته جامعه ما به ویژه هنرمندان فراز و فرودهای متعددی تجربه کرده‌ است و اینطور به نظر می‌رسد کم کم زمان آن فرا رسیده زمینه بیشتری برای تاثیر فرهنگ درعرصه سیاسی و اجتماعی فراهم شود.

این عضو شورای عالی خانه هنرمندان ایران در ادامه از مجید سرسنگی درخواست کرد برای بیان سخنان خود پشت تریبون ظاهر شود.

تنها نقطه‌ای هستیم که یک سازمان به فیلمی مجوز می‌دهد و نهاد دیگر رد می‌کند

سرسنگی صحبت‌های خود را بیان این مطلب آغاز کرد که «وقتی بحث انتخاب پیش می‌آید سلیقه مطرح است که اصلا چیز بدی نیست» و سپس ادامه داد: وقتی انتخاب انجام شد، همه باید کمک کنیم تا مدیر جدید امور را آنچنان که شایسته است هدایت کند؛ به‌ویژه وقتی درباره محلی مانند خانه هنرمندان ایران صحبت می‌کنیم. امروز قصد ندارم گزارش عملکرد ارائه کنم چون تمام آنچه از خرداد ماه ۹۰ که مسئولیت را برعهده گرفتم مستند شده و اسناد موجود است.

این مدیر در بخش بعدی صحبت‌های خود به دغدغه‌هایی که در عرصه فرهنگ دارد اشاره کرد و افزود: فرهنگ در دوره پرتلاطمی به سر می‌برد که البته بخشی از آن به ذات این عرصه بازمی‌گردد. البته نگرش ما نسبت به آنچه در حوزه فرهنگ می‌گذرد در کنار هوشمندی مسئولان می‌تواند از این تلاطم یک فرصت و بسازد که اگر جز این عمل کنیم تهدیدی فراسوی آن خواهد بود.

او ادامه داد: از ابتدای انقلاب راه زیادی در عرصه فرهنگ پیموده‌ایم اما معتقدم تا رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی باقی است. در این مسیر هنرمندان، مسئولان و مخاطبان باید کمک کنند و ضلع چهارمی نیز به عنوان ارزش‌های موجود در جامعه که با عنوان فرهنگ از آن یاد می‌شود؛ وجود دارد که باید به آن توجه شود.

سرسنگی سپس با طرح سوال‌هایی خاطرنشان کرد: نسبت دین و هنر، نسبت جامعه دینی و هنر یا جمهوری اسلامی ایران با هنر را روشن نکردیم و به همین دلیل سلیقه‌ها تعیین می‌کند کدام کار مناسب است و کدام نیست. به نظر تنها نقطه‌ای هستیم که سیاست‌های فرهنگی سازمان‌ها با یکدیگر تفاوت دارد چنانچه می‌بینیم سازمانی در جمهوری اسلامی ایران  به یک فیلم مجوز می‌دهد و سازمان دیگری که ذیل پرچم جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارد؛ اجازه اکران صادر نمی‌کند.

او با تاکید بر اینکه در تمام این سال‌ها نتوانستیم وحدت نظری در عرصه فعالیت‌های فرهنگی ایجاد کنیم، گفت: آنچه کمبود آن احساس می‌شود مراکز فرهنگی هستند و آنچه زیاد وجود دارد مراجع سیاست‌گذاری است. زمانی می‌گفتند ارتباط صنعت و دانشگاه با یکدیگر قطع شده و امروز به نظر می‌رسد در حوزه اندیشه‌پردازی هنر با مشکل مواجه هستیم.

پرورش ماهی کیلکا سند توسعه دارد اما در عرصه فرهنگ...

مدیر سابق خانه هنرمندان ایران با بیان اینکه کلی‌گویی‌ها در برنامه توسعه ما را به جایی نمی‌رساند، ادامه داد: جالب است که در کشور برای پرورش و صادرات ماهی کیلکا سند توسعه وجود دارد اما در عرصه فرهنگ به هیچ وجه شاهد چنین سندی نیستیم که قطعا باید تدوین شود.

سرسنگی پرهیز از سیاست‌زدگی را یکی از راه‌های رسیدن به ثبات در امر فرهنگ دانست و افزود: هم سیاستمداران باید دست از سر هنرمندان بردارند و هم هنرمندان باید بدانند فعالیت آنها برتر از حوزه‌های سیاست قرار بگیرند. هنر شیرازه بین آجرهای یک مملکت رو به توسعه محسوب می‌شود. هر ز مان احساس کنیم هنر برای سیاست است و خودمان را درگیر دعواهای سیاسی نکنیم کار بهتر پیش می‌رود. البته این به معنی پرهیز از نقد منصفانه اجتماعی نیست.

او خاطرنشان کرد: هنر زبان گویایی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را ببیند و به زبانی هنرمندانه بیان کند. خاموش کردن هنر به معنی خاموش کردن این زبان است.

سرسنگی در ادامه صحبت‌های خود به اخلاق‌گرایی در هنر، رعایت عدالت فرهنگی در سراسر کشور  که متضمن توسعه پایدار خواهد بود، اشاره کرد.

این مدیر همچنین اطمینان به بخش غیردولتی را یکی دیگر از نکات مهم دانست و گفت: سپردن امور به بخش غیردولتی شعار بسیاری از مسئولان بوده اما در عمل بخش دولتی همچنان آمادگی واگذاری اختیارات خود به بخش خصوصی را ندارد. تجربه خانه هنرمندان نشان می‌دهد که این ظرفیت و پتانسیل در بخش غیردولتی وجود دارد به راهبردی امور به دست هنرمندان سپرده شود.

ظرفیت‌های حوزه هنری و بنیاد روایت به خانه هنرمندان اضافه می‌شود

مجید رجبی‌معمار مدیر جدید تماشاخانه ایرانشهر در خانه هنرمندان ایران با تصدیق صحبت‌های سرسنگی اظهار کرد: مدیریت در حوزه فرهنگ بسیار دشوار است و گاهی بین خواست هنرمندان و مصلحت‌ها و اقتضائات سیاست‌گذاران فاصله وجود دارد اما با هنر آقای سرسنگی این دو بخش در خانه هنرمندان به یکدیگر پیوند خورد.

او ادامه داد: خانه هنرمندان ایران محل تلاقی، حضور و خانه امن هنرمندان کشور در زمینه‌ها و تخصص‌های مختلف است. البته باید از دوست و برادرم جناب آقای رضاداد تشکر کنم که امکان حضور بنده را فراهم کرده‌اند. به دلیل اینکه تلاش‌هایی وجود داشت تا ایشان به عنوان مدیر این مجموعه معرفی شوند.

مدیر جدید خانه هنرمندان گفت: خانه هنرمندان مثل گذشته محل امنی برای اهالی هنر خواهد بود و انجمن‌های موجود به عنوان مقوم این خانه هستند که اگر فعالیت آنها کمرنگ شود این مجموعه ضعیف خواهد شد بنابراین انجمن‌ها نیز باید با صلابت به کار خود ادامه دهند.

او افزود: تلاش می‌کنم ارتباطات و تعامل‌های خانه با مجموعه‌های گوناگون از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حفظ شود. خانه هنرمندان ایران به عنوان محل هم‌افزایی هنرمندان تلقی می‌شود و ان‌شاءالله بعد از این هم چنین خواهد بود.

رجبی‌معمار سپس به سابقه فعالیت خود در حوزه هنری و بنیاد روایت فتح اشاره کرد و افزود: حوزه هنری در دهه شصت که دوره طلایی فرهنگی بعد از انقلاب محسوب می‌شود بسیار تاثیرگذار بود و همچنین در دهه هفتاد بنیاد روایت شکل گرفت که ظرفیت این دو نهاد نیز  باید در کنار ظرفیت خانه هنرمندان قرار بگیرد. به این ترتیب شاهد نشاطی همراه با معنویت و ارزش‌های پاک در میان هنرمندان و نسل جوان خواهیم بود.

خبر ناگهانی ایازی

سیدمحمد هادی ایازی در جایگاه حاضر شد و ضمن قدردانی از زحمت‌های مجید سرسنگی خبری غیرمنتظره‌ای اعلام کرد و گفت: همواره رسم بر این بوده که مدیرعامل خانه هنرمندان ایران همزمان مسئولیت تماشاخانه ایرانشهر را برعهده داشته باشد. بنابراین آقای رجبی‌معمار از این به بعد مدیریت این مجموعه را نیز برعهده خواهد داشت.

در این مراسم هدایایی از طرف شهردار تهران، معاون امور هنری، اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن‌های گوناگون خانه هنرمندان ایران، مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، مرکز تئاتر مولوی، سازمان بسیج هنرمندان، معاونت فرهنگی دانشگاه تهران، شهردار منطقه6 و شورای عالی خانه هنرمندان ایران به مجید سرسنگی اهدا شد.

کد خبر : ۳۲۲۰۴۰