خبرگزاری کار ایران

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در اختتامیه نمایشگاه:

با انتشار شفاف اطلاعات می‌توان به جنگ فساد رفت

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: به دنبال آن هستیم تا قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به زودی اجرایی شود زیرا زمانی که اطلاعات به صورت شفاف و توسط دستگاه‌های دولتی وخصوصی به مردم ارائه شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین انتظامی (معاون مطبوعاتی) در مراسم اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات گفت: صاحبان اصلی نمایشگاه مطبوعات خود اهالی رسانه و مطبوعات هستند این فرصتی شد تا مخاطبان خود را ببینند و بازخورد بگیرند.

وی ادامه داد: این نمایشگاه فرصتی برای تقدیر وقدردانی مسئولان از رسانه‌ها بود سیاست ما در دو سال اخیر این بود که در اموری که صنفی‌گرایانه‌ دارند به نفع بخش‌خصوصی عقب‌نشینی کنند و سیاست‌های آن در مورد یارانه مطبوعات یکی از ویژگی‌های این اصل است.

انتظامی افزود: با توجه به اینکه به زبانو ادبیات فارسی مهم است ما با فرهنگستان زبان و ادب فارسی صحبت‌هایی کرده تا دوره‌های آموزشی برای اهالی رسانه برگزار شود. همچنین به دنبال آن هستیم تا قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به زودی اجرایی شود زیرا زمانی که اطلاعات به صورت شفاف و توسط دستگاه‌های دولتی وخصوصی به مردم ارائه شود می‌توان به جنگ واقعی فساد رفت و این حرکت برای رسانه‌ها بسیار جدی ومهم است.

حدادعادل: دلبستگی ما به زبان فارسی فراجناحی است

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب و زبان فارسی با تقدیر از رسانه‌ها گفت: زبان فارسی رکن مهم هویت ملی ما ایرانیان است و دلبستگی ما به زبان فارسی فراجناحی است.

وی ادامه داد: زبان فارسی به امروز، گذشته وآینده تعلق دارد و ابزار دست رسانه‌ها است بخصوص مطبوعات زبان است و اگر رابطه زبان ورسانه‌ها قطع شود رسانه‌ای وجود نخواهد داشت.

حدادعادل افزود هیچ حرفه‌ای به اندازه مطبوعات از زبان استفاده نمی‌کند و هیچ حرفه‌ای به اندازه مطبوعات نسبت به زبان مسئولیت ندارد. توجه به زبان در رسانه‌ها مهم است وفرهنگستان هم به عنوان دستگاهی که به دنبال پاسداری از زبان است به رسانه‌ها اهمیت می‌دهد زیرا رسانه کارش تولید زبان بر‌تر است.

وی رعایت قواعد درست نویسی و توجه به خط فارسی را از مهم‌ترین مولفه‌ها دانست و افزود: رعایت دستور خط فارسی استفاده از واژگان زبان و ادب فارسی و توجه به دقت در نگارش زبان از اولویت‌ها وانتظارات ما است.

وی با اشاره به دستگیری چند نفر از روزنامه‌نگاران گفت: وضعیت کشور همیشه شرایطی را به دنبال دارد که باید مراقب بود زیرا جایگاه ایران در دفاع از حق‌طلبی ومردم مظلوم ایران را دروضعیت خاصی قرار داده که دشمنان همیشه به دنبال نفوذ وطمع در آن هستند.

حدادعادل افزود: نفس این کار از آن نظر که بازداشت چنین افرادی باعث ناراحتی می‌شود درست است اما واقعیت این است که تاریخچه استفاده نیروهای بیگانه از رسانه‌ها به سال‌های دور وقبل از ۲۸ مرداد بازمی‌گردد.

این نماینده مجلس نهم افزود: ما اینجا نمی‌توانیم قضاوت کنیم واظهار نظر کنیم اما از قوه‌قضاییه باید بخواهیم که هوشمندانه رسیدگی کند.

وی درباره حضور نیافتن برخی از رسانه‌ها در نمایشگاه امسال گفت: بعضی از مطبوعات در نمایشگاه امسال شرکت نکردند از معاونت مطبوعاتی تقاضا دارم تا با این دوستا صحبت کند ودلایل آن‌ها را بشنود.

رییس اسبق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: می‌توان مناظره‌ای برگزار کرد و از یکی از نمایندگان آن‌ها با حسین انتظامی گفتگو کند ویا حتی دلایل آن‌ها را شنید.

در پایان این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند ودر بخش خبرگزاری‌ها خبرگزاری ایسنا به عنوان خبرگزاری اول و خبرگزاری ایلنا به عنوان دومین خبرگزاری عمومی و خصوصی و خبرگزاری ایکنا و حوزه به عنوان خبرگزاری بر‌تر در حوزه دین و اندیشه معرفی شدند.

کد خبر : ۳۲۱۴۶۰