خبرگزاری کار ایران

جمشید مرادیان در گفت‌وگو با ایلنا:

وارد مافیای گالری‌ها نمی‌شوم/ نمایشگاه‌هایم را فقط در خیابان‌ها برگزار می‌کنم

جمشید مرادیان (مجسمه‌ساز) با اشاره به روند فضای حاکم بر گالری‌ها گفت: از این پس در گالری‌ها نمایشگاهی برگزار نخواهم کرد و فقط در خیابان‌ها کار می‌کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمشید مرادیان با اشاره به رویکرد برخی گالری‌ها و انتظارات مالی آنها از هنرمندان به خبرنگار ایلنا گفت: وارد مافیای گالری‌ها نمی‌شوم. 50 درصد از هرچه که در نمایشگاه قبلی فروختم به گالری تعلق گرفت. حاضرم بی‌پول زندگی کنم اما بدجور زندگی نکنم.

مرادیان اظهار کرد: وقتی اثری در گالری به فروش می‌رسد و یک کلکسیونر آن را خریداری می‌کند، ارزش مبادله‌ای پیدا می‌کند نه ارزش هنری. اثری که در حراج کریستیز خریداری می‌شود، فروشنده 20 برابر قیمت اولیه سود می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت مجسمه‌سازی در کشور گفت: برگزاری سمپوزیوم تهران ازسوی سازمان زیباسازی تهران به بهتر شدن وضعیت مجسمه‌سازی در ایران بسیار کمک کرده. این سمپوزیم یکی از معتبرترین رویدادهای بین‌المللی در حوزه مجسمه‌سازی است که بسیاری از مجسمه‌سازان بین‌المللی مایل هستند در آن شرکت کنند و عملا شرایط خوبی برای مجسمه‌سازان ایجاد کرده است.

این مجسمه‌ساز با اعلام اینکه در مدت یک سال گذشته 2 بار از کارگاهش سرقت شده است؛ گفت: امسال در شب تاسوعا ابزار و وسایل من را بردند حتی پیپِ گلی و ساعت قدیمی‌ای که برایم خاطرات نوستالژیک داشت را سرقت کردند. گرچه این رویدادهای بد باعث نمی‌شود که کار را تعطیل کنم. من حالم خوب است و کماکان مشغول کار هستم.

مرادیان درباره شرایط حال حاضر هنرمندان مجسمه‌ساز گفت: همه هنرمندان باید در کشور خود کار کنند. هنرمندی که از ایران می‌رود درواقع ریشه‌هایش را از خاک بیرون کشیده و به ندرت موفق خواهد بود. اگرهم توفیقی به دست بیاورد قطعا به دلیل پشتوانه مالی آنهاست. همین هنرمندان بعدها کارهایشان را به ایران می‌آورند تا بفروشند. این مهم است که هنرمندان از مواهب جامعه خود استفاده کنند و آثارشان را در وطن خودشان با کمک المان‌های موجود در سرزمین خود خلق کند.

این هنرمند افزود: این روزها منتظر جواب سمپوزیوم ویتنام هستم که به مناسبت چهلمین سال استقلال ویتنام برگزار می شود. در صورت پذیرش اثری که روی چوب با ابعاد 3 متر یا با متریال برنز با ابعاد 2 متر ساخته‌ام؛ این اثر را در آنجا به نمایش درمی‌آورم. ویژگی این نمایشگاه این است که تا زمانی که کار مورد پذیرش قرار نگیرد؛ حتی ماکت آن نیز نباید درمعرض دید عموم قرار بگیرد.

مرادیان با اشاره به رونمایی 5 مجسمه چوبی‌اش در چند روز گذشته در بلوار ماهان کرج گفت: با اهدای لوح تقدیر ازسوی سازمان زیباسازی خستگی از تن‌مان بیرون رفت. این مجسمه‌ها با نانو ایزوله شده و توسط شهرداری نورپردازی شده است. امروز مردم در کرج در کنار مجسمه‌ها جمع می‌شوند و مجسمه‌ها به نوعی وارد زندگی روزمره مردم شده‌اند.

وی گفت: پروژه دیگر درختان خشک بین رشت و بندر انزلی است که منتظریم فصل باران تمام شود تا کار روی آن را آغاز کنیم. دو پروژه دیگر در تهران هم از طرف مردم پیشنهاد شده است. یک درخت خشک در محله الهیه قرار دارد و منتظر مجوز شهرداری برای اعلام خشک شدن درخت هستیم. تاکنون بیشتر پیشنهادها از سوی شهرداری مطرح شده است اما درخت‌های شمال شخصی بوده و در یک ورک‌شاپ به مجسمه تبدیل می‌شوند.

کد خبر : ۳۲۰۹۲۴