خبرگزاری کار ایران

تابش در غرفه ا یلنا خبر داد:

همکاری خانه‌سینما، وزارت کار و فارابی در تولید فیلم

در دوره‌ای فارابی صددرصد هزینه‌های تولید یک فیلم را پرداخت می‌کرد درحالی‌که در دولت جدید از هیچ فیلمی صددرصد حمایت نشده است.

علیرضا تابش در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ بین خانه سینما و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از همکاری این دو نهاد برای تولید 5 فیلم سینمایی خبر داد.

مدیرعامل فارابی گفت: از آنجا که خانه سینما از لحاظ اجرایی و قانونی نمی‌تواند تولیدکننده یا تهیه‌کننده فیلم سینمایی باشد؛ قرار شد این کار از طریق بنیاد سینمایی فارابی و با هماهنگی خانه سینما انجام شود.

وی با اشاره به اعلام آمار حمایت‌های صورت گرفته از فیلم‌های سینمایی گفت: به زودی آمار و اطلاعات فیلم‌هایی که در دولت‌های گذشته از سوی بنیاد سینمایی فارابی مورد حمایت قرار گرفته یا در ساخت آنها مشارکت شده را منتشر می‌کنیم.

تابش افزود: در دوره‌ای فارابی صددرصد هزینه‌های تولید یک فیلم را پرداخت می‌کرد درحالی‌که در دولت جدید از هیچ فیلمی صددرصد حمایت نشده است.

وی ادامه داد: میزان حمایت برای فیلم‌های مختلف؛ متفاوت است ولی حداکثر مشارکت ما در ساخت فیلم حدود 30 الی 35 درصد در هر فیلم بوده که البته سازندگان باید همین میزان را بازگردانند.

تابش با اشاره به اینکه اصل فعالیت بنیاد سینمایی فارابی حمایت از فیلم‌هاست، گفت: ما دو نوع حمایت داریم: یکی حمایت عام که از همه پروژه‌های سینمایی انجام می‌شود مانند دادن تجهیزات و امکانات برای ساخت فیلم همچون دوربین، نور و ابزار حرکتی و شکل دوم حمایت در حوزه تولید است که در آن باید کیفیت‌ فیلم‌ها مدنظر قرار گیرد به خصوص فیلم‌نامه قوی داشته باشیم. این حمایت برای همه فیلم‌ها نیست.

وی ادامه داد: حمایت دیگر حمایت پس از تولید است که از اکران فیلم‌ها حمایت می‌شود. یکی از گام‌های اساسی در این نوع حمایت از تشکیل گروه کودک ونوجوان برای اکران فیلم‌های سینمای کودک است.

تابش با اشاره به بحث انتشار فصل‌نامه فارابی،‌ ماهنامه فیلم‌نگار و کتاب‌های سینمایی گفت: شورای پژوهشی در بنیاد سینمایی فارابی تشکیل شده و قرار است درباره پژوهش و انتشارات سیاست‌گذاری‌های کلی صورت بگیرد تا از بخش‌هایی همچون فیلم‌نامه‌نویسی و انتشار کتاب و مجله بهتر حمایت شود.

وی ادامه داد: با مدرسه ملی سینما تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که طبق آن توافق شده همکاری‌های آموزشی پژوهشی و انتشاراتی بین دو بخش با هماهنگی بیشتری انجام شود.

تابش افزود: تفاهم‌نامه‌ای با انتشارات علمی و فرهنگی نیز داشته‌ایم که امیدوارم محصول آن در اردیبهشت ماه سال آینده با انتشار کتاب‌های جدید مشخص شود.

وی درباره جشنواره فیلم کودک گفت: هنوز زمان برگزاری این جشنواره مشخص نیست. در جلسه‌ای که به زودی با حضور دکتر ایوبی (رئیس سازمان سینمایی) و مسئولان اصفهانی برگزار می‌شود؛ درباره کلیات جشنواره صحبت می‌شود و زمان جشنواره نیز همان زمان مشخص می‌شود اما قطعا جشنواره کودک در سال 95 برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۲۰۸۰۱