خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اعلام کرد:

از فرصت‌ گفت‌وگو باید استفاده کرد

تصمیم‌گیری‌های حوزه فرهنگ برای همه گروه‌های سیاسی مختلف باید محترم شمرده شود سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی فربه و کند نیز گاهی مانع از برعهده گرفتن مسئولیت جدید یا اقدام چابک هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین اجلاس ارتقای توانمندی‌های شورای فرهنگ عمومی کشور، امروز ۱۷ آبان ماه در محل هتل پارسیان انقلاب برگزار شد.

حجت‌الاسلام شاه‌مرادی (دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور) در این نشست بیان کرد: امیدوارم برنامه‌هایی که در همایش امروز تدارک دیده شده، باعث شود که جامعه ما یک گام به سوی اخلاقی شدن بردارد. البته مقدم بر جامعه، پا گذاران حکومت نیز هستند که باید اخلاق اسلامی را سرلوحه رفتار قرار دهند.

او افزود: استان‌ها برای انجام وظایفی که برعهده دارند ناگزیر از هماهنگی هستند. همکاری و هماهنگی دو واژه است که در موقعیت‌های متفاوت از آن استفاده می‌شود و اجرای برنامه‌های فرهنگی در استان مستلزم ایجاد این هماهنگی و جو همکاری است.

شاهمرادی ادامه داد: ما در تقسیم وظایف دستگاهی به ایجاد هماهنگی اشاره می‌کنیم ولی مهم این است که استفاده‌ کننده از برنامه‌های فرهنگی شاهد یکپارچگی در ارائه خدمات ارائه شده باشد. حد اعلای همکاری و هماهنگی این است که عموم مردم در بهره‌مندی از فعالیت‌های فرهنگی با مجموعه‌ای هماهنگ از فعالیت‌ها و فرایندها مواجه شوند که تفکیک دستگاه‌‌ها برایشان مشکل باشد. پس هماهنگی و همکاری را باید از منظر عموم مردم دید و نمره داد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه به ترکیب شورای فرهنگ عمومی استان‌ها اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن ائمه جمعه و استانداران در رأس شوراهای فرهنگ عمومی این پیام روشن را دارد که شورا در پی اتخاذ تصمیم‌های عملیاتی و اجرایی در سطح استان است و این تصمیم‌های اجرایی را مبتنی بر مبانی دینی و انقلابی می‌بیند. شورا محل طرح مباحث نظری و انتزاعی نیست و بدون توجه به مبانی دینی هم تصمیم‌گیری نمی‌کند.

او ادامه داد: هر جا مشکل و مسئله‌ای در نگاه فرهنگی به جامعه مشاهده می‌شود یا دستگاه‌های اجرایی در تصمیم‌گیری به دو راهی‌های مهم می‌رسند برای حل مسئله و مشکل به شورای فرهنگ عمومی مراجعه می‌کنند و حضور نمایندگان ولی فقیه، ائمه جمعه و نمایندگان حوزه این اطمینان را به مردم می‌دهد که رویکرد حل مسائل فرهنگی، رویکردی دینی است.

شاهمرادی با بیان اینکه ایجاد هماهنگی در عمل بدون داشتن دیدگاه‌های مشترک و اهداف مورد توافق اگر غیرممکن نباشد در حوزه مسائل فرهنگی بسیار دشوار است، بیان کرد: از فرصت‌های گفت‌وگو در شورای فرهنگ عمومی باید استفاده کرد تا به ادبیات مشترکی در تحلیل وضع موجود و ارائه راه‌حل‌ها برسیم. مظلومیت حوزه فرهنگ گاهی آنجا معلوم می‌شود که این عرصه محل تسویه  حساب‌های مدعیان قدرت سیاسی می‌شود، این موضوع یکی از موانع اصلی رسیدن به اتفاق‌نظر و همکاری‌های بین بخشی است.

او در ادامه اظهار داشت: تصمیم‌گیری‌های حوزه فرهنگ برای همه گروه‌های سیاسی مختلف باید محترم شمرده شود سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی فربه و کند نیز گاهی مانع از برعهده گرفتن مسئولیت جدید یا اقدام چابک هستند. گاهی نیز کمبود منابع لازم اعم از دانش، انگیزه، زمان‌یا منابع مالی مانع از تحقق همکاری‌های بین بخشی می‌شود. صبر و حوصله می‌خواهد که موانع تحقق همکاری بین دستگاه‌ها را بشناسیم و عامل این بیماری را معالجه کنیم چرا که میوه این هماهنگی شیرین است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه امور فرهنگی پیچیده و چند لایه‌ای است، ادامه داد: در چنین پدیده‌های پیچیده‌ای باید مبتنی بر بصیرت و علم عمل کرد یا توقف نمود و چه بسا مداخله ناآگاهانه کار را دشوارتر می‌کند. یک راه برای اطمینان از نتیجه‌بخش بودن اقدام، یافتن موارد موفقی است که از بوته ی عمل سربلند بیرون آمدند. ما در شورای فرهنگ عمومی در بحث خانواده تجربه‌های موفقی که در گوشه و کنار کشور بوده‌اند شناسایی و معرفی کردیم تا مورد الگوبرداری قرار گیرند و به مرور به صورت طبیعی گسترش پیدا کنند.

او در پایان سخنان خود با اشاره به نامگذاری سال 94 از سوی رهبر انقلاب به نام سال همدلی و همزبانی اظهار داشت: همدلی کردن با گفت‌وگو شروع می‌شود و گفت‌وگو هم از شنیدن نظرات طرف مقابل آغاز می‌گردد. لذا 4 کارگروه خانواده، مشارکت، هویت یابی جوانان و گسترش وضعیت‌های فرهنگی نیز تشکیل خواهد شد و از جمع‌بندی نظرات آنان موارد آنها احصا می‌شود.

کد خبر : ۳۲۰۰۹۵