خبرگزاری کار ایران

3 سالن مرکز تجربی تئاتر صبا آماده بهره‌برداری شد

مرکز تجربی تئاتر صبا دارای سه سالن بلک باکس، یک سالن تمرین، یک سالن روباز، یک سالن تئاتر باغی و گالری است. سالن تئاتر اصلی این مرکز قابلیت جابجایی سن، صحنه و تماشاگر را دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در نشست صبح امروز (11 آبان) خود با بیان اینکه مرکز تجربی تئاتر صبا دارای 3 سالن بلک باکسِ آماده تحویل است؛ گفت: این مجموعه دارای یک سالن تمرین، یک سالن روباز و یک سالن تئاتر باغی است. علاوه بر این دارای سالن تئاتر اصلی است که قابلیت جابجایی سن، صحنه و تماشاگر را دارد.

خلیل راحتی نکته ویژه این پروژه را زیرزمینی بودن آن اعلام کرد و گفت: محیط هم‌سطح خیابان به فضای سبز اختصاص یافته است. این فضا طوری طراحی شده که آفتاب تا عمق 18 متر به داخل سازه هدایت شود.

وی با بیان اینکه امروز در تهران به ازای هر 21 هزار نفر یک صندلی تئاتر وجود دارد، وسعت پروژه‌ی مرکز تجربی تئاتر صبا را 20 هزار متر مربع اعلام کرد و افزود: 6 هزار مترِ این فضا به بخش فرهنگی، 6 هزار متر به امکاناتِ تجاری و 6 هزار متر باقی‌مانده شامل پارکینگ و فضای خدماتی است.

وی ویژگی اصلی سالن اصلی مرکز تجربی تئاتر صبا را قابلیت تغییر مکان تماشاچیان اعلام کرد و افزود: تماشاچیان هم می‌توانند مانند گود زورخانه به‌صورت دایره‌ای نشسته یا به‌صورت خطی مانند زمین چوگان یا مانند سالن سینما و یا به صورت یو شکل نشسته و تئاتر مورد علاقه خود را تماشا کنند.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با بیان این مطلب که سالن اصلی این پروژه تا پایان امسال افتتاح می‌شود و  صندلی تماشاگران در این پروژه طوری قرار داده شده تا امکان جابجایی به اندازه 5 متر داشته باشد، اظهار کرد: این صندلی‌ها از اسپانیا وارد شده و ابزار نور و صوت و جک‌های آنها نیز وارداتی هستند.

وی با اشاره به اینکه سالن با سن متغییر نیازمند آکوستیک و دینامیک خاصی است، گفت: آکوستیک سالن به عهده جمعی از اعضا دانشگاه شریف بود و پرفسور "دورِری" برای طراحی مکانیکی چتر آکوستیک سالن با این پروژه همکاری کردند.

راحتی اعلام کرد: هم اکنون ساخت سه سالن بلک باکس و پارکینگ‌ها به اتمام رسیده و امیدواریم فضاهای دیگر این مجموعه شامل سالن تئاتر باغی و سالن روباز تا 2 ماه آینده به اتمام برسد.

راحتی با بیان اینکه سالن‌های بلک باکس از یک ماه پیش آماده بهره‌برداری شده و از جمعه جلسات تمرین در آنها برگزار می‌شود، گفت: این سالن‌ها 75 متر است و دارای 2 اتاق گریم و اتاق فرمان است و ظرفیت 60 تماشاگر دارد. این سالن‌ها همچنین قابلیت غیب شدن بازیگر را داشته و از سالن تئاتر تا پارکینگ بازیگران تنها 10 متر فاصله تعبیه شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران اعلام کرد: برای ساخت مرکز تجربی تئاتر صبا از بودجه دولتی استفاده نشده است. قسمت تجاری به بخش خصوصی سپرده شده تا بتوانیم قسمت فرهنگی پروژه را بسازیم و همین بخش تاکنون چندین جایزه بین‌المللی دریافت کرده است درحالی‌که برای ساخت آن مبلغ 4 میلیون و هشتصد و 50 یورو به علاوه 10 میلیارد تومان ازسوی شرکت‌های خارجی پیشنهاد داده شده بود.

راحتی با بیان اینکه پروژه‌های شرکت توسعه شامل 5 بخش فرهنگی هنری اجتماعی مذهبی و ورزشی است، گفت: پروژه علوم و نجوم داراب آماده تحویل است. پروژه باغ کتاب به بهره‌برداری رسیده که 20 کیلومتر آن طول قفسه کتابهاست. زیربنای این ساختمان 68 هزار متر مربع است.

هادی مظفری (معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران) نیز در پایان این نشست اظهار داشت: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در بخش استحکام خانه سیمین و جلال ورود پیدا کرده است. این ساختمان که توسط شهرداری تملک شده؛ در اختیار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران قرار گرفته است.

او درباره ویژگی‌های خاص این بنا گفت: گزارش ساخت این بنا که در مجاورت خانه نیما یوشیج واقع شده، در روزشمار جلال و حتی روز خرید آجرها و ساخته شده دیوارها ذکر شده است. این بنا در 28 بهمن 1331 توسط خود جلال ساخته شده. او پس از مسافرت سیمین به آمریکا؛ قسمت غربی بنا شامل اتاق کار و کتابخانه را ساخته و در ضلع شرقی نیز  محل کار و اتاق سیمین را روی آشپزخانه بنا می‌‌کند. سیمین دانشور نیز تا آخرین روزهای عمر خود در این ساختمان زندگی کرد.

کد خبر : ۳۱۸۶۱۵