خبرگزاری کار ایران

آیا دولت به‌دنبال قطعِ بیمه‌ی هنرمندان و نویسندگان است؟

شرط عجیب دولت برای هنرمندان: 6 سال بیمه نباشید

شما اگر در یکی از زیرگروه‌های صنوف هنری شامل سینما؛ موسیقی یا تئا‌تر مشغول به فعالیت باشید؛ قادر نخواهید بود از نخستین خدماتی که دولت باید به هنرمندان ارایه دهد یعنی بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوید. آنهم با کمترین حقوق پایه یعنی 712 هزار تومان!

 به گزارش خبرنگار ایلنا، یک سالی می‌شود که وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی به بهانه‌ی کمبود نقدینگی و وزارت ارشاد به بهانه‌ی کمبود منابع مالی از ارایه خدمات بیمه‌ به اعضای صنوف مختلف هنری طفره رفته و عضو جدیدی در صندوق بیمه تامین اجتماعی نمی‌پذیرند. این دو گروه از دولتمردان؛ بیمه شدن هنرمندان را کاملا محدود کرده و هیچیک نیز حاضر به پاسخگویی نیستند.

شرط عجیب دولت برای پذیرش بیمه‌شدگان به صندوق بیمه هنرمندان این است که درخواست‌کنندگان نباید از سال ۸۸ به این‌سو بیمه باشند چراکه این موضوع بار مالی برای سازمان تامین اجتماعی به همراه دارد. از این رو هریک از اعضای صنوف خانه سینما؛ تئا‌تر و موسیقی که در این ماه‌ها به صندوق بیمه هنرمندان مراجعه کرده‌اند با این پاسخ البته غیرمکتوب مواجهه شده‌اند: «نمی‌توانیم شما را بیمه کنیم مگرآنکه در ۶ سال اخیر بیمه نبوده باشید.»

 ایرج راد (مدیرعامل خانه تئا‌تر) درباره شائبه بیمه نشدن افرادی که از سال ۸۸ به این‌سو سابقه بیمه‌ای در کارنامه دارند، اظهار کرد: اگر چنین استدلالی برای بیمه افراد مطرح شده؛ اصلا قانونی نیست و اصولا چنین چیزی با عقل جور نیست. درصورتی‌که این مسئله مطرح باشد ما موضوع را از نظر قانونی در خانه تئا‌تر بررسی خواهیم کرد که صندوق براساس کدام مستندات قانونی چنین صحبتی انجام داده است.

او افزود: کاملا مشخص است که افراد علاقه‌مند هستند به سابقه بیمه‌ای خود اضافه کنند و حتی اگر انفصال هم رخ دهد بعد از مدتی با تدابیری به سابقه قبلی بیمه متصل می‌شود. به این ترتیب چطور می‌توان گفت اگر فردی از سال ۸۸ به این سو سابقه بیمه‌ای داشته باشد؛ زیر نظر بیمه قرار نمی‌گیرد؟

خانه سینما نیز می‌گوید: این شرط شامل حال هنرمندان سینما نیز می‌شود و صندوق اعتباری هنر اعلام کرده این مسئله جزء شروط بیمه شدن است.

خلیل ارجمندی (مدیر عامل صندوق اعتباری هنر) در همین رابطه گفت: این مسئله ارتباطی به صندوق اعتباری هنر ندارد و به سازمان تامین اجتماعی ارتباط دارد. در زمانی که قانون هدفمندی یارانه‌ها تصویب و اجرا شد؛ قرار شد از درآمدهای این قانون بخشی برای بیمه صنوف مختلف هزینه شود که هنرمندان نیز جز آن بودند. صنوف مختلف از این سهمیه استفاده کردند و در بررسی‌های ما تعدادی از این سهمیه برای هنرمندان باقی مانده بود که در دولت جدید از آن بخشی از سهیمه استفاده شد و بخشی نیز باقی مانده که استفاده می‌شود اما شرط آن این است که افراد از سال ۸۸ به بعد بیمه نشده باشند.

 وی ادامه داد: اصل بیمه‌ای که امروز از طریق صندوق اعتباری هنر انجام می‌شود یک بیمه حداقلی تامین اجتماعی و در حد بیمه پایه کارگران است و یک بیمه خویش‌فرما است که فرد باید ۱۸ درصد حق بیمه را پرداخت کند از این ۱۸ درصد ۸ درصد توسط خود فرد و ۱۰ درصد را نیز صندوق پرداخت می‌کند.

خلیل ارجمندی افزود: حتی این بیمه نیز هم‌اکنون انجام نمی‌شود و دلیل آن بدهی باقی مانده صندوق اعتباری هنر به سازمان تامین اجتماعی از دولت‌های نهم و دهم است و سازمان تامین اجتماعی دیگر فرد جدیدی از صندوق برای بیمه قبول نمی‌کند تا زمانی که بدهی خود را پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: تا امروز نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان از بدهی گذشته به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده و امیدوارم تا آخر سال ما بقی بدهی‌ها نیز پرداخت شود و بتوانیم افراد جدید را بیمه کنیم فعلا افرادی که از خانه سینما و یا خانه تا‌تر و مراکز دیگر معرفی می‌شوند را ثبت‌نام کرده و کارهای مقدماتی را انجام می‌دهیم تا محض تسویه شدن بدهی به سازمان تامین اجتماعی و امکان معرفی افراد، آن‌ها را معرفی و بیمه آن‌ها برقرار شود.

 به نظر می‌رسد بدنبال حذف بیمه برخی خبرنگاران به بهانه اینکه باید از طریق کارفرما بیمه شوند؛ دولت یازدهم به‌دنبال آن است که با سیاستی بازدارانده بیمه سایر اقشار را نیز قطع کند. بیمه‌ای که پس از یک عمر کار هنری یا نویسندگی در حوزه هنر مشمول‌شونده را صاحب این حق می‌کند که 712 هزار تومان از دولت مستمری دریافت کند!

کد خبر : ۳۱۴۳۳۵