خبرگزاری کار ایران

هم‌دردی خانواده موسیقی با جانباختگان منا؛

ارکستر سمفونیک تهران «روز غم» نواخت

ارکستر سمفونیک تهران کار خود را با نواختن قطعه «روز غم» برای هم‌دردی با جانباختگان فاجعه مِنا آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیف‌الله صمدیان، رامبد جوان، نگار جواهریان، سعید چنگیزیان، ارسلان کامکار، مصطفی رزاق‌کریمی، اصغر همت، بهرام عظیمی، ایرج راد، پنشگ کامکار، هادی مرزبان، فرزانه کابلی، فریبا کوثری، محمد سریر، کامران ملکی، حمیدرضا نوربخش، علی ترابی، محمد علی سجادی، محمدرضا هنرمند، شیرین یزدانبخش، کاظم هژیرآزاد و تهمورث پورناظری از جمله هنرمندانی بودند که شب گذشته، پنجشنبه - ۱۶ مهرماه- برای ادای احترام به قربانیان فاجعه منا در تالار وحدت تهران گردهم آمدند.

کنسرت افتتاحیه «مهر تا مهر» ارکستر سمفونیک تهران با هدایت علی رهبری در حالی آغاز شد که جمعیت حاضر در سالن شاهد همدردی اهالی موسیقی و هنردوستان با قربانیان فاجعه تلخ رمی جمرات حج تمتع امسال بودند.

خواندن بیانیه‌ پیش از آغاز مراسم بخشی از این اعلام همدردی بود که در آن آمده بود: این مراسم برای احترام به همه قربانیان و مجروحان مناسک حج امسال برگزار شده است و جا دارد از احمد فهیما یاد کنیم که تا این لحظه هیچ خبری از او در دست نیست.

فریدزاده که خواندن بیانیه را برعهده داشت در ادامه گفت: حج عبادتی است که هم رمز است و هم تمثل و هم راز... حج وجه وجودی دارد چون حقیقتی متمثل است. هنر به ویژه در معنای متعالی علاوه براینکه می‌تواند رمزی و تمثیلی باشد، تمثلی و فاقد تجسد است.

او ادامه داد: هنر تجسلی فاقد جسد و ماده از جهتی به هنر تمثلی نزدیک می‌شود و موسیقی بالقوه می‌تواند تمثلی‌ترین هنرها باشد. موسیقی جایی‌ست که علم و فلسفه و هنر با یکدیگر ملاقات می‌کنند. و سوال اینجاست که چرا اهل نظر سخنی که اقوال دیگران باشد نگفته‌اند؟

در بخش دیگری از این بیانیه آمده بود: زبان در حالت متعالی خود به شعر بدل می‌شود و موسیقی همان کلمه است وقتی آن را به خالص‌ترین شکل تعالی بخشیم. ما به احترام ایران اندوهگین از غیاب فرزندانش سکوت می‌کنیم تا موسیقی وقت را خوش کند و این خوشی دشواری تحمل این غم را میسر سازد.

محمد جواد فریدزاده در پایان گفت:‌ دست‌های جدا افتاده از یکدیگر را به هم پیوند می‌زنیم که ایران امروز بیش از هر زمان دیگر به دست‌های بهم دوخته ما نیاز دارد.

بعد از پایان این بیانیه اعضای ارکستر سمفونیک تهران در جایگاه حاضر شدند و به کوک سازهای خود پرداختند. سپس علی رهبری در میان تشویق حاضران روی صحنه آمد.

گوینده سالن اعلام کرد: ارکستر سمفونیک تهران به پیشنهاد علی رهبری و برای هم‌دردی با جان باختگان کار خود را با نواختن قطعه‌ «روز غم» نوشته بهزاد عبدی آغاز می‌کند. همچنین از حاضران درخواست شد تا بعد از پایان این قطعه گروه را تشویق نکنند. به این ترتیب برنامه مهر تا مهر ارکستر سمفونیک تهران با اندوه درگذشت فرزندان کشور آغاز شد.

در بخش اول کنسرت؛ پس از قطعه «روز غم»؛ «پرنده آتشین» اثر ایگو استراوینسکی توسط اکستر سمفونیک تهران نواخته شد.

ارکستر سمفونیک تهران در بخش دوم کنسرت قطعه «کارمینا برونو» اثر کارل ارف را نواخت. رهبری گروه کر در این قطعه بر عهده رازمیک اوهانیان بود و گروه کُر شهر تهران به رهبری مهدی قاسمی ارکستر را همراهی کردند. کُر کودکان نیز در این اجرا  با سرپرستی محمد واحد سرپرست حضور داشتند..

در اجرای شب گذشته ارکستر سمفونیک تهران؛ با وجود اینکه قرار بود کنسرت ویژه هنرمندان باشد؛ تعداد زیادی از حاضران جزو هنرمندان نبودند همچنین تمام سالن هم پر نشده بود. از سوی دیگر با پایان قطعه روز غم؛ تشویق کم حاضران در سالن موجب شد تا نوازندگان پایشان را به زمین بکوبند و درخواست تشویق بیشتر کنند.

علی رهبری نیز در واکنش به این اتفاق گفت: ارکستر نباید برای مردم دست بزند. در همه جای دنیا رسم بر این است که مردم برای ارکستر دست می‌زنند.باور کنید هیچ جا سیستم به این صورت نیست که نوازندگان درخواست تشویق کنند. این نوازندگان هفته‌ها تلاش بسیار کردند. ما نباید ناراضی از سالن بیرون برویم.

کد خبر : ۳۱۱۷۰۷