خبرگزاری کار ایران

حسین نوش‌آبادی:

کشورهای مسلمان اداره امور حج را به دست بگیرند/ فاجعه "منا" مصداق جنایت علیه بشریت

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بار دیگر طرح تشکیل شورای اداره امور "حج" توسط کشورهای مسلمان را قابل پیگیری دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین نوش‌آبادی برای تشریح فاجعه انسانی رخ داده در مراسم حج تمتع، ابتدا به حادثه هفته گذشته - سقوط جرثقیل - و کشته شدن ده‌ها زائر در این حادثه اشاره کرد و گفت: مسئولان کشور عربستان در ارتباط با حادثه سقوط جرثقیل توجیه می‌آوردند که این اتفاق براثر وزش شدید باد بوده و سعی داشتند با طبیعی جلوه دادن این اتفاق خود را تبرئه کنند. همان زمان هم بحث ما این بود که اتفاق پیش آمده در پی بی‌تدبیری و سهل‌انگاری مسئولان این کشور رخ داده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به تبیین ابعاد فاجعه روز گذشته پرداخت و ادامه داد: اما حادثه روز گذشته که در تاریخ حج بی‌سابقه بود قابل توجیه نیست و قطعا بر اثر یک بی‌برنامگی، قصور و عامل انسانی رخ داده است. برهمین اساس مسئولان کشور عربستان باید به تمام کشورهای اسلامی پاسخگو باشند که چرا کشوری که خود را خادم‌الحرمین می‌داند باید درباره برنامه‌ای که هر سال برگزاری می‌شود چنین بی‌کفایت عمل کند.

او همچنین درباره دلایل بروز فاجعه "منا" توضیح داد: بستن راه‌های مواصلاتی برای عبور شخصی خاص و کنترل محل عبور این شخص عامل فاجعه منا بوده که بی‌کفایتی مسئولان عربستانی را به وضوح نشان می‌دهد. البته بسیاری از کشورها درباره این اتفاق لب به اعتراض گشوده‌اند و طبیعی بودن چنین رخدادی را نمی‌پذیرند. بسیاری از کشورها هم برای پیگیری موضوع ستاد بحران تشکیل داده‌اند.

نوش‌آبادی تصریح کرد: کشته شدن هزاران نفر در یک لحظه برای هیچ کشور و ملتی قابل تحمل نیست و ما نیز از کنار این مسئله به سادگی نخواهیم گذشت. بر همین اساس ابعاد متفاوت فاجعه توسط ستادهای تشکیل شده در دولت، سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود.

نوش‌آبادی به پیشنهاد چند ماه گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تشکیل شورایی متشکل از کشورهای اسلامی برای اداره امور حج اشاره کرد و گفت: اگر این کشورها اداره امور را برعهده بگیرند کارها با تدبیر بیشتر انجام می‌شود و شاهد حوادث تلخی مشابه آنچه روز گذشته رخ داد نخواهیم بود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا راهکاری برای پیگیری این موضوع اندیشیده شده یا خیر؟ توضیح داد: طبیعتا مسئولان کشور عربستان به سادگی اختیارات خود را به شورای متشکل از کشورهای اسلامی تفویض نمی‌کنند و در گام نخست این درخواست باید در میان تمام کشورهای مسلمان فراگیر شود. دولت سعودی هنگامی که عزم کشورهای اسلامی را ببیند قطعا ناچار است به این خواسته تن دهد.

او افزود: این موضوع از دو جنبه حقوقی و کیفری قابل پیگیری است و قطعا باید با جدیت ادامه داشته باشد و تلاش کرد تا به خواست کلیه کشورهای مسلمان بدل شود.

نوش‌آبادی همچنین واکنش مسئولان کشور عربستان را غیرقابل پذیرش دانست و خاطرنشان کرد: شنیده‌ها حاکی از این است که پادشاه عربستان دستور تنبیه چند مسئول این حادثه را صادر کرده اما به دلیل قصور و کوتاهی دولت این کشور در فاجعه رخداده تنبیه چند نفر کفایت نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: شنیده‌ها از ورود دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل به مسئله حکایت دارد؛ به این دلیل که معتقدند فاجعه روز گذشته "منا" در حد «جنایت علیه بشریت» قابل بررسی است. وقتی تعداد زیادی انسان بنابر بی‌تدبیری اشخاص خاص در یک لحظه کشته می‌شوند، طبق توافق‌نامه‌های بین‌المللی جرم محسوب می‌شود و بنا به خواست دولت‌ها قابل پیگیری است.

کد خبر : ۳۰۷۶۴۷