خبرگزاری کار ایران

هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران آغاز شد/ نصب آثار برتر در پایتخت

هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران با حضور 33 هنرمند ایرانی و خارجی آغاز شد و قرار است آثار برتر در میادین شهر تهران نصب شوند.

به گزارش ایلنا، آیین افتتاحیه هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران با حضور عیسی علی‌زاده (مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران)، احمد مسجدجامعی (عضو شورای اسلامی شهر تهران) و عبدالحسین مختاباد (رییس کمیته هنری شورای اسلامی شهر تهران) و جمعی از اساتید و هنرمندان و علاقه‌مندان در اولین روز مهر ماه در برج میلاد تهران برگزار شد.

عیسی علیزاده، رییس سمپوزیوم در این نشست ضمن بزرگداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای اسلام و همچنین خیر مقدم به میهمانان، هنرمندان و اساتید در سخنانی گفت: مجسمه‌ها تعلق انسانی در شهر را بیشتر می‌کند. هنر مجسمه‌سازی قدمتی به اندازه تعلق انسان برای جاودانگی دارد. امروزه تندیس‌ها به خودی خود حامل فرهنگ یا هنر یک ملت نیستند، بلکه نگاهی که در پس این تندیس‌ها نهفته است، این نکته را گوشزد می‌کند.

او ادامه داد: استمرار 7 دوره سمپوزیوم  نشان دهنده اهتمام، جدیت و اهمیت دادن مدیریت شهری به این موضوع است. در این دوره استفاده همزمان از دو ماده سنگ و آهن موجب افزایش تنوع و اشتیاق در شرکت کننده‌ها شده است. امیدوارم از این به بعد شاهد برگزاری برنامه‌های بیشتری از این قبیل باشیم.

عبدالحسین مختاباد، رییس کمیته هنری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این نشست با اشاره به تبادلات فرهنگی و هنری با دیگر کشورها از طریق هنر گفت: برگزاری این سمپوزیوم در ساماندهی ظاهر شهر بسیار موثر است و ما باید فرهنگ هنر شهری را در بین هنرمندان جا بیندازیم.

او افزود: ما در سطح تهران المان‌های شهری اندکی داریم و هنوز تصمیم‌گیری جدی برای ساماندهی نمادهای میادین اصلی شهر صورت نگرفته است. هرچه نمادهای روحی در شهر بیشتر باشد، عظمت شهر در نگاه ما بیشتر می‌شود. نمادهای صنعتی به سمت نمادهای انسانی یورش برده و به آن خدشه وارد کرده است اما دوباره رنسانس روحی و دل دوباره رو به انجام است.

مختاباد تاکید کرد: نمادها و المان‌ها در هر شهری ریشه در نگاه هنرمند، جامعه، تمدن، تاریخ و نگرش آدم‌های آن شهر دارد. تبادلات فرهنگی و هنری آدم‌ها را با هر اندیشه و نگاهی به یکدیگر نزدیک می‌کند و هنرمند با نگاهش به دنیا زیبایی می‌بخشد. تهران به راحتی می‌تواند پایتخت فرهنگ و هنر آسیا شود و هنرمندان برجسته زیادی از گوشه و کنار ایران در تهران جمع شده‌اند.

او تصریح کرد: بعضی ابر شهرها مثل تهران عمودی رشد کرده‌اند و باید در پارک‌ها و گوشه کنار شهر نمادهای هنری و روحی و دلی قرار بدهیم تا افکار مردم را قدری از تکنولوژی شهری و صنعتی بیرون بیاورد.

همچنین صلاحی (رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران) از پیوند گذشته، حال و آینده از طریق هنر مجسمه‌سازی سخن گفت و اظهار داشت: تثبیت هویت انسانی، تبادل و تعامل با دیگر کشورها به واسطه هنر به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود.

در پایان سخنرانی‌ها تیزرها و ‌نماهنگ‌هایی درباره پیشینه سمپوزیوم، آثار هنرمندان شرکت کننده و یادبودی از زنده یاد شاپور میرزایی مجسمه ساز ارزنده ایرانی نمایش داده شد و از خانواده آن مرحوم تجلیل به عمل آمد.

در انتهای سمپوزیوم نیز مراسم افتتاح گالری و افتتاح نمادین سایت سمپوزیوم انجام گرفت.

هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران با حضور 33 هنرمند از 14 کشور از 1 تا 24 مهرماه در برج میلاد تهران برپا شده و قرار است آثار برتر خلق‌شده در این رویداد در شهر تهران نصب شوند.

کد خبر : ۳۰۷۴۲۴