خبرگزاری کار ایران

دبیر جشنواره سراسری تئاتر مقاومت:

برای پذیرش این مسئویت احساس تکلیف کردم

حسین پارسایی با برگزاری نشست رسانه‌ای برنامه‌های مد نظر خود برای جشنواره تئاتر مقاومت را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دبیر جشنواره سراسری تئا‌تر مقامت امروز شنبه، ۲۸ اردیبهشت ماه به تشریح برنامه‌های موردنظر خود برای برگزاری این رویداد پرداخت. توضیحاتی که اما و اگرهای مالی و بودجه‌ای بخش عمده آن را شامل می‌شد و البته پارسایی به اظهارنظر مدیرعامل انجمن تئا‌تر انقلاب و دفاع مقدس نیز پاسخ‌ داد.

مدیرکل سابق مرکز هنرهای نمایشی در این نشست به انتشار دیرهنگام فراخوان جشنواره اشاره کرد و گفت: این جشنواره برآیند اجرای عمومی آثاری است که در ظرف زمانی ۹۳ – ۹۴ اجرا شده‌اند و برنامه‌ریزی‌های ما با توجه به سیاست‌های بنیاد روایت با تاکید بر تولید و اجرای عمومی آثار شکل گرفته است. زمانی که من مسئولیت را برعهده گرفتم بیش از ۷۰۰ نمایش برای حضور در پنج بخش جشنواره متقاضی بودند.

او ادامه داد: با توجه به تشکیل دیرهنگام دبیرخانه تلاش کردیم آثار در چند بخش اعلام شود که بررسی نمایش‌ها برای حضور در بخش‌های مختلف ادامه دارد. اما در مجموع به ۱۰۰ نمایش برای شرکت در چهار بخش خیابانی، عروسکی، صحنه‌ای و کودک رسیده‌ایم که پیش‌بینی می‌کنم حدود ۱۵ تا ۲۵ نمایش در بخش صحنه‌ای، ۱۸ نمایش در بخش خیابانی و دیگر بخش‌ها (که به زودی اعلام می‌شود) در بخش رقابتی شرکت کنند.

پارسایی با بیان اینکه نمایش‌های اجرا شده در سال ۹۳ و ماه‌های ابتدایی سال ۹۴ پس از بررسی کیفی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند؛ خاطرنشان کرد: تلاش عمده ما بر این استوار بود که بخش اعظم بودجه دریافتی صرف حمایت از گروه‌ها شود و بیشتر هزینه دریافتی را برای تولید هزینه کنیم. حتی مبالغ حاصل از فروش گیشه گروه‌ها نیز دریافت نمی‌شود و یکی دیگر از حمایت‌های جشنواره این خواهد بود که سالن مورد تقاضا و متناسب با اجرای گروه‌ها را در اختیارشان قرار دهیم.

این مدیر با بیان اینکه «در پی درگیر کردن دیگر سازمان‌ها برای حمایت از گروه‌ها هستیم»، ‌ افزود: این روز‌ها نمایش‌های «دریا دلان» و «تکه‌های سنگین سرب» روی صحنه است که من شخصا با کارگردان نمایش «دریا دلان» تماس گرفتم و اعلام کردم به سهم خود از این نمایش حمایت می‌کنیم. همچنین معتقدم نمایش «تکه‌های سنگین سرب» یک اتفاق مهم در زمینه نمایش‌نامه نویسی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس محسوب می‌شود که باید به آن توجه داشته باشیم. همه دستگاه‌ها موظف به حمایت هستند و یکی از سیاست‌های بنیاد روایت هم بر همین امر استوار بود که هیچ تکلیف مناسبتی وجود ندارد، بلکه تئا‌تر مقاومت و اندیشه موجود در این حوزه باید در طول سال جاری باشد.

دبیر جشنواره سراسری تئا‌تر مقاومت با تاکید بر اینکه رویکرد در دوره جدید تغییر کرده است؛ گفت: هنرمندان نباید منتظر دریافت سفارش در حوزه تئا‌تر دفاع مقدس بمانند یا مدیر منتظر باشد پیشنهادی مطرح شود. به همین دلیل شخصا با گروه‌ه‌ها تماس می‌گیرم و حمایت خود را از اجرای آثار آن‌ها اعلام می‌کنم. پیش‌بینی ما هم این بود که بتوانیم زمینه‌ساز حضور چنین نمایش‌هایی در جریان تئا‌تر حرفه‌ای تئا‌تر کشور باشیم و من به این دلیل که احساس تکلیف کردم این مسئولیت را پذیرفتم.

پارسایی توضیح داد: جشنواره برآیند اجرای عمومی آثاری است که به موضوع مقاومت و بازنشر ارزش‌های انقلاب می‌پردازند. مسئولیت حمایت از تمام این آثار نیز برعهده بنیاد روایت است.

او با بیان اینکه نباید نمایش‌هایی با مضمون دفاع مقدس را از دیگر ژانر‌ها جدا کنیم، تصریح کرد: جنگ ۸ ساله ما این ظرفیت را دارد که جریان تئا‌تر مقاومت در طول سال برقرار باشد و نسل جوان را با این فرهنگ آشنا کند. اما نباید اینطور باشد که برای اجرای یک نمایش با موضوع دفاع مقدس حق گروه‌هایی که ماه‌ها انتظار دریافت سالن کشیده‌اند پایمال شود.

پارسایی در ادامه به بودجه جشنواره و نهادهایی که قرار است به این دوره همراهی کنند اشاره و اظهار کرد: بنیاد روایت ۶۰ درصد بودجه را تقبل کرده و اعتبارات دیگری نیز تقاضا کرده‌ایم که منوط به همراهی ارگان‌های دیگر است. هنگامی که مسئولیت را برعهده گرفتم برنامه دادم که ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مصوب شد و بنیاد نیمی از آن (۷۵۰ میلیون تومان) را پرداخت کرد. قرار شد در صورت پیش رفت امور طبق برنامه و نیاز ما ۱۰ درصد دیگر نیز به ما پرداخت شود. ۴۰ درصد نیز از طریق جذب حامی مالی داشته باشیم.

او ادامه داد: از مرکز هنرهای نمایشی در زمینه سالن برای اجرای عمومی آثار درخواست داشتیم که با استقبال آقای شفیعی مواجه شد و قول همکاری دادند. همچنین از حوزه هنری که در این زمینه مسئولیت ذاتی دارد درخواست داشتیم که منتظر پاسخ هستیم. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران امکانات فرهنگسرا‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهد و از آثار خیابانی حمایت می‌کند. درخواستی به سازمان فرهنگی هنری اوج داده‌ایم که زیر نظر قرارگاه قرب قرار دارد اما تعیین میزان و حدود مشارکت آن‌ها فعلا مشخص نیست.

دبیر جشنواره سراسری تئا‌تر مقاومت همچنین درباره اظهار نظر مدیر عامل انجمن تئا‌تر انقلاب و دفاع مقدس که گفته بود «پارسایی گزینه او نبوده است» بیان کرد: این انتخاب در حوزه اختیار ایشان نیست و شاید گزینه مورد نظر من هم ایشان نباشد اما انتخاب ایشان هم در حوزه اختیارات من نیست. من حکم خود را از آقای جواد جباری، مدیرعامل بنیاد روایت دریافت می‌کنم نه انجمن تئا‌تر انقلاب و دفاع مقدس.

پارسایی در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر اجرای بدون برنامه امور جشنواره، درباره میزان حمایت از گروه‌ها و بروز اختلاف‌هایی میان او و مسئولان تئا‌تر انقلاب و دفاع مقدس گفت: بدون برنامه نبودم و به همین دلیل هم اگر به دفترچه بودجه جشنواره رجوع کنید خواهید دید بخش‌هایی مورد نظر است که منوط به دریافت بودجه شده است. یعنی دقیق می‌دانم چه می‌خواهم و قرار است چه اتفاقی رخ دهد. من مجری برنامه‌های انجمن تئا‌تر انقلاب و دفاع مقدس نیستم و سعی می‌کنم کارهای جشنواره مقاومت با برنامه پیش برود.

پارسایی افزود: آثار بین ۵ تا ۷ میلیون تومان حمایت دریافت کرده‌اند که این جز مبلغ پرداختی در صورت شرکت در جشنواره است. همچنین اعلام شد که مبالغ حاصل از فروش گیشه را دریافت نمی‌کنیم و پیگیر اجرای عمومی گروه‌ها هستیم. تا امروز از ۲۷ نمایشی که طی سال ۹۳ و ۹۴ روی صحنه رفته‌اند چیزی حدود ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

دبیر جشنواره سراسری تئا‌تر مقاومت در ادامه به طرح‌های دیگر مورد نظر خود همچون اجرای رادیو تئاتر‌ها، نمایش‌نامه‌خوانی توسط هنرمندان و نمایش‌نامه‌نویسان شناخته شده تئا‌تر مانند علیرضا نادری و سفارش خلق اپرای عروسکی توسط بهروز غریب‌پور با موضوع دفاع مقدس اشاره کرد. پارسایی اما اجرایی شدن تمام این ایده‌ها را به تحقق وعده‌های بودجه‌ای و حمایتی دیگر ارگان‌ها منوط دانست.

کد خبر : ۳۰۶۲۷۰