خبرگزاری کار ایران

برگزیدگان جایزه جلال ستاری اعلام شد/ رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه تعزیه

اعلام برنامه‌های روز نخست، معرفی سه پژوهشگر بر‌تر جایزه "جلال ستاری" و رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه تعزیه در کتاب «تعزیه ۱۳» سه خبر از هفدهمین جشنواره نمایش‌‌های آئینی و سنتی است.

به گزارش ایلنا، با پایان یافتن پنجمین سمینار بین‌المللی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی جایزه جلال ستاری، به سه نفر از پژوهشگران بر‌تر این حوزه اهدا شد.

علیرضا مشایخی (آهنگساز و موسیقیدان)، گئورگ نوس بامر (آهنگساز و موسیقیدان) و حسین اسماعیلی (مولف) به عنوان سه پژوهشگر بر‌تر این دوره از جلال ستاری معرفی شدند و لوح تقدیر و تندیس جشنواره هفدهم را دریافت کردند.

در این مراسم که با پایان یافتن آخرین سخنرانی‌ها و ارائه مقالات توسط اساتید و پژوهشگران حاضر در این دوره از سمینار برگزار شد، سه پژوهشگر و فعال بر‌تر معرفی و تقدیر شدند. در این مراسم تنها گئورک نوسبامر حضور داشت و جایزه خود را از لاله تقیان پژوهشگر، مولف و همسر جلال ستاری دریافت کرد.

علیرضا مشایخی و حسین اسماعیلی در این مراسم حضور نداشتند؛ جایزه علیرضا مشایخی به نمایندگی از سوی محمدحسین ناصربخت و جوایز حسین اسماعیلی توسط آقای بالازاده دریافت شد و پیامی از طرف حسین اسماعیلی از سوی این نویسنده و پژوهشگر خوانده شد.

گفتنی است؛ در این مراسم از سوی حمیدرضا اردلان دبیر سومین سمینار جشنواره هفدهم نمایش‌های آیینی سنتی اعلام شد کلیه مقالات ارائه شده در این سمینار چاپ و در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی چاپ و ارائه خواهد شد. همچنین دومین دفتر پژوهش نمایش‌های آیینی سنتی به کوشش داود فتحعلی بیگی رونمایی و معرفی شد.

رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه تعزیه در کتاب «دفتر تعزیه ۱۳»

قدیمی‌ترین نسخه تعزیه در کتاب «دفتر تعزیه ۱۳» به کوشش داود فتحعلی بیگی و مهدی دریایی، همزمان با برگزاری هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، پنجشنبه پنجم شهریورماه، ساعت ۱۶ با حضور جمعی از تعزیه‌خوانان مطرح کشور و اساتید دانشگاهی در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر رونمایی می‌شود.

به گفته داود فتحعلی‌بیگی؛ «دفتر تعزیه ۱۳» فرصتی است برای ارائه حاصل تلاش پژوهشگران بومی که با امید به راهگشایی و بهره‌گیری از سرچشمه‌های فرهنگ نمایش این مرز و بوم در راستای اعتلا و توجه بیش از بیش به نمایش ایرانی صورت می‌پذیرد.

کتاب «دفتر تعزیه ۱۳» در ۱۲۳ صفحه به همت انتشارات نمایش منتشر شده است.

برنامه روز نخست جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

نمایش‌های اولین روز جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی معرفی شدند.

در نخستین روز از اجراهای صحنه‌ای تالار محراب میزبان نمایش «رامایانا» کاری از ماده سی‌دیا از کشور اندونزی و «صندوق بازی یک نوکر و دو ارباب» کاری از نسیم یاقوتی خواهد بود.

در تالای چهارسو مجموعه تئاترشهر نمایش «اگر شبی از شبهای تهران مسافری» به کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی در دو ساعت 18 و 20 و نمایش «حمزه» کار یاز نعیم بذرکار در دو ساعت 17 و 19 در تالار سایه روی صحنه خواهد رفت.

همچنین تماشاخانه سنگلج در دو ساعت 17:30 و 19:30 میزبان نمایش «جیجک علیشاه» کاری از رحمت امینی، تالار هنر در دو ساعت 17 و 19 میزبان نمایش «مضحکه لیرنوروزی» کاری از محمدحسین یزدیان و تالار حافظ ساعت 17:30 و 20 میزبان نمایش «بهرام» کاری از سجاد یاری خواهند بود.

در بخش خیابانی 5 اثر نمایشی در محوطه مجموعه تئاترشهر به اجرا در خواهد آمد.

نمایش «هل په‌رکه» به کارگردانی مجتبی مرادی از کرمانشاه ساعت 17، نمایش «توره بازی» کاری از محمدرضا جعفری لفوت از آستانه اشرفیه ساعت 17:30 ، نمایش «چوپان اویونی» به کارگردانی محمد یوسفی‌زاده از مرند ساعت 18، نمایش «لافند بازی» کاری از جمشید حسین‌زاده از رشت ساعت 18:30 و مجالس شبیه‌خوانی «جنگ سلاسل» کاری از احمد عزیزی از تهران ساعت 20:30 به اجرا در می‌آیند.

در بخش پاتوق نمایش‌های سنتی کودک مجموعه‌ای از  «نقالی، پرده‌خوانی، شبیه‌خوانی، خیمه ‌شب‌بازی» از ساعت 17 تا 19:30 در محوطه مجموعه تئاترشهر اجرا خواهد شد.

همچنین در بخش سمینار بین‌المللی یاروسلاو فرت و سیموناسالا از لهستان سخنرانی درباره «بدن بازیگر  یک درام برانگیخته از ساعت 10 تا 14 برگزار خواهد کرد. در نوبت عصر بخش سمینار هم پروفسور گئورگ نوسبامر از اتریش قطعه‌ای که برای 4 تا 8 اجراگر نوشته شده با عنوان «بهمن در تهران» را از ساعت 18 تا 21 برپا می‌کند.

هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به ریاست علی نصیریان و دبیری داود فتحعلی بیگی از 4 تا 10 شهریور ماه در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۰۰۳۱۲