خبرگزاری کار ایران

تا زمانی که زندگی جاریست،‌«شیون» ماندگار است

مراسم «شبی به یاد استاد شیون فومنی» با حضور جعی از هنرمندان، شاعران و علاقه‌مندان وی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش ایلنا،احمد ابومحبوب (مترجم و منتقد ادبی) در رابطه با ویژگی‌های دوزبانه بودن استاد "شیون فومنی" در حوزه ادبیات معاصر با رویکرد مردمی  به ایراد سخنرانی پرداخت  و شیون فومنی را از نامداران حوزه شعر گیلکی و در حوزه شعر فارسی از شاعران سرشناس و توانا برشمرد.

در ادامه مراسم تصاویری از سخنان چهره‌های شاخص شعر،هنر و ادب درباره جایگاه و ارزشهای ادبی استاد شیون از زبان جمشید مشایخی، نادر گلچین، محمد علی‌بهمنی، حافظ موسوی،قدمعلی سرامی،حسین محجوبی،به صورتی کلیپی به نمایش گذاشته شد.

اجرای غزل فارسی منتخبی از اشعار " شیون فومنی"توسط خواننده‌ی موسیقی اصیل ایرانی علی جهاندار به همراه سنتور نوازی مرتضی سعیدی راد از شاگردان پرویز مشکاتیان در مایه بیات اصفهان و به صورت مرکب خوانی از جمله برنامه‌هایی بود که حضار حاضر در سالن را به وجد آورد.

محمد سریر دقایقی در رابطه با شعر و غزل شیون و جایگاه اشعار وی در ادبیات معاصر مطالبی را عنوان کرد وبه ساخت موسیقی دو غزل از اشعار  شیون فومنی که با صدای محمد نوری تحت عنوان آلبوم "جاودانه با عشق" اشاره کرد و دلیل آهنگسازی این دو اثر را عشق علاقه‌ی وافر خود به استاد شیون دانست و اعتقاد داشت ارزش‌های شعر شیون در آینده بیشتر شناخته خواهد شد.

پخش موسیقی کوتاهی از ساخته‌های فریدون شهبازیان، با شعر شیون فومنی که در واقع این اثر همان موسیقی پایانی فیلم سینمایی میرزا کوچک جنگلی بود باعث ابراز احساسات حضار و علاقه‌مندان به شعر فارسی شد.

حضور حامد فومنی فرزند ارشد و متولی آثار فرهنگی و ادبی استاد شیون فومنی غزل خوانی فارسی و گیلکی اشعار پدر به همراه پیانو نوازی از بخشهایی بعدی برنامه "شبی به یاد شیون" بود.

شمس لنگرودی با حضور در جایگاه، پیرامون ارزش‌های ادبی شعر شیون به ایراد سخنرانی پرداخت و اشاره کرد : شیون جزء نوادر دوران است و شعر گیلکی شیون نه الان بلکه تا زمانی که زندگی جاری است و تا همیشه روزگار مادنگار خواهد بود.

 او شیون را جزء معدود شاعرانی دانست که این‌گونه دردل مردم زیست و با مردم زندگی کرد و وی را با توجه به نوآوری‌هایش در شعر فارسی ازچهره‌های مانا ادب معاصر برشمرد.

در پایان مراسم پس از تجلیل و قدردانی دست اندر کارن مراسم، از همسر شاعر نامی شیون فومنی، گروه کر مهر ورزان به سرپرستی شاهرخ شیردوست کسمایی با گروه 40 نفره سه اجرا یکی به زبان فارسی و 2 اجرای گیلکی از آثار شیون فومنی را به نمایش گذاشت که این بخش با شعرخوانی و تشکر فرزند شاعر "آنک فومنی" از حضار و برگزارکنندگان مراسم یادبود با تشویق جمعیت حاضر مورد استقبال بسیار گسترده حضار قرار گرفت.

این مراسم که به همت موسسه راد نواندیش و همکاری فرهنگسرای ارسباران تدارک دیده شده بود  روز عصر جمعه ( 30 مرداد) با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان برگزار شد. به طوری که استقبال از این مراسم به قدری زیاد بود که خیل پر شوری از حضار موفق به حضور در سالن اصلی نشدند و برگزار کنندگان مراسم برنامه‌های سالن اصلی را با استفاده از دوربین‌های مدار بسته در راهروهای فرهنگسرای ارسباران پخش کردند تا بدین طریق مدعوین حاضر از برنامه‌های سالن اصلی بهره‌مند شوند.

شمس لنگرودی، نادر گلچین (خواننده آواز سنتی)،فریدون شهبازیان (موسیقی‌دان)،محمد سریر،حافظ موسوی (شاعر و منتقد ادبی) ، حسین محجوبی (نقاش)، ارسلان کامکار(موسیقی‌دان)، قدمعلی سرامی (استاد دانشگاه)، (احمد ابومحبوب استاد دانشگاه و منتقد ادبی) ،علی اکبر پور، میلاد کیایی (آهنگساز و نوازنده)، آقای مظفری (خواننده‌ی ترانه گیلکی)، وثوق احمدی (شاعر و نقاش معاصر) و خانواده استاد شیون فومنی جزء شخصیت‌های  حاضر در مراسم بودند.

کد خبر : ۲۹۹۳۱۳