خبرگزاری کار ایران

استقبال تهرانی‌ها از افشاگری‌های اسنودن و تعقیب ده‌ساله بن‌لادن

کتاب‌هایی مثل «جمجمه‌ای در کانه مارا»، «موزه‌ی معصومیت» و «چقدر خوبیم ما» هم برای سومین هفته‌ی متوالی به عنوان کتاب پرفروش معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بازار کتاب تهران در آخرین هفته‌ی مردادماه تغییرات چندانی در لیست پرفرو‌ش‌ها نمی‌بیند ولی منتظر کتاب‌های چاپ اول شهریور‌ است.

رمان‌های «سمفونی مردگان» عباس معروفی و «یادداشت‌های زیرزمینی» داستایوفسکی کتاب‌های نسبتا قدیمی هستند که با درخواست دوباره تعداد قابل توجهی از کتاب‌خوانان، خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های بازار معرفی کردند و این هفته در لیست کتاب‌های پرفروش تعدادی از کتابفروشی‌های تهران دیده می‌شوند. همچنین «ملت عشق»، «مثل خون در رگ‌های من» و «سوکورو تازاکی بی رنگ و سال‌های زیارتش» که چند ماهی می‌شود بک هفته درمیان در لیست کتاب‌های کتاب‌های پرفروش جا خوش کرده‌ بودند، این هفته نیز مجددا در کتابفروشی‌ها جزو پنج کتاب پراستقبال قرار گرفتند. البته کتاب‌هایی مثل «جمجمه‌ای در کانه مارا»، «موزه‌ی معصومیت» و «چقدر خوبیم ما» هم برای سومین هفته‌ی متوالی به عنوان کتاب پرفروش معرفی شدند. علاوه بر این‌ها آثار تازه‌ واردی مثل «پرونده‌های اسنودن: درون ماجرای مردی که بیش از همه در جهان تحت تعقیب است»، «شکار گرگ سفید» که داستان ده سال تعقیب و گریز با بن‌لادن را روایت می‌کند و «آنچه می‌ماند» نیز در چهارمین هفته‌ی مردادماه مورد توجه کتابخوان‌ها قرار گرفتند و به لیست کتاب‌های پرفروش راه پیدا کرده‌اند.

ناشرانی چون نیلوفر، ثالث، بیدگل و چشمه بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند.

این گزارش، آثار پرفروش‌ برخی کتابفروشی‌های معروف تهران از 24 مردادماه تا 30 مردادماه را بررسی کرده است.

کتابفروشی رود: دو رمان «ملت عشق» نوشته‌ی الیف شافاک با ترجمه‌ی ارسلان فصیحی و «موزه‌ی معصومیت» از اورهان پاموک، در این کتابفروشی‌ جزو پنچ کتاب اول مورد استقبال واقع شده قرار دارند. رتبه‌‌ی بعدی جدول هم در اختیار «چقدر خوبیم ما» به ابراهیم رها است. ترجمه‌ی حشمت کامرانی از داستان «نه فرشته، نه قدیس» نوشته‌ی ایوان کلیما هم دیگر کتاب پرفروش کتابفروشی رود در این هفته معرفی شد. همچنین روایت همکار سابق ادوارد اسنودن از اقدامات و فعالیت‌های او به قلم لوک هاردینگ روزنامه‌نگار گاردین، یعنی کتاب «پرونده‌های اسنودن: درون ماجرای مردی که بیش از همه در جهان تحت تعقیب است» پنجمین کتاب پرفروش این فروشگاه در روزهای پایانی مرداد بود.  البته «شکار گرگ سفید» از پیتر ال‌برگن که توسط ایمان حبیبی ترجمه شده نیز از کتاب‌های پرفروش این هفته‌ی رود معرفی شد.

کتابفروشی ثالث: دو اثر ادبی «شعر نو از آغاز تا امروز» از محمد حقوقی و «نوشته‌های پراکنده»‌ی صادق هدایت، در رتبه‌های ابتدایی لیست پرفروش‌های این فروشگاه ایستاده‌اند و «هر رازی که فاش می‌شود یک ماهی قرمز می‌میرد» نوشته‌ی صابر ابر در پشت سر آن‌ها قرار دارد. داستان «یادداشت‌های زیرزمینی» داستایوفسکی هم این هفته مورد توجه ویژه‌ی مراجعان کتابفروشی ثالث قرار گرفته است و در لیست پرفروش‌ها دیده می‌شود. همچنین مجموعه‌ گزیده سی شعر و شرح آن‌ها تحت عنوان «آنچه می‌ماند» از فریدریش هلدرلین با ترجمه‌ی محمود حدادی پنجمین کتاب پرفروش ثالث معرفی شد.

کتابفروشی چشمه: تازه‌ترین ترجمه‌ی عادل فروسی‌پور با نام، «هنر شفاف اندیشیدن» رتبه‌ی‌های ابتدایی فروش در کتابفروشی نشر چشمه را به خود اختصاص داده است. مجلدهای سه‌گانه‌‌ی خاویر کرمنت یا همان «بیشعوری» هم دیگر اثر مورد توجه برای مراجعان این فروشگاه در این هفته بود. همچنین « سوکورو تازاکی بی رنگ و سال های زیارتش» نوشته‌ی هاروکی موراکامی و «مثل خون در رگ‌های من» احمد شاملو نیز به از جمله داستان‌های مورد علاقه مشتری‌های این کتابفروشی در روزهای میانی تابستان معرفی شدند. البته داستان بلند پلیسی-جنایی «جنایت جردن»، نوشته‌ی علیرضا محمودی هم برای مشتری‌های این فروشگاه جذابیت داشته و جزو پنج کتاب پرفروش این هفته است.

شهرکتاب آرین: تازه‌ترن نمایشنامه‌ی چاپ شده از مارتین مک‌دونا با نام «جمجمه‌ای در کانه مارا» در جایگاه ابتدایی لیست پرفروش‌های شهرکتاب آرین ایستاده و داستان «ملت عشق» نوشته‌ی الیف شافاک رده دوم لیست فروش را به خود اختصاص داده است. البته استقبال مراجعان این فروشگاه از «یادداشت‌های روزانه از محمدعلی فروغی از سفر کنفرانس صلح پاریس» نشر سخن که به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش منتشر شده همچنان ادامه دارد و این هفته هم جایگاه این کتاب در لیست فهرست پرفروش‌ها حفظ شد. همچنین رمان ایرانی «آخرین رویا» از روح‌انگیز شریفیان در جایگاه چهارم این فهرست ایستاد. اثر مایکل سندل درباره‌ی رابطه‌ی لیبرالیسم و عدالت، به‌نام «لیبرالیسم و محدودیت عدالت» که توسط حسن افشار ترجمه شده هم از دیگر کتاب‌های محبوب این فروشگاه بود که در چهارمین هفته‌ی مرداد مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و در انتهای فهرست پرفروش‌های این شهرکتاب ایستاد.

شهرکتاب بخارست (بهشتی): آثار تخصصی ادبی «درآمدی بر روایت‌شناسی» با ترجمه‌ هوشنگ رهنما و «پویایی نقد» از قاضی‌مرادی جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های شهرکتاب بخارست هستند. داستان «سیاسنبو» به قلم محمدرضا صفدری نیز دیگر آثار داستانی لیست پرفروش‌های این فروشگاه معرفی شد. علاوه بر این‌ها، «53 اصل مدیریت انسان‌ها» نیز این هفته مورد استقبال کتابخوانان قرار گرفته و در جایگاه آخر لیست پرفروش‌های بخارست ایستاده است.

شهرکتاب ابن‌سینا: دو کتاب «بی‌شعوری» و «مثل خون در رگ‌های من»  این هفته‌ هم جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های این فروشگاه بوده‌اند. البته داستان معروف عباس معروفی یا همان «سمفونی مردگان» نیز در رتبه‌های ابتدایی لیست کتاب‌های پرفروش‌ها‌ی این فروشگاه قرار دارد. تازه‌ترین اثر منتشر شده از ابراهیم رها با نام «چقدر خوبیم ما» نیز کتاب دیگری است که این هفته رتبه‌ی خوبی در میزان استقبال در شهرکتاب این‌سینا داشته و جزو پنج کتاب پرمخاطب معرفی می‌شود.  در کنار  این‌ها، ترجمه‌ی عادل فردوسی‌پور از «هنر شفاف اندیشیدن» رالف دوبلی نیز مورد توجه مشتریاناین فروشگاه قرار گرفته است.

شهرکتاب مرکزی: در فهرست پرفروش‌های این فروشگاه در هفته گذشته رمان‌های نسبتا قدیمی  مثل «چشمهایش» از بزرگ علوی حضوری پر رنگ داشته‌ است. در کنار این کتاب که در رتبه‌ی دوم فهرست پرفروش‌‌ها قرار گرفته‌، داستان‌های «عقاید یک دلقک» هانریش بل، «صد سال تنهایی» از گابریل گارسیا مرکز و «شازده کوچولو» سنت‌ اگزو پری نیر رتبه خوبی در لیست پرفروش‌های این شهرکتاب را به خود اختصاص داده‌‌اند. همچنین مجموعه داستان «دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد» نوشته‌ی آنا گاوالدا هم ، در رده‌ی بعدی این فهرست قرار گرفته‌ است.

کتاب‌های پرفروش آخرین هفته‌ی مردادماه
ردیف عنوان کتاب نام نویسنده/ مترجم ناشر قیمت (تومان) درباره‌ی کتاب
1 پرونده‌های اسنودن: درون ماجرای مردی که بیش از همه در جهان تحت تعقیب است لوک هاردینگ/ ارغوان اشتری میلکان 19500 نخستین اثر درباره ادوارد اسنودن، چهره سرشناس و جنجالی این روزهای آمریکا و جهان
2 شکار گرگ سفید پیتر ال‌برگن/ ایمان حبیبی میلکان 21000 که داستان ده سال تعقیب و گریز با بن‌لادن
3 سوکورو تازاکی بی رنگ و سال‌های زیارتش هاروکی موراکامی/ امیرمهدی حقیقت چشمه 16000 رمان حکایت سفر عمدتا درونی جوانی است که چهار دوست صمیمی‌اش یک‌باره، بی‌این‌که هیچ دلیل روشنی به او بگویند، رشته‌ دوستی خود را با او بریده‌اند.
4 جمجمه‌ای در کانه مارا مارتین مک‌دونا/ بهرنگ رجبی بیدگل 7000 تازه‌ترن نمایشنامه‌ی چاپ شده از مارتین مک‌دونا.
5 موزه‌ی معصومیت اورهان پاموک/ مریم طباطبایی‌ها پوینده 29000 ماجرای این کتاب که در دهه ۷۰ میلادی رخ داده، به موضوع عاشقانه بین مردی ثروتمند و دختری فقیر از استانبول می‌پردازد.
6 چقدر خوبیم ما ابراهیم رها مروارید 7500 جامعه‌شناسی طنز/ نقد ایرادات رفتاری ما به طنز
7 مثل خون در رگ‌های من احمد شاملو چشمه 22000 بیست نامه‌ی احمد شاملو به همسرش آیداست که در سال‌های چهل و پنجاه خطاب به او نوشته.
8 ملت عشق الیف شافاک/ ارسلان فصیحی ققنوس 25000 این رمان؛ پرفروش‌ترین رمان تاریخ ترکیه است که گفته می‌شود بیش از پانصد بار تجدید چاپ شده است.
9 هر رازی که فاش می‌شود یک ماهی قرمز می‌میرد صابر ابر ثالث 40000 مجموعه عکس‌های اینستاگرام صابر ابر
10 آنچه می‌ماند فردریش هلدرلین/ محمود حدادی نیلوفر 14500 گزیده سی شعر و شرح آن

 

کد خبر : ۲۹۸۶۰۵