خبرگزاری کار ایران

محمدجواد ظریف در مراسم روز خبرنگار:

نباید به خاطر اهداف سیاسی قدرت مردم را نادیده گرفت/ خبرنگاران از دیپلمات‌ها زرنگ‌تر بودند

این انتخابات بود که طرف مقابل را پای میز مذاکره آورد نه تحریم. هرچند تحریم‌ها بر مردم فشار آورد اما این حضور 73 درصدی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر بود که طرف مقابل را به میز مذاکره آورد.

محمدجواد ظریف صبح امروز(17 مرداد) در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار و در جمع خبرنگاران فرهنگی طی سخنانی گفت: امروز باید یاد شهید صارمی و هشت شهید وزارت امور خارجه را که در کنسولگری مزار شریف به شهادت رسیدند؛ گرامی بداریم و به طنز باید بگویم خبرنگاران از دیپلمات‌ها زرنگ‌تر بوده‌اند زیرا توانستند امروز را مال خود کنند وگرنه امروز باید به روز دیپلمات نامگذاری می‌شد نه روز خبرنگار.

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به وضعیت مذاکرات گفت: آنچه که در این مدت من و همکارانم را به وجد می‌آورد دیدن حمایت‌ها و لبخندهای مردم بود و این امر ما را در راه خدمت به مردم بیش از پیش مصر می‌کرد.

وی با تشکر از فعالیت اصحاب رسانه در طول مذاکرات هسته‌ای گفت: این مذاکرات دشوار را ما با هم پشت سر گذاشتیم و کار شما بسیار سخت‌تر از کار من بود. از یک منظر ما می‌دانستیم در مذاکرات چه می‌گذرد اما شما باید در بیرون مذاکرات و پشت درهای بسته منتظر خبر می‌ماندید.

وی با اشاره به اینکه این مذاکرات یک تحول و پیشرفت عظیم بود؛ گفت: گاهی در طول مذاکرات به دلیل محدودیت‌هایی که ماهیت مذاکرات طلب می‌کرد اطلاع‌رسانی با مشکل مواجه می‌شد اما این مسئله نیز با درایت اهالی رسانه رفع شد.

ظریف با اشاره به اینکه امروز دنیا از نظام دوقطبی به چند قطبی تبدیل شده؛ گفت: امروز رسانه و فضای مجازی بسیار مهم است و دیگر نیاز نیست برای حضور قدرتمند از ابزار نظامی، اقتصادی یا سیاسی استفاده کنیم و آنچه حرف اول را می‌زند قدرت معنایی و نرم مردم است و این مسئله برای ما که به عنوان یک نظام جمهوری و اسلامی صاحب نظر و دیدگاه هستیم؛ بسیار مهم است.

وی ادامه داد: دیپلماسی عمومی امروز در جهان بسیار مهم است و به همین دلیل آنچه به مذاکرات امروز معنا داده دعوایی است که خارج از مذاکرات و در فضای دیپلماسی عمومی شکل گرفته است.

ظریف با اشاره به اینکه یکی از اهداف مذاکرات حفظ دستاوردهای هسته‌ای و فناوری هسته‌ای بود؛ گفت: هدف بالاتر و مهم‌تر حفظ عزت و سربلندی مردم ایران بود زیرا مردم ایران با 30 سال مقاومت در برابر قدرت‌های بزرگ به خوبی نشان دادند هرگز نمی‌توان یک ایرانی را تهدید کرد. ما در این مذاکرات نشان دادیم این مردم در مقابل فشار زور و جنگ بدون عبور از خط قرمز و مبانی اخلاقی مقاومت می‌کنند و در میز مذاکره نیز با عقل و منطق گفتگو می‌کنند تا به اهداف خود برسند.

وی ادامه داد: مردم ایران در برابر فشارها سر خم نمی‌کنند و می‌ایستند.

وی با رد این مسئله که تحریم‌ها مردم ایران را به پای میز مذاکره آورد؛ گفت: این انتخابات بود که طرف مقابل را پای میز مذاکره آورد نه تحریم. هرچند تحریم‌ها بر مردم فشار آورد اما این حضور 73 درصدی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر بود که طرف مقابل را به میز مذاکره آورد. انتخاباتی که در آن مقام معظم رهبری با بیان جمله رای مردم حق‌الناس است؛ حرف‌های مهمی زدند.

وی ادامه داد: آنچه که نشان می‌دهد ما در این مذاکرات به اهداف خود رسیدیم؛ گفتمانی است که ثابت می‌کند هرگز از اهداف خود دست نکشیده‌ایم. حالا آمریکایی‌ها مدام بگویند ما چهار مسیر ایران برای رسیدن به بمب را مسدود کرده‌ایم. غافل از آنکه ما از ابتدا نیز دنبال بمب نبودیم و مبانی دینی، حاکمیتی و اخلاقی ما راه رسیدن به بمب را بسته بود.

وی ادامه داد: پیام مذاکرات هسته‌ای این بود که با مردم ایران باید تنها با زبان تکریم صحبت کرد و ایرانی را نمی‌شود تهدید کرد زیرا در برابر تحریم سر فرود نمی‌آورد و این پیام، پیام گفتمان اسلامی است که همان تبلور خودباوری است.

وی با انتقاد از بعضی مواضع و سخنان گروه‌های تندرو و بی‌انصاف علیه مذاکرات هسته‌ای گفت: چرا گروهی تلاش می‌کنند مردم را ضعیف نشان دهند آیا این امر انقلابی بودن است؟ آیا اینکه ما سخن اوباما را که اعلام کرده اگر می‌توانستم نمی‌گذاشتم هیچ پیچ و مهره‌ای از تاسیسات هسته‌ای ایران باقی بماند را تیتر کنیم؛ کار درستی است؟ یا اینکه ادامه جمله را که می‌گوید من نمی‌توانم این کار  را بکنم و تاسیسات هسته‌ای ایران را تعطیل کنم؛ تیتر کنیم کار درستی است؟

وی ادامه داد: من هرگز ادعا نکردم توافق برجام یک توافق یکطرفه است. توافق برجام دوطرفه است زیرا اگر دو طرفه نبود توافق نبود بلکه تحمیل بود.

وی ادامه داد: نباید ما به خاطر اهداف سیاسی داخلی پیام و قدرت مردم را نادیده بگیریم. باید حواس‌مان باشد که ما امروز در دنیا مخاطبان خودمان را انتخاب نمی‌کنیم و هر حرفی بزنیم همزمان در همه جا مطرح می‌شود لذا باید مراقب تحلیل‌ها و سخنان خود باشیم.

کد خبر : ۲۹۶۰۲۹