خبرگزاری کار ایران

در دومین شب آواز ایرانی رخ داد؛

آواز علی جهاندار و تعزیه‌خوان قدیمی ایران

دومین شب آواز ایرانی شنبه 20 تیرماه با حضور جمع زیادی از اهالی آواز و موسیقی دستگاهی کشورمان در سالن سوره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این برنامه ماهانه که طرح و اجرای آن را علی شیرازی (روزنامه‌نگار و آوازخوان) با حمایت و زیر نظر حوزه هنری برعهده دارد، شش خواننده به اجرای آواز پرداختند و یک استاد و مدرس این هنر نیز ضمن سخنرانی، قطعاتی را خواند. این برنامه شبی روشن و امیدوارکننده را برای مجریان و میهمانان رقم زد و بخش‌های آن به این ترتیب، شبی آفتابی را برای همگان فراهم ساخت.

                                   IMG_9261

در ابتدا این برنامه حسین نوریانی، خواننده جوان که شاگرد رضا رضایی‌ پایور است با همراهی نی عماد خانکشی به اجرای آوازی در مایه دشتی پرداخت. نوریانی با وجود سن و سال کمش امیدوارکننده ظاهر شد و با وجود کم و کاستی‌ها؛ خبر از آینده خوب خودش در عرصه آواز داد.

سپس رسول رهو که تاکنون آلبوم نگارینه را (به طور مشترک با حسین علیشاپور) به بازار موسیقی عرضه کرده روی صحنه آمد و در همراهی با نی حمیدرضا زبردست آوازی را در مایه شوشتری و دستگاه همایون خواند. رهور با آنکه زاده و بزرگ شده تبریز است به خوبی در آواز مکتب اصفهان پرورش یافته. ضمن اینکه همراهی نوازنده نی با او لحظه‌های زیبایی را خلق کرد که نشان از هماهنگی و تمرین‌های مرتب این دو داشت.

در دومین شب آواز ایرانی به سبب تقارن با ماه مبارک رمضان، تمامی همنوازان آواز، از میان نی‌نوازان در برنامه حضور یافتند. سومین خواننده را نیز دیگر نوازنده نی این شب، یعنی محسن ایروانی‌فر جلوه بخشید و اکبر رضوانی را در دستگاه نوا همراهی کرد. این خواننده متولد سال 1362 است و در اصل خود را شاگرد استاد کمال‌الدین عباسی می‌داند. ضمن اینکه در نزد اساتید دیگری هم با رموز آواز آشنا شده است.

خواننده چهارم دومین شب آواز ایرانی را نیز عماد خانکشی همراهی کرد و با نغمه‌هایش در مایه بیات ترک، آواز علیرضا حاجی‌طالب را زینت بخشید. این خواننده نیز حضوری جدی در بازار موسیقی دارد و تاکنون چهار آلبوم را روانه بازار کرده که از این میان، آوازها و تصنیف‌های آلبوم «سروشان» او به طور مشترک با استادش محسن کرامتی اجرا شده است.

                    IMG_9459

سپس بخش اصلی این برنامه آغاز شد و علی جهاندار، خواننده و مدرس  آواز ایرانی روی صحنه رفت.

او با سخنانی درباره «نظم و انضباط اجرای آواز ایرانی» به مسئله وفادار بودن به این مقوله مهم در هنگام خوانندگی پرداخت و با ذکر نکته‌ها و خاطراتی از استادانش موضوع را تشریح کرد. او همچنین از مدیر برنامه خواست تا در گزینش هنرجویان و خوانندگان از نظرات و انتخاب‌های اساتید برجسته حال حاضر هنر آواز کمک بگیرند.

علی شیرازی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایلنا؛ ضمن تایید صحبت‌های جهاندار گفت: از میان خوانندگان و هنرجویانی که در این دو جلسه اجرا داشته‌اند؛ «حسین نوریانی» شاگرد برتر استاد رضا رضایی‌پایور و چند تن دیگر از سوی اساتیدشان به مسئولان این برنامه معرفی شده و آواز خوانده‌اند.

او همچنین عنوان کرد: درهای شب آواز ایرانی، روی همه استادان و مدرسان گرانقدر آواز کشورمان باز است و ما آماده‌ایم تا هنرجویان برتر این عزیزان را به روی صحنه بفرستیم تا توان و استعداد خود را شکوفا کنند.

پس از اجرای آوازی در دستگاه همایون به شیوه استاد ایرج خواجه‌امیری؛ جهاندار از خواننده هم‌طراز خودش یعنی استاد قاسم رفعتی خواننده آواز مشهور سحرگهان، درخواست کرد تا روی صحنه بیاید. رفعتی نیز پس از گفتن چند جمله به اجرای آواز پرداخت.

                               IMG_9481

آخرین بخش از این برنامه به اجرای آواز امیر مداح در مایه ابوعطا با همراهی نی حسن جفرتبار اختصاص داشت. با این اجرا «شب آواز ایرانی» در دومین برنامه‌ی خود، به یکی از مهم‌ترین اهدف‌ش یعنی معرفی چهره‌های میانسال و کمتر شناخته شده هنر آواز نزدیک شد.

مداح در این برنامه قطعاتی را در مدح امام علی(ع) خواند. او سال 1341 در قنات‌آباد (نزدیک محلة مولوی) در تهران زاده شد. اولین نغمه‌های زندگی را نزد پدرش حسین مداح که تعزیه‌خوانی قدیمی است آموخت و از 9 سالگی در تعزیه‌ها باپدر همراه شد و نقش‌هایی چون حضرت قاسم(ع) و حضرت علی اکبر(ع) را برعهده گرفت. او سال 1358 به هنر تئاتر روی آورد و نزد رکن‌الدین خسروی به اندوختن تجربه مشغول شد. در تئاتر او به تلفیقی از دو هنر نمایش و موسیقی اندیشید که حاصلش بازی و آوازخوانی هم‌زمان در چند اجرای صحنه‌ای آن سال‌ها بود. هرچند که در ادامه، اهتمامش را بر خوانندگی گذاشت و تئاتر را چندان جدی نگرفت. بدین ترتیب به طور جدی به آموختن آواز پرداخت. سال 1360 مدت کوتاهی را در گروه چاووش نزد نصرالله ناصح‌پور به فراگیری ردیف پرداخت.

مداح از سال 1361 در گروه معارف رادیو خواندن اشعار مذهبی و عرفانی را زیر نظر زنده‌یاد حسین صبحدل پیش گرفت که تا امروز و پس از کوچ همیشگی استادش نیز ادامه دارد. آثار فراوانی از امیر مداح از جمله چند اثر ارکسترال به آهنگسازی هادی آرزم در آرشیو رادیو و تلویزیون موجود است که هنوز هم پخش می‌شود. این خواننده‌ هنوز چندان که شایسته هنر اوست شناخته نشده است.

پس از پایان برنامه و با پخش اذان مغرب، میهمانان و هنرمندان حاضر در تالار سوره به صرف افطاری مشغول شدند.

جلسه آینده شب آوز ایرانی؛ شنبه 31 مردادماه در همین مکان برگزار می‌شود.

                                        IMG_9290

کد خبر : ۲۸۹۹۹۸