خبرگزاری کار ایران

عضو شورای عالی دایره‌المعارف اسلامی:

اتفاقاتی در شرف وقوع است تا تاریخ ملی کشور را غارت کنند

هرکدام از کشورهای اطراف بخواهند تاریخ خودشان را بفهمند باید تاریخ ایران را بفهمند.

سیدجواد طباطبایی (عضو شورای عالی دایره‌المعارف اسلامی و پژوهشگر فلسفه تاریخ) در مراسم رونمایی از تاریخ جامع ایران در دایره‌المعارف اسلامی گفت: ما تاریخ ملی داریم و این تاریخ ملی داشتن مسئله مهمی است. یک ملت می‌تواند تاریخ ملی بنویسند و همه ملیت‌ها می‌توانند تاریخ‌نگاری کنند ولی همه کشورها مانند ایران نه تاریخ دارند و نه تاریخ ملی.

او با اشاره به دو نکته افزود: شنیده‌اید از هگل که تاریخ جهانی با ایران و کوروش آغاز می‌شود چراکه کوروش برای اولین بار دولتی به معنای دقیق امروزی آن را بنیان گذاشت. اصطلاح هگل؛ دولت و کلمه رایش است. رایش سوم معنای تحریری بدی دارد. آن زمان معنی بدی نداشت و معادل امپایر انگلیسی و کلمه شاهنشاه در زبان فارسی است. علت این است که هگل اعتقاد داشت آن چیزی که قابل تامل است در فلسفه وحدت و کثرت است. او می‌گوید آغاز در تاریخ به معنای وحدتی از کثرت‌هاست که نه وحدت کثرت‌ها را از بین ببرد و نه کثرت‌ها وحدت را از بین می‌برد.

او ادامه داد: این حرف مهم است چون کارهای جدیدی که درباره تاریخ ایران پیش از اسلام صورت گرفته؛ روی همین مسئله تاکید می‌کند. هلن اشمیت؛ مورخ هخامنشی است. او همیشه به این مسئله اشاره می‌کند و می‌گوید 200 سال پیش هگل هم به این مسئله اذعان داشت که ایران تاریخ پیچیده‌ای دارد اما هگل یک چیز دیگر هم گفته که آن عبارت است از حرفی درباره فلسفه دین است. او درباره زرتشت هم به نوع دیگر همین نکته را تکرار می‌کند که تاریخ جهانی با ایران شروع می‌شود چون دولت در ایران پیدا شده و همچنین می‌گوید در دین هم همین اتفاق افتاده است. اینکه زرتشت گفت اهورامزدا نور است حرف مهمی بود و اولین بار است که دین به معنای جدید غیرتجددی مطرح می‌شود.

طباطبایی با اشاره به اینکه اتفاقاتی درحال  افتادن است که به غارت تاریخ ملی منجر می‌شود؛ گفت: این مسئله که انتشار چنین اثری را حساسیت برانگیز می‌کند؛ این است که یکی از زایده‌های فروپاشی شوروی جمهوری شمالی کشورمان است. دیگر  اینکه یکی از اینها که تاریخ 20 ساله دارد آذربایجان است که نه اسمش از خودش است و نه تاریخی بیش از 20 سال دارد. اگر تاریخش را جزء ایران و شوروی به حساب نیاورد. اگر تلوزیون‌ها و برنامه‌هایشان را مطالعه کنید چندین تاریخ عرضه می‌کنند. آذربایجان دو تا سه تاریخ دارد چون خودش را جزء اروپا می‌داند به همین دلیل یک تاریخ اروپایی دارد یک تاریخ هم دارد که 24 ساعته برای ایران پخش می‌کند که تاریخ ترکی است و تمام وقایع خود را از تاریخ ایران می‌گیرد. چیزهایی گفتم مانند اینکه نادرشاه از شاهان بزرگ ترک است و خراسان بزرگ هم باید آذربایجان شرقی به حساب بیاید؛ این مجموعه یک جعل بزرگ تاریخی است.

او در پایان گفت: وارد مسائل سیاسی نمی‌شوم اما دفاع از تاریخ و گذشته ایران با تاریخ و آگاهی که دارد؛ هرکدام از کشورهای اطراف بخواهند تاریخ خودشان را بفهمند باید تاریخ ایران را بفهمند.

کد خبر : ۲۸۴۱۹۵