خبرگزاری کار ایران

به بهانه‌ی لغو کنسرت کیهان کلهر در ایران؛

حرف‌های تکراری و حمایت مبهم ارشاد از موسیقی/کلهر دیگر در ایران روی صحنه نمی‌رود

کیهان کلهر؛ فرهنگ و هنر ایران را گروگانِ زورگیری و زور آزمایی جناح‌های سیاسی می‌داند و دفتر موسیقی همچنان اقدام موثری برای دفاع از مجوزهایش نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ درحالی‌که وزارت ارشاد ایران توانایی دفاع از مجوزهای خود را ندارد و مدیرکل دفتر موسیقی نیز لغو چند کنسرت در مقابل هزاران کنسرتی که در طول سال برگزار می‌شود را ناچیز می‌داند؛ بزرگترین نوازنده کمانچه ایران با لغو کنسرتش مواجه می‌شود و تصمیم می‌گیرد تا زمانی که فرهنگ و هنر ایران گروگانِ زورگیری و زورآزمایی جناح‌های سیاسی است؛ در ایران کنسرتی برگزار نکند.

فشار اماکن و لغو کنسرت جهانی‌ترین هنرمند ایران

هفته‌ی گذشته پیروز ارجمند (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در نشستی درباره لغو کنسرت‌ها گفته بود؛ سال گذشته فقط مجوز برگزاری چهار کنسرت لغو شد و لغو این تعداد کنسرت نسبت به اجرای هزار و ششصد کنسرت در کشور عدد بزرگی نیست.

وی؛ صدور مجوز توسط شورای تأمین را خلاف قانون دانست و اظهار کرد: برگزاری کنسرت اقدامی فرهنگی و هنری است و صدور مجوز توسط شورای تأمین امری خلاف قانون است و تنها در موارد خاص برای مکان برگزاری، کسب صدور مجوز از اداره اماکن نیروی انتظامی لازم است.

اما نامزد چهار دوره جایزه‌ی گرمی، یکی بین‌المللی‌ترین چهره‌های موسیقی ایران و نوازنده و آهنگساز چیره‌دست کمانچه یعنی کیهان کلهر؛ طبق برنامه‌ها، قرار بود این هفته 19 خردادماه بعد از مدت‌ها در ایران (برج میلاد تهران) کنسرتی برگزار کند که مجوز این برنامه از طرف اداره‌ی اماکن صادر نشد.

قرار بود کلهر برای اولین بار در ایران، کنسرتی همراه با «بروکلین رایدر» داشته باشد و در یک ماه و نیم گذشته نیز مقدمات برگزاری کنسرت فراهم شده بود اما چند روز مانده به برگزاری این برنامه؛ اداره‌ی اماکن به دلیل ملاحظات امنیت، از صدور مجوز برگزاری کنسرت خودداری کرد.

حمایت‌های مبهم و پنهان‌کاری‌های دفتر موسیقی

پیروز ارجمند درحالی تعداد کنسرت‌های لغو شده‌ی سال گذشته را تنها 4 برنامه عنوان می‌کند؛ که سال گذشته خبر لغو 20 کنسرت منتشر شد. از سوی دیگر وی در مواردی خاص مجوز اماکن را برای مکان برگزاری کنسرت و نه برگزار شدن یا نشدن یک کنسرت واجب می‌داند. این‌ها درحالی‌ست که کنسرت کیهان کلهر یکی از مهمترین و بزرگترین نوازندگان ایران به راحتی توسط اداره اماکن متوقف می‌شود و البته کنسرت گروه جیپسی کینگ هم یکی دیگر از کنسرت‌هایی بود که اماکن با برگزاری آن مخالف کرده و مجوز از سوی این مرکز صادر نشد.

نکته‌ای که همواره از سوی مدیرکل دفتر موسیقی دیده شده؛ پنهان کاری و بی‌اهمیت جلوه دادن لغو کنسرت‌ها بوده است. ممکن است لغو 20 کنسرت درمقابل 1600 کنسرت برگزار شده عدد ناچیزی باشد اما آنچه واضح است؛ بی‌سرپناهی و ناامنی شرایط فعالیت هنرمندان در ایران است.

کیهان کلهر؛ هنرمندی‌ست که سالهاست در بزرگترین سالن‌های کشورهای جهان تور کنسرت برگزار می‌کند و مورد احترام و استقبال مردم سراسر جهان قرار می‌گیرد اما شرایط او در ایران به جایی می‌رسد که با بی‌احترامی کنسرتش را لغو می‌کنند و تا او هم در این‌باره بگوید: «کنسرت‌ها دوباره برگزار نخواهد شد. تا زمانی‌ که فرهنگ و هنر ایران گروگانِ زورگیری و زورآزمایی جناح‌های سیاسی است و خط مشی‌ مشخصی‌ برای اینگونه فعالیت‌ها تعریف و اجرا نشده، بنده از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهم کرد.»

البته پیروز ارجمند در آخرین مصاحبه‌ی خود فشارها روی موسیقی را بسیار دانسته و گزارشی درباره لغو کنسرت کیهان کلهر برای وزیر ارشاد فرستاده است اما آنچه همه می‌دانیم این است که طی دو سال گذشته هنوز هم وزارت ارشاد و دفتر موسیقی نتوانسته از مجوزهای خود دفاع کند و حامی موزیسین‌های کشور باشد.

وعده‌های تکراری و بی‌نتیجه مدیرکل دفتر موسیقی

از زمانی که پیروز ارجمند بر مسند ریاست دفتر موسیقی نشسته؛ همواره وعده‌هایی را برای هنرمندان تکرار کرده که اکثر آن‌ها به نتیجه نرسیده است. مدیرکل دفتر موسیقی درحالی می‌گوید که امیدوار است هیج هنرمندی به گرفتن مجوز نیاز نداشته باشد و با مشارکت شرکت‌ها و هنرمندان، کنسرت‌های موسیقی در کمال صحت و سلامت برگزار شود؛ که حتی توانایی دفاع از مجوزهایی که ارشاد صادر می‌کند را هم ندارند.

او همواره از مذاکره با ائمه جمعه شهرستان‌ها خبر می‌دهد اما همچنان هر ماه خبر لغو کنسرتی در یک شهرستان شنیده می‌شود. او از برداشت ممیزی برای دریافت مجوز برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم موسیقی می‌گوید اما بسیاری از هنرمندان همچنان از شرایط موجود گله و شکایت دارند.  

ارجمند یکسال است که می‌گوید موسیقی کالای لوکس نیست و برای ارزان‌سازی برگزاری کنسرت‌ها دفتر موسیقی وزارت ارشاد برنامه دارد و صندلی سالن‌های برگزاری کنسرت براساس استانداردهای تعیین‌شده قیمت‌گذاری می‌شود اما ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی که با بودجه‌ی دولتی هم فعالیت می‌کنند؛ قیمت بلیت‌های کنسرت را از 45000 تومان تا 150000 تومان قرار می‌دهند که رقمی غیرقابل قابل باور برای توده جامعه می‌شود و در نتیجه سالن‌های کنسرت به قشر خاصی از جامعه اختصاص می‌یابد.

موانع برگزاری کنسرت‌ها از نظر وزیر ارشاد: بعضی عناصر ذی‌نفوذ دخالت می‌کنند

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی قبل در گفتگویی با سایت جماران به مسائلی که پیرامون لغو کنسرت‌های موسیقی وجود دارد؛ گفته است: کسانی این نوع برخوردها را می‌کنند که متأسفانه بعضی از آنها در کسوت روحانیت هستند و نه دیدگاه‌های امام را قبول دارند و نه دیدگاه‌های رهبری را زیرا هم نظرات امام در رابطه با موسیقی کاملا روشن است و هم مقام معظم رهبری حدود 73 جلسه درس خارج فقه خود را به بحث غنا و موسیقی اختصاص داده‌اند و نهایتا رأی ایشان روشن است. ما هم با نیروی انتظامی و هم با وزیر کشور در این مورد صحبت کرده‌ایم. ما به آنها گفته‌ایم چون خودمان کاملا رعایت حدود شرعی را می‌کنیم. مواردی که مجوز داده می‌شود را استانداران، فرمانداران و نیروی انتظامی باید حمایت کنند و نگذارند افرادی خودسر باعث شوند کنسرت‌ها لغو شود که آنها گفته‌اند از این تصمیم حمایت می‌کنیم

وی تاکید کرد: حدود پنج شش ماه است این صحبت‌ها را کرده‌ایم و در خیلی جاها واقعا آقایان استانداران و نیروی انتظامی حمایت کرده‌اند و نگذاشته‌اند که کنسرت‌ها لغو شود اما بعضی عناصر ذی‌نفوذ هستند که گاهی دخالت می‌کنند و این موضوع مورد تأیید ما نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاکنون در این رابطه مستقیما با قوه قضائیه صحبت نکرده‌ایم زیرا عمدتا خود استانداران و فرمانداران به عنوان نماینده دولت هستند که باید با دستگاه قضایی و حتی بعضی نیروهای مسلح صحبت کنند.

کد خبر : ۲۸۲۵۴۳