خبرگزاری کار ایران

در نشست نقد عملکرد ۱۵ ساله خانه موسیقی مطرح شد:

برگزاری انتخابات غیر قانونی در خانه موسیقی/کارمندان خانه موسیقی بازرس هم هستند

asdasd
کد خبر : ۲۸۲۳۹۰

و پروژه در تعاونی مسکن خانه موسیقی تحت عنوان‌های چکاوک و کوروش دارم. یکی از پروژه‌ها، 64 نفر از اعضای موسیقی را نزدیک به چهار سال است که پا در هوا گذاشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در نشست نقد عملکرد خانه موسیقی؛ پس از صحبت منتقدان؛  مطالبی ازسوی شرکت‌کنندگان و حاضران در سالن  مطرح شد که طی آن رامتین غفاری، شروین مهاجر، فرشاد توکلی، کامران منتظری، محسن ثقفی و فروغ بهمن پور به بیان موضوعاتی پرداختند.

هیئت مدیره‌ای کپی‌کار، چگونه از حق مولف دفاع می‌کند؟

رامتین غفاری بازرس پیشین تعاونی مسکن خانه موسیقی گفت: من از نظر حقوقی و قانونی وکیل 40 نفر از منتقدین و شاکیانی هستم که هم‌اکنون پرونده ما در قوه قضایه در جریان است. یکی از گمشده‌های ما در خانه موسیقی بحث صنفی است. در این 15 سال که از عمر خانه موسیقی می‌گذرد آیا آقای نوربخش و همه کسانی که در طی این مدت مسول بوده‌اند، گزارشی از عملکر واقعی خانه موسیقی ارایه داده‌اند یا خیر؟‌

وی افزود: بودن و نبودن خانه موسیقی برای من که اهل موسیقی هستم هیچ فرقی ندارد. یکی از نکاتی که در اساس‌نامه خانه موسیقی ذکر شده، دفاع از حقوق مادی و معنوی هنرمندان است. به عنوان نمونه اگر من کتابی بنویسم و کسی بیاید کتاب من را کپی کند، خانه موسیقی با تشکیل هیات مدیره وظیفه دارد به این موضوع رسیدگی کند. بحث کپی کردن یک کتاب توسط یکی از اعضای خانه موسیقی بارها توسط آقایان فاطمی و طلایی مطرح شده، اما این موضوع به جایی نرسیده است. حال همین فردی که این اقدام را انجام داده است، به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره،‌ می‌خواهد از حق مولف دفاع کند؟

چرا خانه تغییرات اساسنامه را شفاف نمی‌کند؟

غفاری در ادامه با اشاره به تغییرات انجام شده در اساس‌نامه خانه موسیقی گفت: خانه موسیقی دو سال است که تغییرات را در اساس‌نامه انجام داده اما این تغییرات را بیان ‌نمی‌کند. این در حالی است که وقتی آقای نوربخش و آقای گنجه‌ای به عیادت استادی می‌روند، فورا این خبر به همراه عکس‌های فراوان روی سایت خانه موسیقی قرار می‌گیرد. اما وقتی اساس‌نامه تغییر می‌کند، قرار نیست که کسی باخبر شود.

وی با بیان ماده 20 اسا‌س‌نامه خانه موسیقی افزود: ما دو پروژه در تعاونی مسکن خانه موسیقی تحت عنوان‌های چکاوک و کوروش دارم. یکی از پروژه‌ها، 64 نفر از اعضای موسیقی را نزدیک به چهار سال است که پا در هوا گذاشته است و از هریک از این اعضا نزدیک به 39 میلیون تومان دریافت کرده‌ است و این کار با عمل غیرقانونی و زیاده‌خواهی هیات مدیره خانه موسیقی صورت پذیرفته است. آقایان هیات مدیره از همه راه‌های قانونی، غیرقانونی و شبه قانونی برای بستن دهان من وارد شده‌اند.

او ادامه داد: یکی از وظایف خانه موسیقی این است که مسایل و مشکلات اعضا را برطرف کند. من مصاحبه‌ای با خبرگزاری خبرآنلاین به عنوان بازرس خانه موسیقی و نماینده شاکیان انجام دادم و سریعا آقایان رفتند و تحت عنوان نشر اکاذیب از من شکایت کردند که البته در همان جلسه اول تبرئه شدم. خیلی جالب است که یک نهاد صنفی برای یکی از اعضای خودش مشکل صنفی ایجاد کند.

برگزاری انتخابات غیرقانونی در خانه موسیقی

غفاری تصریح کرد: نظارت بر اجرای دقیق اساس‌نامه یکی دیگر از وظایف هیات مدیره است. چندین و چند مورد وجود دارد که خود اعضای هیات مدیره بر خلاف اساس‌نامه عمل کرده‌اند، حال خود این افراد می‌خواهند بر روند اجرای اساس‌نامه نظارت کنند. در همین راستا می‌شود به تعلیق کانون سازسازان اشاره کرد که از اساس غیرقانونی است. زمانی که آقای پیرنیاکان رییس هیات مدیره تعاونی مسکن بودند بارها شده بود که براساس عدم آگاهی از اساس‌نامه، مفاد و شرایط اساسنامه را از من سوال می‌کردند. متاسفانه همیشه چند نفر خاص در خانه موسیقی هستند و انتخابات غیرقانونی برگزار می‌کنند و برای دوره‌های جدید اجازه کاندیدا افراد جدید را نمی‌دهند. جالب اینکه وقتی جلسات مجامع عمومی برگزار می‌شوند، کسی را راه نمی‌دهند و جالب این جاست که آبدارچی خانه موسیقی عضو تعاونی مسکن است و حق رای هم دارد خب و معلوم است افراد این چنینی به آقایان نوربخش و پیرنیاکان رای می‌دهند.

فعالیت کارمند خانه موسیقی به عنوان بازرس در هیات مدیره

وی خاطرنشان کرد: از دیگر نکات جالب خانه موسیقی این است که کارمند خانه موسیقی به عنوان بازرس در هیات مدیره تعاونی مسکن فعالیت می‌کند! از دیگر موارد بحث بیمه خانه موسیقی است. اعضای هیات مدیره خانه موسیقی هرجا که می‌خواهند از عملکردشان دفاع کنند از بیمه اعضا سخن به میان می‌آورند.

او ادامه داد: جالب اینجاست که بیمه اعضا ربطی به خانه موسیقی ندارد و این کار را وزارت ارشاد انجام می‌دهد و خانه موسیقی تنها اعضاء را معرفی می‌کند. کمااینکه وقتی بیمه‌ها مشکل پیدا می‌کند، خانه موسیقی هیچ کاری نمی‌کند و ماجرا را  به وزارت ارشاد ارجاع می‌دهد. اما یکی از وظایفی که خانه موسیقی به نحو احسنت انجام می‌دهد، مدیحه‌سرایی برای هنرمندان درگذشته است.

آیین‌نامه تعاونی خانه موسیقی نانوشته به رای گذاشته شد

وی درباره چگونگی تدوین آیین‌نامه تعاونی مسکن خانه موسیقی نیز گفت: مجمع عمومی در این خصوص تشکیل شد و در آن جلسه گفتند که ما وقت نداریم، بنویسیم دوستان به این موضوع رای می‌دهید؟! البته مشکل از خودمان هم هست. من همان زمان به آقای پیرنیاکان گفتند چطور چیزی که نوشته نشده را به رای می‌گذارید؟‌ ایشان هم گفتند برو و ساکت بنشین که وقت برای نوشتن نداریم.

غفاری ادامه داد: وقتی بنا است چنین جلسه‌ای تحت عنوان گفتمان ضرب اصول برگزار شود و نقدهایی به عملکرد خانه موسیقی بیان شود، آقای نوربخش به یکباره اعلام می‌کنند که ما بر نحوه عضویت افراد در خانه موسیقی می‌خواهیم بازنگری کنیم. این نکته هم خیلی جالب است که عنوان کرده‌اند که اعضا باید فعال باشند! این نکته در کجای اساس‌نامه آمده است؟ در واقع آقای نوربخش با انجام این کار چوبی را برداشت برای منتقدینی که می‌خواهند در جلسه‌های این چنینی سخن بگویند.

در ادامه شروین مهاجر با طرح این سوال که آیا کسی از اعضای خانه موسیقی در این جمع حضور دارد یا خیر؟ گفت: خانه موسیقی حتی برای اعضای خودش هم احترام قائل نشده تا بیاید و حرف‌های آنان را بشوند. مورد دیگری که مطرح می‌شود این است که فعالیت 15 ساله هیات مدیره خانه موسیقی دقیقا چه بوده است؟ در عرصه موسیقی این دوستان چه کار کردند دقیقا؟

مهاجر ادامه داد: رییس‌جمهور هم هر چهار سال یکبار عوض می‌شود. این دوستان هیات مدیره خانه موسیقی  چه زمانی می‌خواهند تعویض یا بازنشسته شوند؟

جلسات نقد خانه موسیقی به زمان نامعلومی موکول شد

در ادامه این نشست شهرام صارمی ضمن بیان این نکته که جلسه نقد عملکرد خانه موسیقی که توسط گفتمان ضرب اصول انجام می‌شود طی سه جلسه طراحی شده است، گفت: بنا بود دو جلسه بعدی در تاریخ‌های 24 و 31  خرداد با حضور مسولان خانه برگزار شود اما طی صحبت‌ها و تماس‌هایی که از طرف خانه موسیقی با من انجام شده، اعلام کردند که در تاریخ‌های یاد شده نمی‌توانند حضور پیدا کنند. من هم طی دو ایمیلی که برای دوستان فرستادم، اعلام کردم که دوستان زمان‌هایی که می‌توانند حضور پیدا کنند را اعلام کنند تا ما بتوانیم سالن و مقدمات برگزاری را آماده کنیم. تا به امروز خانه موسیقی تاریخی را اعلام نکرده است و ما منتظریم تا دوستان تاریخ مورد نظرشان را به ما اعلام کنند تا ما جلسات را برگزار کنیم.

اعضای هیئت مدیره همه را قانع می‌کنند که بهترین هستند

فرشاد توکلی نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: من به مدت دو سال و نیم عضو هیئت مدیره خانه موسیقی بودم. شما وقتی با کسی برخورد دارید آرام آرام متوجه می‌شوید که طرف مقابل تا چه حد امکان دارد حرف شما را بشنود و این حرف در او تاثیری داشته باشد. این دوستان خودشان را در این جایگاه مادام‌العمر می‌بینند؛ اگر صد بار انتقاد کنید می‌نشینند و حرف‌های شما را مودبانه هم می‌شنوند؛ بعد همه چیز را می‌سنجند و در نهایت نتیجه می‌گیرند که ما بهترین هستیم و انقدر به این حرف معتقدند که حتی من هم باورم می‌شود. در هیئت مدیره مواردی به تصویب می‌رسد که هرگز پیگیری نمی‌شود و تنها یک هفته بعد همه چیز به دست فراموشی سپرده می‌شود.

خانه موسیقی صنفی عمل نمی‌کند

وی در ادامه افزود: این خانه اصلا صنفی عمل نمی‌کند و با نگاه هنری به مسائل صنفی می‌پردازند. فرض کنید حق یک نوازنده سنتور در یک سفره خانه پایمال شده آیا به این موضوع توجه شود یا نه؟ مگر در یک تصادف، برای پلیس راهنمایی و رانندگی تفاوتی میان بنز و رنو وجود دارد؟ اما در خانه موسیقی می‌نشینند و کاملا هنری به موضوع صنفی نگاه می‌کنند. یعنی می‌گویند اصلا من شما را به سنتور زدن قبول ندارم.

کامران منتظری نیز در این نشست گفت: وقتی اتفاقی برای پدرام فریوسفی افتاد و او طی حادثه‌ای دچار سانحه سوختگی شد، هیچ یک از اهالی خانه موسیقی تماس نگرفت با او که حتی بپرسد حالت چطور است؟ خود من هم سر ماجرای تعاونی متضرر شده‌ام و اگر بتوانم پولم را از خانه موسیقی پس بگیریم، به شخصه هیچ اشتیاقی برای عضویت در خانه موسیقی ندارم. خیلی‌ها مثل من هیچ اشتیاقی ندارند که حتی با این دوستان صحبت کنند چه برسد که بروند با آن‌ها کار صنفی انجام دهند.

محسن ثقفی نیز در ادامه این نشست گفت: همه ما مسئول اتفاقات امروزی هستیم که در خانه موسیقی می‌افتد چرا که سال 79 انجمن صنفی هنرمندان موسیقی تشکیل شده بود و قرار بود از حقوق صنفی ما دفاع کند اما همه ما آن انجمن را دور زدیم و عضو خانه موسیقی‌ای شدیم که مجوز تاسیسش را از وزارت ارشاد گرفته بود.

رضا مهدوی نیز در ادامه گفت: در هفته‌های آتی ما جلساتمان را برگزار خواهیم کرد، اگر دوستان تشریف بیاورند که جلسات را با حضور آن‌ها برگزار خواهیم کرد در غیر این صورت نیز جلساتمان را طبق روال ادامه خواهیم داد. در این مدت که جلسه اولیه ما که قرار بود در فرهنگسرای ارسبارن برگزار شد و نهایتا برگزار نشد، جریاناتی آمدند از روی ذوق‌زدگی یا مطامع سیاسی، خواستند که پشت گفتمان ضرب اصول باشند اما ما زیر بار نرفتیم و کاملا خصوصی و مستقل حرکت کرده و می‌کنیم.

بی‌توجهی معاونت هنری و خانه موسیقی به بیماری فرهنگ شریف

فروغ بهمن‌پور نیز در این نشست گفت: همه شما در جریان بیماری فرهنگ شریف هستید. دو شب قبل از این که ایشان به کما بروند من در منزل شریف بودم و  ایشان از من خواستند تا وضعیت بیمه ایشان را پیگیری کنم. من هم تلاش کردم با آقای مرادخانی تماس بگیرم که موفق نشدم در ادامه با پسر ایشان صحبت کردم و خواهش و التماس کردم که متاسفانه هیچ فایده‌ای نداشت.

وی افزود: چند روز بعد وقتی آقای شریف به بیمارستان رفتند و از کما خارج شدند،  باز هم دوباره پیگیر وضعیت بیمه‌شان شدند. من دوباره از بیمارستان با آقای مرادخانی تماس گرفتم که دوباره ایشان پاسخگو نبودند. دوباره با پسر ایشان تماس گرفتم و گفتم که آقای شریف هنوز هم پیگیر وضعیت بیمه‌شان هستند.

شریف سازش را برای درمان فروخت / اگر شریف فوت شد؛ خانه موسیقی حق حضور ندارد

بهمن‌پور در ادامه ضمن گلایه از همکاران مطبوعاتی‌اش گفت: برای چه عکس آقای مرادخانی یا عکس آقای نوربخش را در کنار فرهنگ شریف که وضعیت جسمانی خوبی ندارد، در خبرگزاری‌ها قرار دادید؟ بعد آقای فرهنگ شریف مجبور شد که سازش را بفروشد تا بتواند هزینه‌های بیمارستان را بدهد. از طرفی وقتی مشخص شد که هزینه‌های بیمارستان زیاد است، جناب مفاخری برای جلوگیری از زیاد نشدن هزینه های بیمارستان، ایشان را به منزلشان بردند.

این روزنامه‌نگار در پایان گفت: خدای ناکرده، اگر آقای شریف از دنیا برود، خانه موسیقی حق ندارد بالای پیکر ایشان بیایند و آقای مرادخانی از آقای نوربخش تشکر کند و آقای سجادی از آقای پیرنیاکان تشکر کنند و غیره.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز