خبرگزاری کار ایران

جسارت سازنده جشنواره تئاتر دانشگاهی؛

دانشجویان مدرسان را متوقف کردند!

دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی در دوره هجدهم تصمیم گرفت "بخش مدرسان" را برای بازنگری در چیستی آن متوقف کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بخش مدرسان جشنواره تئاتر دانشگاهی در دوره هجدهم متوقف شد. به این معنی که هیات انتخاب هیچ گزینه‌ای از میان نمایش‌های پیشنهادی انتخاب نکرد و مسئولان دبیرخانه جشنواره برهمین اساس تصمیم شجاعانه‌ای گرفتند و جدول جشنواره امسال بدون این بخش بسته شد.

بهنام نوایی، معاون هنری و امور بین‌الملل جشنواره، به توضیح دلایل آنچه رخ داد پرداخت و گفت: پیش از شروع بازبینی‌ها نشستی با اعضای انتخاب و داوری برگزار کردیم و به بازبین‌ها آزادی کامل دادیم که اگر آثار متقاضی حضور در بخش‌هایی مانند "مدرسان"، "آزاد" و "تجربه‌های اجرا" با معیارهای کیفی و پارامترهای موردنظر جشنواره تئاتر دانشگاهی همخوانی‌ نداشتند داوران آزاد هستند که هیچ گزینه‌ پیشنهادی نداشته باشند.

او با بیان اینکه دبیرخانه قصدی برای پر کردن جدول به هر بهانه‌ای ندارد؛ بیان کرد: شاید بهتر باشد بعضی موارد توسط داوران تشریح شود. ما این امکان را داشتیم که به هر هفت نمایش متقاضی حضور در بخش مدرسان سالن اجرا بدهیم، اما پس از انجام بازبینی‌ و در مرحله جمع‌بندی اینطور اعلام شد که تناسبی میان نمایش‌های تولید شده و جشنواره تئاتر دانشگاهی وجود ندارد.

معاون هنری هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی خاطرنشان کرد: اگر ما به تمایز جریان تئاتر دانشگاهی با تئاتر بدنه اعتراف می‌کنیم مسئولان انتخاب و گزینش آثار معتقد بودند هیچ تمایزی بین نمایش‌های تولید شده در بخش مدرسان و جریان رسمی دیده نمی‌شود.

او افزود: دبیرخانه هم اعلام کرد وقتی وضعیت به این ترتیب است جای تزریق مسکن‌های مقطعی یک سال بخش مدرسان نخواهیم داشت تا به بازنگری، تفکر در چیستی و بازاندیشی در این بخش بپردازیم.

نوایی در همین رابطه به تجربه‌ گذشته جشنواره تئاتر دانشگاهی در حذف یک بخش اشاره کرد و گفت: بخش "تئاتر خیابانی" در دوره‌های گذشته به این دلیل که در میان جریان علمی تئاتر ایران پایه نظری جدی و مشخصی نداشت کنار گذاشته شد. همان زمان هم عده‌‌ای گارد گرفتند، اما نتیجه این حذف؛ رویش بخشی به عنوان "تجربه‌های اجرا" بود که پایه‌های نظری قوی‌تری دارد و دانشجویان ویژگی‌های این شیوه اجرایی را به درستی تبیین می‌کنند.

معاون امور بین‌الملل جشنواره تئاتر دانشگاهی در پایان گفت: باید به این نکته توجه کنیم که اگر بخش مدرسان امسال حذف شد دبیرخانه سال آینده باید چه چیزی را جایگزین کند. من به هیچ وجه موافق تعطیلی کامل "بخش مدرسان" نیستم ولی باید در این بخش بازنگری صورت بگیرد.

کد خبر : ۲۷۸۳۵۰