خبرگزاری کار ایران

پرفورمنس رنگاهنگ مرز میان موسیقی و نقاشی را برمی‌دارد

نشست خبریِ پرفورمنس رنگاهنگ صبح امروز (22 اردیبهشت) در تالار وحدت با حضور علیرضا مجابی و کیوان ساکت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا مجابی(نقاش) درباره پرفورمنس رنگاهنگ گفت: پرفورمنس رنگاهنگ دومین اجرای خود را تجربه می‌کند که با یک نگاه بینامتنی و پژوهشی به موسیقی و نقاشی اتفاق می‌افتد. در این پرفورمنس موسیقی ملی ایران همراه با هنر نقاشی آوانگارد؛ فضایی تازه را خلق خواهد کرد.

او ادامه داد: در این اجرا؛ هر دو هنرمند تحت تاثیر یکدیگر به‌صورت بداهه شروع به هنرنمایی می‌کنند. در واقع من حسی که از ساز آقای ساکت می‌گیرم را روی بوم خود انتقال می‌دهم تا آقای ساکت نیز با نگاهی به نقاشی من؛ شروع به بداهه‌نوازی کند. مهمترین اتفاقی که در این پرفورمنس مدنظر ماست؛ برداشته شدن مرز بین دو هنر است. در واقع این اتفاق باید به نوعی صورت بگیرد که هنر نقاشی و موسیقی آنقدر به یکدیگر نزدیک شوند که هنر جدیدی خلق شود و مخاطب نیز آن را احساس کند.

این نقاش درباره سبک خود توضیح داد: در کار من رگه‌هایی از آبستره اکسپرسیونیسم دیده می‌شود اما قطعا آنچه توسط من اجرا خواهد شد؛ در مفهوم گفته شده خلاصه نخواهد شد. درواقع برای این کار نه من ونه آقای ساکت هیچ ذهنیتی از پیش نداریم و کاملا خودمان را در اختیار هنر یکدیگر قرار خواهیم داد.

وی افزود: پرفورمنس رنگاهنگ اولین باری‌ست که در دنیا به این شکل تجربه می‌شود. در واقع این تلفیق بداهه یک هنر آوانگارد و موسیقی ملی‌ست که ما شاهد هستیم و من مطمئنم چنین اتفاقی در اروپا نیز تجربه نشده است. ما برای پرفورمنس زمان مشخصی درنظر نگرفته‌ایم هرچند تالار برای ما محدودیت زمانی به وجود‌آورده است اما به‌طور کلی نمی‌توانم بگویم در چه مدتی پرفرمنس ما به پایان خواهد رسید.

این نقاش با اشاره به اینکه علاقه شخصی خودش همواره موسیقی ایرانی بوده است؛ بیان کرد: به شخصه احساس می‌کنم پیوند عمیقی با موسیقی ایرانی دارم. هرچند در پرفرمنس قبلی با همراهی هانیبال یوسف موسیقی کلاسیک غربی و ساز پیانو با نقاشی من تلفیق شد؛ در این اجرا موسیقی ایرانی و فرم و فضای خاص آن تغییرات بسیاری در کارم ایجاد خواهد کرد.

مجابی در پایان گفت: ترجیح اول من برای چنین اجرایی حضور در فضای باز بود اما با استدلالی که آقای ساکت آوردند متوجه شدم که اجرای موسیقی ایرانی درفضای باز باعث ایجاد تغییر کوک خواهد شد و این مسئله برای پرفرمنسی در زمانی طولانی قطعاً مشکل بزرگی است. البته همچنان معتقدم که حضور در تالار نباید مانع واکنش‌های مخاطبان شود و تالار تا پایان اجرا در سکوت فرو برود. من به شخصه در اجرای پیش رو؛ منتظر واکنش مخاطبان در لحظه خواهم بود.

کیوان ساکت (آهنگساز و نوازنده تار) با اشاره به اینکه چنین پرفورمنسی را برای اولین بار تجربه نمی‌کند؛ گفت: سال‌ها پیش همراه با هنرمند دیگری که نقاشی آبرنگ انجام می‌داد در تالار مشهد یک تجربه بداهه داشتیم و این دومین تجربه من در تلفیق نقاشی و موسیقی است. من پیش از این هم گفته بودم که هنر نقاشی در مفهوم کلی خودش وقتی از ذهن هنرمندی آشنا با مفاهیم اجتماع تراوش کند؛ همیشه می‌تواند راهگشای مسائل بسیاری باشد و از سوی دیگر در اروپا همواره سبک‌های جدید هنری از ذهن نقاشان بیرون می‌آید و سپس به هنرهای دیگر رسیده است در نتیجه به عقیده من؛ نقاشی از مهمترین هنر‌هاست و این پرفورمنس تجربه بسیار لذت بخشی برای من خواهد بود.

او ادامه داد: من از کودکی با نقاشی بیگانه نبودم و معتقدم که نقاشی و موسیقی با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند. به‌طور مثال اقلیم یک منطقه می‌تواند به ما رنگی مشخص برای اجرای موسیقی بدهد و همچنین دستگاه‌ها و ردیف‌های مختلف موسیقی در ذهن من رنگی مختص به خود دارد.

این آهنگساز با اشاره به اینکه پرفورمنس رنگ‌آهنگ سعی در ساختارشکنی در فرم اجرا دارد؛ اظهار داشت:  اکثر اجراهایی که من تاکنون داشتم یک موسیقی با فرم تکراری و نوعی که همه با آن آشنا بودیم، بوده است. البته کلیت موسیقی نیز در همین خلاصه می‌شود اما در این اجرا سعی کردیم با نوعی ساختارشکنی تنوعی در فرم اجرای موسیقی ایجاد کنیم.

پرفورمنس رنگانگ؛ 1 خرداد؛ ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار می‌شود و علاقمندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت ایران‌کنسرت مراجعه کنند.

کد خبر : ۲۷۶۶۹۳