خبرگزاری کار ایران

مجموعه داستان "ملاقات با سوسک" منتشر شد

کتاب جدید «ملاقات با سوسک» پس از 5 سال انتظار برای دریافت مجوز نشر؛ در غرفه گروه انتشاراتی ققنوس عرضه شده است.

مجموعه داستان «ملاقات با سوسک» اثر نخست مرتضی نظری‌زاده کرمانی، نویسنده و آرشیتکت 29 ساله تهرانی است. مؤلف کتاب، قصه‌های این مجموعه را از ژانرهای مختلف در کنار هم قرار داده و با شیوه روایی مخصوص به خود، تفاوت‌ میان حواس گوناگون را از بین برده است. در این مجموعه داستان، گاهی همان زمان که دلهره‌ای به وجود می‌آید، یک غافلگیری طنز‌آمیز، لبخند را جایگزین هراس می‌کند. این کتاب نه به سبک روزنامه‌ای نوشته شده و نه با ادبیاتی سنگین و غیرقابل فهم، حدود رعایت شده تا هم کلمات آشنا باشند و هم جملات در میان انبوه قصه ها با طعنه‌هایی آشکار خودنمایی کنند.

مرتضی نظری‌زاده کرمانی درباره شیوه روایی کتاب گفت: تلاش شده مرز بین روایت یک رُمان با یک مجموعه داستان کوتاه بسیار کمرنگ شود. نُه داستان کوتاه که هرکدام در دل خود قصه های دیگری را روایت می‌کنند، طوری کنارهم قرار گرفته‌اند که شخصیت‌ها و روایت‌های هر قصه به‌صورت کاملاً مستقل از هم شروع  شوند‌ و پایان یابند. اما اعمال، رفتار و گفتار هر شخصیتی، از داستانی به داستان دیگر منتقل می‌شود و بر سرنوشت داستان‌ها و دیگر شخصیت‌های آن اثر می‌گذارد.

وی افزود: دو بخش پیش‌داستان و پس‌داستان در ابتدا و انتهای کتاب، پیونددهنده همه ماجراهای کتاب و بیانگر شخصیت و زندگی کسی است که کتاب ملاقات با سوسک را از پیرمردی گدا می‌گیرد و شروع به خواندن می‌کند و در آخر، خود را در کتاب و دیگران را در کنار خود می‌بیند و به سمت مرگ یا رهایی فرار می‌کند.

نظری‌زاده کرمانی گفت: امیدوارم به تنها هدفی که در هر داستانی ابتدا باید آن‌ را دنبال کرد، دست یافته باشم، هدفی که معمولاً در کشور ما زیر انبوه ایده‌آل‌گرایی گم می‌شود و آن هدف سرگرم‌کنندگی و جذابیت فرمی و محتوایی یک اثر برای لذت بردن مخاطب است، لذتی که بعد از رسیدن به آن نویسنده تازه می‌تواند مفهوم یا ایده‌آلی را اگر در ذهن داشت، در پس آن طرح کند وگرنه بدون جذابیت‌های داستانی، در این دنیای سراسر تفریح و سرگرمی، کتاب خواندن زشت‌ترین و کسالت‌بارترین کاری می‌شود که باید انجام داد.

مجموعه داستان ملاقات با سوسک، پنج سال پیش به دلیل محدودیت‌های وزارت ارشاد، غیرقابل چاپ تشخیص داده شد، اما در دولت اعتدال، مجوز انتشار گرفت. کتاب ملاقات با سوسک در 200 صفحه و قیمت 90 هزار ریال در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، غرفه گروه انتشاراتی ققنوس عرضه شده است.

کد خبر : ۲۷۶۴۲۵