خبرگزاری کار ایران

یک ناشر کتاب گویا:

کتاب گویا؛ همراه کتاب کاغذی است نه رقیب آن

اگرچه هیچ چیز نمی‌تواند جای کتاب کاغذی را بگیرد اما با استفاده از کتاب گویا می‌توان وقت‌های هدر رفته در ترافیک و فضاهای خسته کننده را به اوقات ارزشمند مطالعه تبدیل کرد.

فاطمه محمدی (مدیر نشر موسسه نوین کتاب گویا) در رابطه با کتاب الکترونیک و کیفیت آن به خبرنگار ایلنا گفت: ما در حوزه عمومی کتاب‌هایی با کیفیت بالا تولید کردیم، منظورم از کیفیت بالا این است که گوینده‌ها به طور بسیار دقیق و مطابق با متن انتخاب می‌شوند و موسسسه روی این موضوع وسواس خاصی دارد.

او ادامه داد: برای ضبط تمام کتاب‌ها از استودیوهای حرفه‌ای استفاده می‌شود و نکته بعدی که حائز اهمیت است؛ موسیقی کار است. ممکن است برای ساخت موسیقی اثری یک تا دوسال وقت صرف شود و در ‌‌نهایت میکس و مسترینگ آثار توسط افراد حرفه‌ای صورت می‌گیرد. می‌توانم بگویم این آثار تنها یک کتاب صوتی نیست بلکه یک فیلم صوتی است.

محمدی در پاسخ به این سوال که رقابت کتاب‌های گویا با کتاب کاغذی در چه سطحی قرار دارد؛ گفت: کتاب گویا رقیب کتاب مکتوب بلکه همراه آن است. با متداول شدن فرمت‌ها و ابزار جدید و ورود تکنولوژی جدیدی که متفاوت از تکنولوژی گذشته است؛ امکاناتی فراهم شده که می‌توان کتاب را به شکل الکترونیک هم استفاده کرد. به نظر بی‌سلیقگی است که تنها به کتاب کاغذی اکتفا کنیم؛ گرچه هیچ چیزی نمی‌تواند جای کتاب کاغذی را بگیرد اما با توجه به این امکاناتی که در اختیار انسان امروز است، نباید کتاب گویا را نادیده گرفت.

این ناشر افزوود: امروزه انسان ساعات زیادی را در مترو، اتوبوس و ترافیک می‌گذراند و این بهترین فرصت برای مطالعه است و با توجه به اینکه در برخی مکان‌ها مانند ماشین و مترو نمی‌توان کتاب کاغذی خواند. اینجاست که استفاده از کتاب الکترونیک بهترین گزینه برای مطالعه در چنین مکان‌هایی است.

او در اشاره به استقبال کودکان از کتاب قصه‌های گویا گفت: کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، مجموعه‌ای است در ۲۶۵۰ دقیقه و هر قصه با صدای یک گوینده و موسیقی هر اثر با دیگری متفاوت و خوشبختانه با استقبال خیلی خوبی از جانب کودکان همراه بوده که به اعتقاد من تنها مختص کودکان نیست بلکه همه می‌توانند از گوش دادن به این قصه‌ها لذت ببرند.

محمدی ادامه داد: ما یک پنج انگشتی داریم از شعرهای مصطفی رحماندوست که برای اولین بار موسیقی دستگاهی ایرانی متناسب شده برای بچه‌ها. یعنی گوش با بچه‌ها با موسیقی دستگاهی آشنا می‌شود.

محمدی معتقد است؛ شرکت‌های خصوصی نابینایان و معلولان، استقبال خوبی از کتاب‌های گویا داشتند اما متأسفانه سازمان‌هایی مثل بهزیستی چندان اقبالی به این موضوع نشان نداند.

او در پایان بیان کرد: ما یک شرکت خصوصی هستیم با بضاعت مالی اما تمام تلاش خود را برای بهتر شدن می‌کنیم در حالی وزارت فرهنگ و ارشاد هیچ حمایتی از چنین موسسه‌هایی به عمل نمی‌آورد.

کد خبر : ۲۷۵۵۲۹