خبرگزاری کار ایران

پاسخ بهرام جمالی به تناقض‌های میان قرارداد ارکستر با وعده‌های علی رهبری؛

مسائل برای ارکسترها اصلا پیچیده نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۷۴۷۲۷

پس از حواشی متعدد ارکستر سمفونیک ملی ایران؛ بهرام جمالی می‌گوید دوستان وقتی صحبت از اعداد و ارقام می‌کنند؛ مسائل مالی را نمی‌دانند.

پس از حواشی متعدد ارکستر سمفونیک ملی ایران؛ بهرام جمالی از دخالت علی رهبری در مسائل مالی اعلام نارضایتی کرد. این درحالی‌ست که علی رهبری همواره از حمایت بنیاد رودکی سخن گفته و برای عادلانه‌تر شدن وضعیت دستمزد نوازندگان ارکستر خودش دست‌به‌کار شده است. ازسویی به‌نظر می‌رسد بهرام جمالی خود نیز اطلاع چندانی از شرایط درونی ارکستر ندارد.

امروز که متن قرداد نوازندگان ارکستر سمفونیک منتشر شده و شرایط ناعادلانه آن برای نوازندگان علنی شده؛ بهرام جمالی(مدیرعامل بنیاد رودکی) در گفتگو خبرنگار ایلنا؛ دست به کار شده و برخی موارد ناعادلانه قرارداد را شرح می‌کند. گرچه او هیچ پاسخ شفافی برای سوالات مطرح شده ندارد. درنهایت هنوز مشخص نیست چه کسی پاسخگوی عقد چنین قرارداد ناعادلانه و پر از تناقض نسبت به سخنان علی رهبری‌ست. متن گفتگوی جمالی با ایلنا را در زیر می‌خوانید...

چرا باوجود اینکه مدیر هنری ارکستر سمفونیک ملی ایران؛ خبر از عقد قرارداد 6 ماهه (تا آخر شهریور) با نوازندگان داده بود؛ قرارداد فعلی 1 ماهه نوشته شده است؟

طبق برنامه‌ها، تا آخر شهریور ماه، قراردادها به‌صورت یک ماهه تمدید می‌شود و پس از آن ما قرارداد یکساله با نوازندگان می‌بندیم.

اما طبق گفته‌ی آقای رهبری باید قرارداد 6 ماهه امضا شود. تناقض میان حرف شما و آقای رهبری به چه علتی‌ست؟

مدیرعامل بنیاد رودکی به این سوال پاسخ نداد!

طی آخرین نشست ارکستر سمفونیک ملی ایران؛ آقای رهبری دستمزد ارکستر مایسترها را چهار و نیم میلیون و نوازنده درجه c را دو و نیم میلیون اعلام کردند اما در قرارداد منعقده شده؛ مبلغ یک نیم میلیون برای نوازندگان درجه c و دو میلیون و هفتصد هزار تومان برای ارکستر مایسترها به عنوان حقوق ماهیانه درنظر گرفته شده؛ به چه علتی حقوق نوازندگان پایین آمده است؟

دوستان وقتی صحبت از اعداد و ارقام می‌کنند؛ مسائل مالی را نمی‌دانند. حقوق ناخالص یک کارمند، نوازنده یا پرسنل یک عدد است و حقوق ناخالص آن عددی دیگر می‌شود. میانگین ناخالص حقوق تمام نوازندگانی که با بنیاد رودکی قرارداد می‌بندند؛ مبلغ دو و نیم میلیون تومان است.

اما آقای رهبری درباره میانگین ناخالص دستمزد نوازندگان حرفی نزدند بلکه خیلی شفاف تمام دستمزدها را اعلام کردند. چرا میان صحبت‌های شما و آقای رهبری اینقدر تناقض وجود دارد؟

آقای رهبری؛ رهبر ارکستر هستند متاسفانه دوستان مسائل هنری و مسائل اداری-مالی را با هم داخل یک ظرف ریختند. برای این مسائل ما باید پاسخگو باشیم نه آقای رهبری!

آقای رهبری با ارسلان کامکار که یکی از ارکستر مایسترها بود برای مبلغ قراردادها مشورت کردند و به رقم‌های گفته شده؛ رسیدند. نتیجه عقد چنین قراردادهایی این است که بسیاری از نوازندگان با ارکستر خداحافظی کنند و حالا ارکستر سمفونیک ملی ایران تنها یک ارکستر مایستر دارد!

شما همه چیز را با هم متصل نکنید! آقای کامکار هفته گذشته از ارکستر خداحافظی کردند و مراسم تقدیر از ایشان برگزار شد.

اما آقای فریوسفی گفتند حتی آقای کامکار هم اگر شرایط فراهم بود؛ از ارکستر خداحافظی نمی‌کردند علاوه بر این؛ بسیاری نوازندگان دیگر هم به دلیل شرایط ناعادلانه قرارداد از ارکستر رفتند!

هر کس هر صحبتی می‌کند؛ با مستندات ارائه کند و شما هم مسئول هستید تا شفاف‌سازی کنید علاوه بر آن توضیحاتی که ما ازسوی روابط عمومی اعلام کردیم؛ توضیحات ما بود که سعی کردیم بسیار شفاف همه چیز را بگوییم.

نکته‌ای که در قرارداد وجود دارد؛ فعالیت طرف دوم قرارداد با دیگر گروه‌های هنری با اجازه کتبی بنیاد رودکی است. طبق این قرارداد؛ نوازندگان ارکستر سمفونیک تنها سرباز ارکستر سمفونیک ملی ایران خواهند بود و دیگر امکان فعالیت در ارکسترهای خصوصی را ندارند. درواقع با این کار فعالیت تمام ارکسترهای خصوصی وابسته به یک ارکستر دولتی می‌شود. علت این تمامیت‌خواهی‌ها چیست؟

این کار صرفا برای هماهنگ‌سازی فعالیت ارکسترهاست. اگر ارکستری برنامه‌اش با برنامه‌های ارکستر سمفونیک ملی ایران تداخل داشته باشد؛ تکلیف مسائل حقوقی نوازندگان چیست؟ این بند قرارداد کمک می‌کند تا ارکسترها برای فعالیت به ما مراجعه کنند و ما هم درصورتی‌که مشکلی وجود نداشته باشد به آن‌ها مجوز می‌دهیم. به‌طور مثال آقای روحانی درخواست کردند تا کنسرتی برگزار شود و ما هم نوازندگان را در اختیارشان قرار دادیم.

طبق بندهای دیگر قرارداد؛ نوازنده درصورتی‌که یک نوازنده سه بار برای تمرین ارکستر و یا یکبار برای اجرای ارکستر تاخیر کند؛ مدیر هنری می‌تواند قرارداد را فسخ نماید. در این شرایط نوازندگان هیچوقت به سراغ کنسرت‌هایی که با برنامه‌های ارکستر تداخل دارد؛ نمی‌روند. این بند قرارداد تنها موجب شده علاوه بر طی مراحل سخت دریافت مجوز ازسوی وزارت ارشاد؛ یک ارکستر از بنیاد نیز مجوز دریافت کند و فعالیت‌هایش بیش از پیش وابسته به دولت شود!

این تنها یک هماهنگی است! به عقیده من اصلا مسائل برای ارکسترها پیچیده نمی‌شود.

نگاهی به حواشی و مسائل ارکستر سمفونیک ملی ایران؛ چه کسی مسئول ارائه‌ قراردادهای ناعادلانه است؟/ آیا ارکسترهای خصوصی کشور تعطیل می‌شود؟

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز