خبرگزاری کار ایران

حبیب کاوش:

تعریف مناسبی از شهر و شهرنشینی نداریم

حبیب کاوش معتقد است که جشنواره فیلم شهر باید خودش را از باندبازی و گروه گرایی بیرون آورد و هدف اصلی‌اش پرداختن به شهر و شهرنشینی باشد و از گروه بازی پرهیز کند.

به گزارش ایلنا، حبیب کاوش درباره زندگی شهرنشینی گفت: از زمانیکه زندگی روستایی را کنار گذاشته‌ایم و شهر‌ها ساخته و متحول شدند هیچ وقت درباره شهر تعریف مناسبی حتی در جامعه شناسیمان نداشتیم و هیچ وقت علوم اجتماعی و سینما به این موضوع نپرداخته است.

وی افزود: در طول این سال‌ها خانه‌های حیاط دار تبدیل به آپارتمان و بعد هم آپارتمان‌ها ۵۰ متری شد که به دنبال خود سوالاتی همچون اینکه چرا این اتفاق افتاده؟ اینکه چرا در زمان‌های قدیم بزه اجتماعی کمتر وجود داشت؟ و اینکه خانواده‌های کوچک چقدر کم توان هستند، مطرح شد.

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایران و حتی در خارج از ایران هم هرگز به موضوع شهرنشینی به صورت آکادمیک پرداخته نشده است تا آنجا که در جامعه‌شناسی خود تعریف مناسبی درباره شهرنشینی نداریم درحالیکه ضروری است به این موضوع پرداخته شود به همین دلیل به برگزارکنندگان این جشنواره تبریک می‌گویم که به این موضوع می‌پردازند. امیدوارم بتوانند بخشی از این مسائل را در فیلم‌های شهری به نمایش بگذارند.

کاوش درباره نقش شهرداری در فیلم‌های شهری نیز گفت: معتقدم در تمام دنیا به خصوص در کشورهای پیشرفته شهرداری متولی سینما است تا آنجا که حتی شهرداری تعیین کننده است و جشنواره برگزار می‌کند در کشور ما در این زمینه در سال‌های اخیر اقداماتی شده است اما این امر باید قانون گذاری شود تا بدانیم که تا چه اندازه شهرداری‌ها باید متولی باشند.

وی ادامه داد: شهرداری باید این موضوع را جدی ببیند ضمن اینکه به عنوان یک نهاد تاثیرگذار موضوع شهر رامطرح کند، فیلمسازان را دعوت کند و از آن‌ها طرح و موضوع بخواهد تا بدین شکل شهر و شهرنشینی را تبدیل به سینما کنیم.

وی یادآور شد: امروز شهرنشینی ما وضعیت مناسبی ندارد و می‌توان درباره موضوعات مختلفی که در جامعه پدیدار است فیلم ساخت و به عنوان آسیب اجتماعی به فیلمسازان شهری سفارش کار داد.

کارگردان فیلم‌های «آتش پنهان»، «دادشاه»، «فصل خون» و «پرواز در قفس» درباره سالانه برگزار شدن جشنواره فیلم شهر نیز گفت: اگر می‌خواهیم جشنواره فیلم شهر را به عنوان یک جشنواره موثر و موفق هر سال برگزار کنیم ابتدا باید جامعه‌شناسی درباره شهر داشته باشیم و به موضوع شهر و شهرنشینی سطحی ننگریم. باید برای این امر کارگروه‌هایی وجود داشته باشند تا آسیب‌شناسی کنند و جوان‌ها را شناسایی کنند تا در غالب فیلم‌های بلند، کوتاه و انیمیشن و حتی برای صدا و سیما سریال بسازند. در این صورت می‌توانیم این جشنوار را هر سال برگزار کنیم.

کاوش همچنین پیشنهاد داد: جشنواره فیلم شهر باید خودش را از گروه و گروه گرایی بیرون آورد و هدف اصلی‌اش پرداختن به شهر و شهرنشینی باشد و از گروه بازی پرهیز کند. در دیدارهایی که با مدیران این جشنواره و همچنین دوره‌های قبلی داشتیم متوجه شدیم نگاه فراجناحی دارند که اگر آنرا حفظ کنند و داخل گروه‌ها نشوند ضمانت و موفقیت آن‌ها تضمین می‌شوند.

 پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ۳ تا ۱۲ خردادماه به دبیری سیاوش حقیقی در تهران برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۲۷۰۳۱۸