خبرگزاری کار ایران

توسط عطاءالله کوپال؛

پیام روز جهانی تئاتر بر صحنه «سقراط» خوانده شد

نمایش «سقراط» درحالی روز گذشته؛ جمعه (7 فروردین) نخستین اجرای نوروزی خود را تجربه کرد که روی صحنه آن؛ پیام روز جهانی تئاتر توسط عطاءالله کوپال برای تماشاگران خوانده شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا نعیمی، کارگردان نمایش «سقراط»، پس از پایان اجرا در میان تشویق تماشاگران روی صحنه آمد و با نام بردن و تقدیر از هنرمندان و چهره‌های حاضر در سالن گفت:  امروز در کنار ما هنرمند بسیار بزرگی حضور دارند که دوست دارم همراه شما هنرمندان و تماشاگران عزیزی که به اینجا آمدید؛ از او تشکر کنم و افتخار کنم نمایش «سقراط» در حضور استاد عباس جوانمرد؛ اولین اجرای عمومی خود در سال ۹۴ را در تالار وحدت روی صحنه می‌برد.

او افزود: امروز برای تئاتر روز بخصوصی است اما از آنجا که ما ایرانیان مردم طنازی هستیم؛ امروز را دو ماه بعد جشن می‌گیریم. من بیشتر از این توضیح نمی‌دهم تا استاد نازنینم که من در کلاس‌های نمایش‌نامه‌نویسی ایشان بسیار آموختم؛ برای شما درباره امروز بیشتر بگوید.

سپس عطا‌ءالله کوپال که به‌عنوان میهمان در سالن حضور داشت؛ به دعوت حمیدرضا نعیمی برای خواندن پیام روز جهانی تئاتر روی صحنه رفت و اظهار کرد: چه افتخاری بالاتر از اینکه چنین شاگردی داشتم و چنین نمایشی دیدم. من بار اول که این نمایش را دیدم در پایان گریه‌ام گرفت، نه برای سقراط که اعدام شد بلکه برای اندیشه‌ای که به باد رفت.

او ادامه داد: امروز هم کوشش کردم بغض خود را فروببرم اما نتوانستم. ارسطو می‌گوید شعر برتر از تاریخ است. گرچه آن چیزی که امشب دیدیم سقراط اصلی نبود اما با یک اندیشه مواجه بودیم؛ اندیشیده‌ مرگ.

این مدرس دانشگاه همچنین به اهمیت روز 7 فروردین (27 مارس) در تقویم جهانی تئاتر اشاره کرد و گفت: هر سال در این روز بزرگی از میان هنرمندان تئاتر جهان پیامی به مناسبت روز جهانی تئاتر منتشر می‌کند و این پیام در هر کشور توسط یکی از هنرمندان چهره خوانده می‌شود.

کوپال تصریح کرد: احتمالا به دلیل طنزی که در نمایش «سقراط» وجود داشت دوستان یکی از کِهترین اهالی تئاتر را برای خواندن این متن انتخاب کردند. به این امید که سال آینده پیام روز جهانی تئاتر توسط یک هنرمند ایرانی منتشر شود.

عباس جوانمرد، کارن همایون‌فر، حسین پاکدل، بهروز بقایی، کوروش نریمانی، شیرین یزدانبخش، شهره سلطانی، محمد ساربان و شهره لرستانی ازجمله هنرمندانی بودند که به تماشای نخستین اجرای نمایش «سقراط» در نوروز 94 نشستند.

کد خبر : ۲۶۲۳۴۶