خبرگزاری کار ایران

به دلیل مشکلات مالی ارشاد؛

واردات مجله‌های تایم و نیوزویک هم چندماهی متوقف شد

تا داستان مذاکرات 1+5، تحریم‌ها و ... حل نشود، نمی‌توان امیدی به بهبود وضعیت واردات کتاب و توزیع سالم آن در کشور داشته باشیم.

مدیر انتشارات کتابسرا درباره مشکلات مالی کتاب در سال گذشته به خبرنگار ایلنا گفت: واردات کتاب در سال 93 به دلیل بالا بودن هزینه‌‌ی تهیه‌ی ارز همچنان با مشکلات فروانی همراه بود. این بالا بودن قیمت ازر علاوه بر واردات بر قدرت خرید کتاب‌های وارداتی توسط مردم هم تاثیر گذاشته بود.

صادق سمیعی؛ وضعیت واردات کتاب در این سال را چنین توضیح داد: سال 93 علی‌رغم همه‌ی تکان‌هایی که بازار دلار و ارز خورد شرایط برای تهیه‌ی این ارز بین‌المللی و واردات کتاب بسیار نامساعد و خراب بود. علت هم این است که هنوز بحث ارز کامل حل نشده و همچنان با بالا و پایین شدن قیمت‌ها واردات کتاب‌ها هم به مشکل برمی‌خورد. مهترین واقعه‌ برای کشور ما نمایشگاه بین‌المللی است که آن هم امسال از نظر ارائه‌ی کتب اورجینال خارجی امتیاز چندانی نسبت به سال‌های دیگر نداشت. وقتی کاسه‌ی ناشر و صنعت نشر خالی است، وقتی دلار و ارز برای واردات کتاب نیست و وقتی هزینه‌ی خرید یک کتاب خارجی برای خواننده‌ی ایرانی سرسام‌آور می‌شود و فروش نیست، امیدی هم نیست. باید پول، گردش مالی و برگشت هزینه باشد که بتوان از امید به نشر و واردات کتاب صحبت کرد.

او ادامه داد: آمار دقیق و متمرکزی از میزان واردات کتاب و چگونگی شرایط آن در سال 93 در دست نیست، اگر هم عدد و ارقامی باشد در اختیار سازمان گمرگ است. چون تعرفه‌های گمرک در شرایط مختلف عوض می‌شود آمار دقیقی هم از تعداد کتاب‌های وارد شده به ایران نداریم ولی افت در تعداد عناوین و میزان کتاب‌های وارداتی را کامل می‌توان حس کرد.

این ناشر همچنین با اشاره به تاثیر مشکلات مالی بر نهادهای دولتی اضافه کرد: حتی واردات مجله‌های جهانی مثل تایم و نیوزویک هم چندماهی متوقف شد و وقتی علت را جویا شدیم فهمیدیم که تشکیلات وزارت ارشاد به عنوان متولی واردات این مجلات، برای تامین اعتیار این کار به مشکل خورده و عملا توانایی پرداخت هزینه‌ی بالای وارد کردن این مطبوعات برای خوانندگان داخلی را ندارد. ناشر اگر کتاب وارد می‌کند یا اثری را منتشر می‌کند باید دست‌کم از بازگشت هزینه خیالش راحت باشد، حالا از سوددهی و افزایش درآمد گذشتیم. تا داستان مذاکرات 1+5، تحریم‌ها و ... حل نشود، نمی‌توان امیدی به بهبود وضعیت واردات کتاب و توزیع سالم آن در کشور داشته باشیم.

کد خبر : ۲۶۱۹۹۰