خبرگزاری کار ایران

در نشست پایانی نمایشگاه کتاب تهران مطرح شد:

سهم فرهنگ در سبد خانواده‌ها محفوظ است/ ۱۰۷ میلیارد فروش حضوری و ۱۰۳ میلیارد فروش مجازی داشتیم/ کودک و نوجوان پرفروش‌ترین‌ها بودند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۸۲۵

در نشست خبری سی وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به فروش ۱۰۷ میلیارد تومانی بخش حضوری و ۱۰۳ میلیارد تومانی بخش مجازی اشاره و گفته شد کتاب‌های کودک و نوجوان پرفروش‌ترین‌های این نمایشگاه بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سی وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پس از پایان این رویداد، با حضور رئیس و قائم‌مقام نمایشگاه در خانه کتاب و ادبیات ایران با تسلیت عزایی که بر آبادان به واسطه ریزش متروپل می‌گذرد و تسلیت شهادت دو مدافع امنیت کشور برگزار شد.

یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) با اشاره به آنکه گروه کثیری از افراد و نهادها در برگزاری این نمایشگاه مشارکت داشتند، گفت: حضور مردم در نمایشگاه کتاب تهران جلوه‌ای از نشاط فرهنگی را به نمایش گذاشت. البته درباره نمایشگاه کتاب تهران نکاتی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به برگزاری همزمان نمایشگاه به صورت حضوری و مجازی اشاره کرد که بخش مجازی مورد استقبال قرار گرفت.

به گفته او، مجموعا ۲۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان به صورت مجازی و حضوری فروش رفت که توسط دستگاه‌های کارت خوان و درگاه مجازی ثبت شده است و شاید اگر بخش پرداخت اسکناسی را هم بیافزاییم حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد بتوان به این مبلغ افزود.

احمدوند تصریح کرد: به صورت مجازی ۱۲۰۰۰۰۰ نسخه کتاب فروش رفته و بر اساس برآوردها می‌توان گفت ۱۰۷ میلیارد تومان حضوری و ۱۰۳ میلیارد تومان نیز مجازی فروش داشتیم‌. به طور میانگین می‌توان گفت حدود ۳ میلیون نسخه کتاب در نمایشگاه کتاب تهران به فروش رفته و با توجه به استقبال از فروش مجازی بر آن شدیم تا این حوزه را ادامه و گسترش دهیم.

او با تایید سطح برگزاری نشست‌های تخصصی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: گروه‌های تخصصی با حضور اساتید امر نشست‌های تخصصی برگزار کردند که قابل تامل است.

توجه به مشاوره کتاب، توجه به برگزیدگان جایزه‌های قبلی و فضایی که در اختیار آنها قرار داده شده بود، توجه به ایجاد فضای سالم و امن برای مخاطبان با سلایق مختلف و حفظ سلامت اخلاقی از دیگر ویژگی‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود که احمدوند به آن اشاره کرد.

رئیس سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به برنامه‌های فرهنگی بخش بین‌المللی نمایشگاه گفت: حدود ۶۰ نفر از نقاط مختلف دنیا   به دعوت نمایشگاه حضور داشتند. کشور قطر به عنوان مهمان ویژه حضور خوبی داشت و سایر مهمانان نیز از این شور و شعف که در نمایشگاه جریان داشت بهره بردند. رئیس جمهور نیز در نمایشگاه حضور یافت و با غرفه داران صحبت کرد.

احمدوند با اشاره به آنکه تمام تلاش‌ها برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه صورت گرفت، گفت: مصلا تهران فضای نمایشگاهی نیست و امیدواریم در آینده بتوانیم نواقصی که وجود دارد را رفع کنیم‌. 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص نقدی که درباره برگزاری همزمان حضوری و مجازی مطرح شده، گفت: ما چنین برآوردی نداریم درحالی که رضایت حداکثری ناشران را داشتیم شاید ناشران نتوانسته باشند به دلیل کمبود نیرو، این حوزه‌ها را همزمان پوشش داده باشند. خدمات بخش مجازی هم شفاف، دقیق و مشخص بود و یارانه اختصاص یافته هم مشخص و شفاف بود و برای کتاب صرف شد. باید از ابزارهای نوین برای ارتقا فرهنگ استفاده کنیم.

رئیس سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درخصوص ایجاد شرایط لازم برای حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت: بعد از شیوع کرونا ایشان درخصوص عادی نگاری وضعیت موجود حساس هستند و شاید چون شرایط مناسب فراهم نبود ایشان حضور نیافتند‌. البته دلیل اصلی این امر را نمی‌دانیم‌.

احمدوند درخصوص بودجه اختصاص یافته به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و حمایت از خرید گفت: قبلا ۴ گروه در وزارت فرهنگ در حوزه خرید کتاب فعال بودند که اکنون به ۱۰ گروه رسیده‌اند. خردید کتاب در ارشاد حمایت از تولید و محصول خوب است. بیان بودجه نیز نیازمند بررسس و زمان بیشتر است‌. آخرین دوره ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده بود که با توجه به شرایط موجود احتمالا این مبلغ بیشتر بوده.

 معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص واسپاری نیز گفت: در این دوره نیز از همراهی بخش‌های مختلف صنف برخوردار بودیم و با توجه به آنکه توان مالی برگزاری نمایشگاه در صنف دیده نمی‌شود از این رو از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده می‌کنیم. 

به گفته او، مبلغ اجاره آن روز که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل بود به ناشران و غرفه داران بازگردانده خواهد شد. 

رئیس سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درخصوص کتاب‌های کپی نیز گفت: این امر مشهود است و قابل انکار نیست. خلأهای قانونی وجود دارد و امیدوارم با قوانینی که اخذ می‌شود این امر رفع شود. باید از نظر نرم‌افزاری به مشابهت یاب مسلط شویم و حتا در حوزه حقوق ناشران بیشتر فعال شویم.

او درخصوص فعالیت سایت‌های فروش تخفیفی کتاب نیز گفت: این سایت‌ها معضل هستند و در زمینه ساماندهی این سایت‌ها جدی هستیم. طرح حمایتی از کتاب فروشی‌ها نیز در دست اقدام است. 

احمدوند همچنین از تخصیص کاغذ به ناشران خبر داد و گفت: این مهم شفاف سازی خواهد شد و عنوان می‌شود که به کدام ناشر چه میزان کاغذ داده شده. تصمیم این امر بسته به شرایط ناشران و موضوعات مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد خواهد بود.

علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و قائم مقام سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) در ادامه نشست؛ با اشاره به آنکه نمایشگاه کتاب امسال بعد از دو سال وقفه، خوب و پربار برگزار شد، گفت: انتخاب کشور قطر به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران از آن جهت بود که ظرفیت‌های ایران را در آستانه برگزاری جام جهانی قطر به مسئولان قطری نشان دهیم. در این راستا ظرفیت‌های نشر و کتاب و ظرفیت‌های جزیره کیش برای میزبانی از تماشاچیان جام جهانی معرفی شد.

او ادامه داد: هنوز ارسال آثار به مخاطبان تمام نشده و مراجعه پستچی‌ها ادامه دارد. اگر بسته‌ای ناسالم به دست خریدار رسیده باشد، پیگیری‌ می‌کنیم. در کل حدود ۸۰۰ بسته داشتیم. 

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: مسئله ما آن بود که موضوع کتاب اولویت داشته باشد. چه در بخش تبلیغات چه واگذاری غرفه‌ها اولویت با کتابو ناشران بود. با این وجود نمایشگاه به نظم بیشتری برای برگزاری نیاز دارد. میزبان استقبال مردم و خریدشان از نمایشگاه کتاب تهران نشان داد که اگر شرایط را مهیا کنیم همچنان سهم فرهنگ در سبد خانواده‌ها محفوظ است. 

او درخصوص پرفروش‌های نمایشگاه کتاب نیز گفت: بر اساس آمار فروش مجازی می‌توانیم بگوییم که در بخش مجازی حوزه کودک و نوجوان و بعد از آن ادبیات،  علوم اجتماعی، دین و کتابهای کمک آموزی هستند و مسن‌ترین فرد خریدار کتاب ۹۶ ساله و کوچکترین ۳ ماه داشت و تألیف‌ها بیشتر مورد استقبال بود. محل برگزاری نمایشگاه کتاب نیز هرسال بررسی و هر مکانی که شرایط برگزاری داشته باشد را انتخاب می‌کنیم.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه به صورت حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و تا دوم خردادماه 1401 در شکل مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز