خبرگزاری کار ایران

تجلیل از ۷ استادکار برگزیده و ۳ فعال حوزه حفاظت و سامان‌دهی بافت‌های تاریخی

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۴۷۰۶

مراسم تجلیل از استادکاران برگزیده مرمت و خادمان میراث‌فرهنگی و حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌ها با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

به‌گزارش ایلنا، مراسم تجلیل از استادکاران برگزیده مرمت و خادمان میراث‌فرهنگی و حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی صبح امروز دوشنبه دوم خردادماه ۱۴۰۱ با حضور سید عزت‌الله ضرغامی (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی)، علی دارابی (قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی) و هادی احمدی روئینی (مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌های و‌ بافت‌های تاریخی) و پویا محمودیان (معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی) در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

در این مراسم از استاد حسین کمالی اردکانی از استان یزد، استاد صدرالدین شیردل از استان آذربایجان غربی، استاد رحیم زمانی از استان مرکزی، استاد اعظم‌الله کاظمی از استان فارس، استاد رضا اعظمی از استان اصفهان، استاد حجت‌الاسلام محمد فولادی از استان خراسان رضوی، استاد مهدی پاکدل از استان اصفهان به عنوان  استاکاران برگزیده‌ای تجلیل شد.

حسین کمالی اردکانی متولد شهر اردکان استان یزد و استاد معماری سنتی است. او در رشته‌های سازه‌های سنتی، کاربندی، یزدی‌بندی، نما کاری، شمشه‌گیری و سفیدکاری مرمت بیش از سی مجموعه تاریخی و سنتی از جمله بیت شهید صدوقی، حمام خان، خانه مرتاض، کارخانه اقبال، خانه لاری‌ها، خانه پوست فروش، خانه سیگاری‌ها، سرای رسولیان، خانه احرامیان و خانه آخوندی را برعهده داشته است.

صدرالدین شیردل متولد شهر ماکو استان آذربایجان غربی نیز استاد معماری سنتی است و در رشته‌های سازه‌های سنتی، طاق‌زنی، کاربندی، رسمی‌بندی، سنگ‌تراش، گنبدهای سنتی مرمت بیش از دویست مجموعه تاریخی و سنتی در سراسیر ایران شامل قره کلیسا، کلیسای زر زر، مقبره چالدران، مجموعه شیخ صفی، پل‌های لرستان، موزه مشکین‌شهر، سردارماکو، مسجد جامع ارومیه و بانک ملی را عهده‌دار بوده است.

استاد معماری سنتی رحیم زمانی متولد شهر اراک استان مرکزی نیز در هنرهای گچ‌بری، ابزار کاری، کشته‌بری، سفیدکاری و آهک‌بری مرمت بیش از سی مجموعه تاریخی و سنتی از جمله عمارت مسعودیه، کاخ گلستان، حرم شاهچراغ، کاخ سردارماکو، مسجدجامع بازار، خانه ملیجک ناصرالدین شاه، ثبت اسناد، سردار اسعد بختیار، مجلس شورای ملی، خانه اتحاد و بانک ملی را انجام داده است.

اعظم‌الله کاظمی از فیروزآباد استان فارس، استاد معماری سنتی است که در رشته‌های معماری سنگی و ساسانی و سنگ‌تراشی مرمت بیش از هفتاد مجموعه تاریخی و سنتی شامل کاخ و آتشکده بیشابور، کاخ سروستان، قلعه دختر فیروزآباد، مناره شهرگور، پل دختر خرم‌آباد، کاخ خسرو  قصر شیرین را عهده‌دار بوده است.

رضا اعظمی استاد معماری سنتی متولد اصفهان نیز در رشته تزئینات وابسته به معماری و تزئینات گچ‌بری، مرمت بیش از سی مجموعه تاریخی و سنتی از جمله تزئینات گچ‌بری شمعدان‌ها و محراب اولجایتو مسجدجامع اصفهان، تزئینات کشته‌بری کاخ عالی قاپو، محراب مسجد جامع نائین و محراب پیربکران، امامزاده هارون ولایت، مسجد اشترخان ،گچبری‌های کلیسای وانک را انجام داده است.

همچنین استاد حجت‌السلام محمد فولادی متولد شهر خوسف خراسان جنوبی طراح و استاد معماری سنتی در رشته‌های طراحی و معماری شامل طاق‌زنی، سازه‌های سنتی، اندودکاری نما و شمشه‌گیری طراحی، معماری و مرمت بیش از نود  مجموعه تاریخی و سنتی از جمله معماری سنتی خانه‌های روستایی، مساجد، حسینیه روستای خور، مرمت بادگیرهای روستای خور را برعهده داشته است.

مهدی پاکدل استاد معماری سنتی شامل  هنرهای استادکار و سازنده کاشی‌کاری معرق و هفت‌رنگ، معرق‌کاشی، رسمی‌بندی و مقرنس کاشی مرمت بیش از صد و پنجاه مجموعه تاریخی و سنتی شامل گنبد و بدنه‌های مسجد امام اصفهان، حرم امام حسین، حضرت ابوالفضل، شاه چراغ شیراز، کاشیکاری و مقرنس کاری های حرم رضوی را عهده‌دار بوده است.

تجلیل از ۳ فعال حوزه حفاظت و ساماندهی بافت‌های تاریخی

 در بخش دیگری از این مراسم حسین بلالی شهردار بشرویه از استان خراسان جنوبی، مصطفی اشک دهیار روستای اله‌آباد از استان یزد و محمود مرادی شهردار سابق نراق و کمیجان از استان مرکزی به‌عنوان فعالان و تسهیل‌گران حفاظت، ساماندهی و مرمت بافت‌های تاریخی روستای اله‌آباد، بشرویه، نراق و کمیجان مورد تقدیرقرار گرفتند.

 ضرغامی در حاشیه این تجلیل با هر یک از این افراد گفت‌وگو و از زحمات آن‌ها تشکر کرد. استاد رضا اعظمی نیز که به دلیل کسالت در مراسم حضور نداشت نیز به‌صورت برخط در جلسه حضور یافت و قدردانی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز