خبرگزاری کار ایران

با حضور ضرغامی انجام شد؛

امضای تفاهم‌نامه وزارت میراث‌فرهنگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۴۷۰۳

تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور حفظ الگوهای ارزشمند معماری بومی و احیای واحدهای مسکونی واجد ارزش معماری بویژه در روستاهای دارای بافت با ارزش به امضا رسید.

به‌گزارش ایلنا، آیین‌ امضای تفاهم‌نامه همکاری فی مابین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با حضور سید عزت‌الله ضرغامی (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی)، علی دارابی (قائم‌مقام‌ وزیر و معاون میراث‌فرهنگی) و اکبر نیکزاد (رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی)  در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

در آغاز این مراسم، سید هادی احمدی روئینی (مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و‌ بافت‌های تاریخی)، روستاها را زیستگاه مهم آثار ملموس و ناملموس ایران عنوان کرد و افزود: «بسیاری از داشته‌های فرهنگی ما در طول قرن گذشته به خصوص در شهرها به دلیل بی‌توجهی از بین رفته و خوشبختانه در روستاها هنوز بسیاری از آن‌ها قابل ارزش‌گذاری و حفاظت هستند.»

او با اشاره به هدف‌گذاری‌ها و سیاست‌گذاری حاکمیت در دو حوزه معماری و شهرسازی و میراث ناملوس بیان کرد: «بسیاری از روستاها به معنای واقعی کلمه هم به لحاظ تاریخی و هم به لحاظ شفافیت و زلالی فرهنگی دست نخورده باقی مانده‌اند.»

احمدی روئینی تنوع و ویژگی‌های منحصربفرد معماری روستاهای کشور را جزو ویژگی‌های اصلی ایرانی‌اسلامی عنوان کرد که تداوم دارند.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و‌ بافت‌های تاریخی، بنیاد مسکن را خط مقدم تمام اقدامات حاکمیت در روستا و از یادگارهای امام راحل دانست و ادامه داد: «این بنیاد توانسته مدیریتی خوبی را در روستاها انجام دهد و بدون کمک بنیاد مسکن ما قادر به انجام وظایفمان نیستیم.»

او همچنین به همکاری‌های مهم با بنیاد مسکن در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: «۳۰۰ روستای دارای بافت با ارزش و هدف گردشگری شناسایی شد که بنیاد مسکن تمامی نظرات و مشورت‌های ما را اعمال کرده است.»

او ابراز امیدواری کرد که با آغاز برنامه هفتم‌ و امضای این تفاهمنامه همکاری طلایی در تمام حوزه‌ها انجام شود و نتیجه پنج سال آینده رضایت‌بخش باشد.

امضای تفاهم‌نامه فرصت مغتنمی برای مرمت و احیای آثار تاریخی در روستاهاست

اکبر نیکزاد (رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) در ادامه این مراسم گفت: «امیدواریم این تفاهم‌نامه برای مردم و به ویژه روستاییان خیر و برکت داشته باشد. در تنظیم تفاهم‌نامه همکاران ما در بنیاد مسکن و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زحمات زیادی کشیدند.»

او افزود: «در  بحث میراث‌فرهنگی مهندس ضرغامی  و همکارانش صاحب‌نظر  هستند، با سوابق وزیر میراث‌فرهنگی آشنا هستم، او در هر جا که بوده باعث خیر و برکت بوده است و برنامه‌ریزی که طی این مدت در وزارت میراث‌فرهنگی انجام داده، مبین حرکت خوب در حوزه میراث‌فرهنگی است.»

نیکزاد تصریح کرد: «روستاها قطب اقتصاد کشور هستند و توجه مسئولان بر رونق آن‌هاست. خوشبختانه گردشگری و سفر در سبد خانوار جایگاه پیدا کرده و همه آن را ضروری می‌دانند.»

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه روستاها در بحث گردشگری جایگاه خود را دارد، تصریح کرد: «روستاهای هدف گردشگری و تاریخی جایگاه ویژه‌تری دارند. امضای این تفاهم‌نامه  فرصت مغتنمی برای مرمت و احیای آثار تاریخی در روستاها و روستاهای گردشگری است تا مردم علاوه بر گردش در این روستاها بتوانند بناهای تاریخی را ببینند.»

او افزود: «مرمت بناهای تاریخی در روستاها بر روی گردشگری تاثیر دارد، طی سال های گذشته کارهای زیادی در این زمینه انجام شده که  در سنوات بعدی باعث رونق روستاها شده است.»

نیکزاد ادامه داد: «مطالعات خوبی توسط ادارات کل میراث‌فرهنگی استان‌ها و بنیاد مسکن در زمینه احیا و مرمت بناهای تاریخی در روستاها انجام شده است.»

او اضافه کرد: «بنیاد مسکن به عنوان یادگار حضرت امام (ره) امروز در تمام نقاط کشور شعب و بانک ماشین‌آلات دارد. امضای این تفاهم‌نامه کار ارزشمندی است و موجب هم‌افزایی بیشتر میان وزارت میراث‌فرهنگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می‌َشود.»

نیکزاد گفت: «همکاران ما در وزارت میراث‌فرهنگی نظرات خوبی دارند. برای حوزه میراث‌فرهنگی اعتبارات ویژه داریم به طوری که ۱۶۰ میلیارد تومان برای احیا و مرمت بافت‌های ارزشمند تاریخی در روستاها اختصاص دادیم، مشاوران خوبی در وزارت‌میراث‌فرهنگی داریم و می توانیم از نظرات آن‌ها استفاده کنیم.»

او ادامه داد: «از وزارت میراث‌فرهنگی تقاضا دارم هر چند ماه یک بار نشستی با بنیاد انقلاب اسلامی برای اجرای هر چند ماه یک بار نشستی با بنیاد انقلاب اسلامی برای اجرای مفاد این تفاهم‌نامه برگزار کند تا مردم احیای بافت‌های تاریخی را شاهد باشند.»

بنیاد مسکن می‌تواند حافظ میراث‌فرهنگی در روستاها باشد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر اهمیت آموزش و توانمندسازی روستاییان تاکید کرد و گفت: «روستاییان، یگان حفاظت ما هستند. بخش غیرتخصصی مرمت که مربوط به حفاظت و جلوگیری از فرسایش است، می‌تواند توسط روستاییان انجام شود.»

با برخی اقدامات ساده می‌توان از فرسایش آثار تاریخی جلوگیری کرد

 سیدعزت‌الله ضرغامی نیز گفت: «روستا در ارتباط با سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارای جایگاه ویژه‌ای است.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «ارزش‌های تمدنی ما در حوزه روستا شکل گرفته و مردم روستا صاحب بخش عظیمی از میراث‌فرهنگی ما هستند. همچنین در رونق گردشگری و اکوتوریسم نقش مهمی دارند.»

 ضرغامی به نقش روستا در خاستگاه صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: «قلب تولید و فعالیت‌های صنایع‌دستی در حوزه روستایی است که عمدتا به‌دست بانوان انجام می‌شود. صنایع‌دستی جلوه بارزی از اقتصاد مقاومتی است که فارغ از تحریم و برخی محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی به صورت خودکفا در روستاها انجام می‌شود.»

او با اشاره به نقش محوری روستاها و تاکید بر توانمندسازی آن‌ها، ادامه داد: «از شروع انقلاب کارهای زیادی در زمینه توسعه روستاها انجام شده است. به خصوص در یکی دو سال ابتدای انقلاب  به اندازه کل حکومت‌های قبل در زمینه جاده‌سازی، برق‌، آب، گاز، آموزش روستا اقدامات مهمی انجام شده است. اما توانمندسازی روستاییان جزو خلاهای مهمی است که موجب مهاجرت معکوس و بهم خوردن توازن جمعیتی شده است.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روستاییان را متولی میراث‌فرهنگی دانست و افزود: «روستاییان باید مراقبت و محافظت کنند. یگان حفاظت ما در روستاها خود روستاییان هستند. با برخی اقدامات ساده می‌توان از فرسایش آثار تاریخی جلوگیری کرد.»

بخش‌های غیرتخصصی مرمت می‌تواند به روستاییان واگذار شود

او مرمت را دارای سطوح مختلف عنوان کرد و گفت: «بخشی از مرمت تخصصی است و به شخص حرفه‌ای نیاز دارد، اما بخشی از آن ساده‌تر و غیرتخصصی است. اینها باید دسته‌بندی و ساده‌سازی شوند. با ارائه آموزش‌های لازم مربوط به حفاظت و جلوگیری از فرسایش به روستاییان، زمینه مشارکت آحاد نیروهایی که می‌خواهند در این زمینه همکاری کنند فراهم می‌شود.»

بازسازی، بهینه‌سازی، مرمت، راه دسترسی و محوطه‌سازی و کف‌سازی مناسب و سنگی، ساخت سرویس خدماتی و بهداشتی در روستاها از جمله مواردی بود که مهندس ضرغامی به آن‌ها اشاره کرد و بنیاد مسکن را دارای ظرفیت‌ و توانایی‌ بالا در انجام این ماموریت‌ها دانست که به دلیل حضور جدی در روستاها توانمندی بالایی دارد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه روستاها نقش مهمی در برجسته‌سازی میراث‌فرهنگی و جذب گردشگر دارند، تصریح کرد: «با تغییر شکل و ظاهر روستاها، بخش عمده‌ای از گردشگری می‌تواند در روستاها شکل بگیرد.»

تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور حفظ الگوهای ارزشمند معماری بومی و احیای واحدهای مسکونی واجد ارزش معماری بویژه در روستاهای دارای بافت با ارزش، هدف گردشگری و شاخص با هدف توسعه پایدار روستایی در ارتباط با احیا و تداوم معماری ایرانی- اسلامی، توسعه گردشگری روستایی و استفاده از ظرفیت‌های دو دستگاه در اجرای طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی به امضا رسید.

موضوع تفاهم‌نامه شامل همکاری در زمینه‌ مرمت و احیای بناهای دارای ارزش تاریخی و معماری بومی، همکاری دو دستگاه برای توسعه گردشگری و صنایع‌دستی روستایی، ارتقای سطح هماهنگی‌های درون و برون‌سازمانی موثر بر توسعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حوزه‌های روستایی منتخب طرح منظومه‌ها در راستای هم‌افزایی فرابخشی، صیانت از معماری بومی در ساخت‌و‌سازهای روستایی، تهیه چهارچوب طرح‌های ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی‌فرهنگی (از جمله تعیین حریم‌ها) با رویکرد صیانت از بافت‌های ارزشمند تاریخی‌فرهنگی و ارتقای کیفت زندگی ساکنان روستاها در چهارچوب قوانین و مقررات است.

صیانت از معماری بومی و تداوم‌بخشی به شیوه‌های ساخت و ساز روستایی، صیانت از معماری بومی و تداوم‌بخشی به شیوه‌‎های ساخت‌و‌ساز متناسب با زیست‌بوم محلی و هویت معماری و بصری از طریق احیای دانش سنتی معماری در روستاها، فراهم کردن زمینه حمایت‌های فنی و مالی برای مرمت و احیای بناهای واجد ارزش معماری بومی، تنوع بخشی و شبکه‌سازی نظام فعالیت در منظومه‌های روستایی منتخب، مبتنی بر  طرح‌های اثربخش و محرک توسعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، توانمندسازی و ظرفیت‌سازی جامعه محلی (روستاییان) برای نقش‌پذیری در فرآیند توسعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در منظومه‌های روستایی و روستاهای منتخب و ایجاد زمینه‌های انتقال تجارب ساخت مسکن با الگوهای معماری بومی و مصالح بوم‌آورد به نسل‌های آینده از اهداف تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز