خبرگزاری کار ایران

در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت میراث و فراجا مطرح شد:

یگان حفاظت میراث، ضابط قضایی شناخته شد/ وظایف حاکمیت برای حفظ سلامت گردشگری و میراث به نتیجه رسید

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۵۰۷

تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنلیع‌دستی و فراجا در راستای همکاری‌های مشترک و به‌منظور اجرای هر چه بهتر قوانین و مقررات موضوعه امضا شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت میراث و فراجا به این نکته تاکید شد که وظایفی که حاکمیت برای حفظ سلامت گردشگری و میراث بر عهده دارد، امروز به نتیجه رسید.

تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی و فراجا ظهر امروز به امضای سید عزت‌الله ضرغامی (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) و سرتیپ پاسدار حسین اشتری (فرمانده‌کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران) رسید.

این تفاهم‌نامه با موضوع ارتقا و توسعه همکاری‌های مشترک اجرایی، آموزشی و پژوهشی برای استفاده از ظرفیت‌ها و تتوانمندی‌های قانونی طرفین منعقد شده است.

تبیین شرح وظایف، بهبود کیفیت اجرای مأموریت‌ها و ارتقای سطح تعامل و هماهنگی‌های دو جانبه، تبادل اطلاعات در راستای رفع موانع و چالش‌های موجود در حوزه‌های تخصصی طرفین و هم‌افزایی و تشریک مساعی با استفاده از منابع، تجارب و ظرفیت‌های موجود وزارت و فراوان برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای در حوزه‌های مرتبط طرفین از اهداف این تفاهم‌نامه به‌شمار می‌رود.

عزت‌الله ضرغامی (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه و در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مهمترین تفاهم نامه‌های وزارت با عنوان زیرساخت‌های امنیتی گردشگری امضا شد. از نظر ما این تفاهم‌نامه بسیار اهمیت دارد و بسیاری از مشکلات که سالیان سال در وزارتخانه وجود داشت و می‌بایستی به صورت دقیق و روشن تکلیف آن‌ها به لحاظ نوع رفتار و شیوه‌های اعمال قانون در آن‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت، در این تفاهم‌نامه به نتیجه رسید.

او ادامه داد: به دلیل اهمیت و ظرافت این تفاهم‌نامه کارشناسان وقت زیادی بر روی آن گذاشتند و تفاهم‌نامه مذکور مبتنی بر آسیب‌هایی است که در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم. وظایفی که حاکمیت برای حفظ سلامت گردشگری و میراث بر عهده دارد، امروز به نتیجه رسید.

به گفته ضرغامی، مفاد تفاهم‌نامه متنوع است و شاید بتوان گفت یکی از مهمترین بندها به تبادل داده‌ها و اطلاعات و اشتراک در سامانه‌های اطلاعاتی برمی‌گردد که برای برنامه ریزی دقیق‌تر در حوزه گردشگری اهمیت زیادی داشت و تاکنون به این اطلاعات دسترسی وجود نداشت و آمارها دقیق نبود. درعین حال کلیه مسائل مربوط به تاسیسات و خدمات گردشگری از استعلامات افراد تا حوزه‌های دفاتر خدماتی و مراکز اقامتی و هر بخشی که به گردشگری مربوط می‌شود، حوزه روشنی را با نیروی انتظامی کشور دارد که آن‌ها را با دقت بررسی و وظایف را روشن کردیم. به طور مثال در حوزه پلیس راه و راهور در ترددهای ترافیکی کار زیاد داریم. در مسائل پایانه‌های مرزی بخصوص درباره گردشگران خارجی مسائل عدیده‌ای وجود دارد که باید با دقت آسیب‌شناسی و روش‌های مشخصی برای رفع آن اخذ می‌شد.

وزیر میراث و گردشگری ادامه داد: باتوجه به آنکه در هفته میراث‌فرهنگی قرار داریم یک بخش از این تفاهم‌نامه به حفاری‌های غیر مجاز، حفاظت از میراث‌فرهنگی و اسکورت اشیای قیمتی و تاریخی، تکلیف دفینه‌ها و گزارش‌های اطلاعاتی که به ما می‌رسد و باید آنرا بررسی کنیم و با کمک ناجا پیگیری حفاری‌ها و اشیاء تاریخی و قیمتی انجام شود. اینها، حوزه‌هایی است که به فرماندهی نیروی انتظامی مرتبط بود. پلیس‌های مختلف در فرماندهی نیروی انتظامی ذیل این تفاهم‌نامه هستند تقریبا مفاد این تفاهم‌نامه به تمام بخش‌ها و معاونت‌های پلیس و نیروی انتظامی ارتباط داشت. امیدواریم این تفاهم نامه گام موثری در جهت تحقق اهداف وزارتخانه و روش‌هایی باشد که نهایتا منجر به افکار عمومی شود.

سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری (فرمانده کل انتظامی کشور) نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به امضاء تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی و فراجا گفت: چند ماهی کار کارشناسی این تفاهم‌نامه توسط معاونان و مدیران و پلیس‌های مختلف و کارشناسان میراث و گردشگری انجام شد. ما آمادگی همکاری در همه حوزه‌ها را با وزارتخانه میراث و گردشگری داریم. در حوزه راهور در زمینه‌های ترافیکی از یک سو و بحث امنیت گردشگران، صنایع دستی و کمک به تولید کنندگان و… آمادگی همه نوع همکاری را داریم. برای این تفاهم‌نامه الزام قانونی و حمایت مردمی را داریم.

او با ارائه پیشنهادی به ضرغامی گفت: هر چقدر بتوانیم این کنترل‌ها را الکترونیکی کنیم، در سرعت و دقت عمل به ما بیشتر کمک خواهد کرد و در این باره پژوهشگاه ما و دانشگاه‌ها آمادگی کامل دارند.

فرمانده کل انتظامی کشور درباره برخی انتقادها به نحوه پوشش برخی از گردشگران در اماکن گردشگری نیز گفت: در این باره هماهنگی خوبی انجام شده و با کمک مدیران مربوطه و مردم این مشکل برطرف خواهد شد.

به گفته اشتری، با هماهنگی دادستان کل کشور یگان حفاظت از میراث‌فرهنگی ضابط قضایی شناخته شدند و می‌توانند گزارش‌های خود را به قاضی ارائه دهند و همان گزارش برای تکمیل پرونده کفایت می‌کند. در این میان همکاران نیروی انتظامی نیز این آمادگی را دارند که هر کجا مشکل پیش آید سریع انعکاس و پیگری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز