خبرگزاری کار ایران

«حال نامعلوم» با صدای مصطفی راغب رونمایی شد؛

هنر را آمیخته با معنویت می‌دانم/ ترانه با موسیقی معنا پیدا می‌کند/ تولید انتشار تک‌آهنگ طی سال‌های گذشته باعث شد مخاطبان را بشناسم

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۴۵۸

مراسم رونمایی از آلبوم «حال نامعلوم» اولین آلبوم رسمی مصطفی راغب صبح امروز شنبه سی و یکم اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم رونمایی از اولین آلبومم رسمی راغب (خواننده موسیقی پاپ و تلفیقی) با عنوان «حال نامعلوم» امروز شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت برگزار شد. علاوه بر راغب، مرتضی اردستانی (مدیر موسسه آوازی نو) در این برنامه حضور داشتند و عبدالجبار کاکایی (ترانه‌سرا و شاعر) و محمدرضا چراغعلی (آهنگساز) میهمانان برنامه بودند. حامد حسین‌زادگان نیز اجرای برنامه را به عهده داشت. 

در ابتدای مراسم پس از خوش‌آمدگویی حسین‌زادگان به حضار و اهالی رسانه، «حال نامعلوم» قطعه‌ای از آلبوم به سمع مخاطبان رسید. 

تولید آلبوم در روزگار امروز کار ارزنده‌ای است

سپس عبدالجبار کاکایی دقایقی صحبت کرد. او گفت: در دورانی به سر می‌بریم که تولید آلبوم مورد توجه نیست و اینکه در این تقلیل آلبوم، مجموعه‌ای موسیقی ارائه شود کار جسورانه و ارزنده‌ای است. 

او افزود: صدای راغب را دوست دارم به این دلیل که تحریرهای زیبایی دارد که در این روزگار که موسیقی اوضاع تلخی دارد، دارای ارزش است. 

رمز ماندگاری آثار گذشتگان ترانه آنهاست

کاکایی در ادامه گفت: در دنیای امروز ترانه‌ها کیفیت بسیار پایینی دارند و این موضوع را باید در نظر داشته باشیم که که ترانه با موسیقی معنا پیدا می‌کند. ازطرفی این ترانه است که به ماندگاری اثر کمک می‌کند و می‌بینیم که ترانه‌ها به دلیل کیفیت پایین فایده و تاثیرات لازم را ندارند. اگر به آثار قدیمی نگاه می‌بینیم این فایده‌گرایی در آن‌ها وجود دارد و همین موضوع باعث ماندگاری برخی از آثار گذشته است. 

او در توضیحات بیشتر گفت: این موسیقی است که تکلیف ترانه را روشن می‌کند و اما می‌بینیم ترانه‌ها و کلمه‌ها از مفهوم تهی شده‌اند و بار معنایی آن‌ها در حال تنزل است. در شرایط فعلی با توجه به توضیحاتی که دادم انتشار آلبوم «حال نامعلوم» به خوانندگی مصطفی راغب اتفاق خوبی است

عبدالجبار کاکایی در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه نام آلبوم رسمی راغب درست انتخاب شده گفت: به هر روی، حال عاشق همواره نامعلوم است در عرفان و ادبیات کلاسیک و عشق مجازی و حقیقی هم این نامعلومی وجود دارد به همین دلیل از انتخاب «حال نامعلوم» برای آلبوم از راغب ممنونم

محمدرضا چراغعلی (آهنگساز و تنظیم کننده آلبوم حال نامعلوم) هم دقایقی با حضار صحبت کرد. 

او در ابتدا گفت: معمولا در آیین رونمایی غرض نقد نیست؛ بلکه حمایت است. حضور ما هم در این برنامه به این دلیل است که از هنرمندی جدید و جوان حمایت کنیم و جای خوشحالی است که اولین کنسرتش به زودی در چهارم خردادماه برگزار می‌شود. 

پایه و اساس کار مصطفی راغب در خوانندگی، موسیقی ایرانی است

چراغعلی افزود: پایه و اساس کار مصطفی راغب در خوانندگی، موسیقی ایرانی است و این در حالی است که کمتر کسی با آثارش بر این موضوع تاکید دارد. از سویی موسیقی پاپ بر موسیقی ایرانی تاثیر گذاشته و در حال کمرنگ کردن آن است و یکی از دلایل حمایتم از راغب همین موضوع است. سال‌ها پیش که راغب را در برنامه‌ای دیدم می‌دانستم که آینده روشنی دارد و حال آن روز رسیده است. 

او در ادامه گفت: در این روزگار بی‌آلبومی که کسی به آن توجه ندارد انتشار آلبومی بر اساس موسیقی ایرانی و پاپ اتفاق مبارکی است که امروز رقم خورده است. در رابطه با آلبوم و مقایسه آن با تک‌آهنگ در می‌یابیم که انتشار مجازی تک‌اهنگ‌ها اتفاق ماندگاری نیست و این آلبوم است که به ثبت هنر و اثر هنرمند می‌انجامد. 

چراغعلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: انتخاب عنوان «نامعلوم» در شرایط بد اقتصادی فعلی که همه چیز مبهم است و دچار نامعلومی است انتخاب خوبی است و باید گفت همه ما به نوعی دچار خوف رجاء شده‌ایم. 

محمدرضا چراغعلی در پایان گفت: ما و راغب در راادیو ایران تجربه همکاری در مسابقه صدا را داشتیم و او را علاوه بر استعدادها و ویژگی‌هایی که دارد خیلی اخلاق مدار و محترم دیدم که بر ارزش‌های او می‌افزاید. علاوه بر اینکه او. او بداهه‌خوان خوبی هم است و در نهایت اینکه ما باید از افراد مستعد حمایت کنیم. راغب یکی ازخوب‌تری‌هاست و دلیل حضور من در این جمع هم همین است. 

در ادامه مراسم «ماه تماشایی» قطعه دیگری از آلبوم «حال نامعلوم» پخش شد. 

مهرداد نصرتی در ادامه برنامه گفت: راغب فوق العاده خوب می‌خواند و اجرا می‌کند. صدای او کوک فوق العاده‌ای دارد و از همه مهمتر اخلاق اوست. 

در ادامه برنامه مصطفی راغب خواننده آلبوم «حال نامعلوم» هم با حضار صحبت کرد. او در ادامه پس از خوش‌امدگویی خطاب به حضار گفت: خداوند انسانهای شریفی را سر راهم قرار داده و باید از برادرم که دستبوسش هستم، مهندس اردستانی تشکر کنم ایشان بی‌اغراق دست خیلی از جوان‌ها را گرفته و به طور واقعی حامی هنر و هنرمند است و از شما هم که امدید بسیار ممنونم

راغب افزود: دوست دارم بیش از حرف زدن قدردانی و تشکر کنم. از پیشکسوتان و استادانی چون حمیدرضا نوربخش، مجید کیانی و همه آن‌هایی که حتی یک کلمه از آن‌ها اموختم، تشکر می‌کنم. و اینکه هنر مانند اقیانوس است و آدم دوست دارد همچنان در آن شنا کند و یاد بگیرد. 

راغب در ادامه توضیحاتش گفت: آلبوم «حال نامعلوم» حاصل زحمات شبانه روزی دوستان من است. من هم امیدارم که لایق مهر شما باشم. من به اتفاق ترانه‌سرایان و آهنگسازان و دیگر عوامل آلبوم سعی کرده‌ایم اثری در خور با فرهنگ مردم تولید کنیم. معمولا اینطور است که در زمینه موسیقی و آلبوم همیشه نام خواننده مطرح است و به نظرم این درست نیست که ترانه‌سریان و آهنگسازان و تنظیم‌کنندگان را نببینیم از آن‌ها ممنون نباشیم. 

تولید تک‌آهنگ‌هایم باعث شد مخاطبانم را بشناسم

مصطفی راغب در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در رابطه با تاثیر تولید تک‌آهنگ‌ها و ارتباط آن‌ها با نوع آثار ساخته شده برای آلبوم «حال نامعلوم» گفت: بی‌شک تولید و ارائه تک‌آهنگ‌ها در شناختن مخاطب بسیار موثر بوده است. استراتژی تولید تک‌ترک کمک می‌کند که مخاطبان را بشناسیم و من با ساخت آثاری که طی چند سال گذشته ساخته‌ام، فهمیده‌ام که مخاطب چه می‌خواهد. من تلاش کرده‌ام آثارم در خور وشان مردم با اصالت ایران و حتی کشورهای فارسی زبان همسایه، ساخته شوند. 

او ادامه داد: سلیقه‌ها مختلف است و من چند روز پیش در یکی از شهرستان‌ها اجرا داشتم و دیدم مخاطبان در جمع چند هزارنفری از سنین مختلفی حضور داشتد. جالب بود که کودک سه چهارساله‌ای اثرم را حفظ بود و دیدم که خانمی هفتادساله هم اثرم را از بر است. 

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا در رابطه با اهمیت موسیقی سنتی و دستگاهی در ارائه آثارش هم اینگونه توضیح داد: من هرچه دارم و ندارم از موسیقی اصیل است. در کشورهای دیگر هم همینطور است و حفظ ریشه‌ها مهم است و اهمیت خیلی زیادی دارد؛ بنابراین سعی و تلاش من هم این است تا با بهره گیری از تحریرها و ملودی‌های موسیقی ایرانی آثاری نو و باکیفیت عرضه کنم. به طور مثال سه چهار اثر در دستگاه همایون دارم و آواز دشتی و آواز اصفهان را هم در کارهایم داشته‌ام و آواز اصفهان بستر عاشقانه‌هاست و بسیار از آن بهره برده‌ام و این رویه برایم ادامه خواهد داشت. 

راغب در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با گرانی بلیت کنسرت‌ها و برنامه‌هایش برای این موضوع هم توضیحاتی داد. 

تنها راه ممکن در شرایط فعلی امید داشتن است

او گفت: با خبرم که در شرایط خوبی به سر نمی‌بریم اما باورم این است که تنها راه ممکن در شرایط فعلی امید داشتن است. 

او افزود: می‌دانم مردم به لحاظ اقتصادی شرایط بدی دارند و نمی‌توانند به کنسرت بروند و این اتفاق امری ناممکن است. چند وقت پیش هم به آقای اردستانی پیشنهاد دادم اگر امکانش هست شرایطی فراهم شود، تا بتوانیم در جایی کنسرت رایگان را برگزار کنیم. نمی‌دانم کجا و در کدام سالن اما مکانی باشد که قشر عظیمی از مردم به آنجا بیایند حتی کارگری که نان خانواده‌اش را به سختی تامین می‌کند. من هم از همین مردمم و دردشان را می‌فهمم و از اوضاع موجود مطلعم. 

 یکی از راه‌های آشتی دادن مردم با موسیقی بازخوانی آثار گذشتگان است

راغب گفت: یکی از راه‌های آشتی دادن مردم با موسیقی بازخوانی آثار گذشتگان است که من هم در این زمینه تجربه‌های خوبی داشته‌ام. 

این خواننده درباره اهمیت مقوله آواز و ارائه آثار نو به آلبومی از همایون شجریان اشاره کرد و گفت: همایون در آلبوم «آرایش غلیظ» راه پدر را نرفت و آیا اگر خلاف آنچه تولید کرد را انجام می‌داد؛ جواب می‌گرفت؟ او با آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» کاری کرد که جوانان و نوجوانان به موسیقی اصیل جذب شوند و من هم تلاش می‌کنم طی روندی که مد نظر دارم، از موسیقی اصیل بهره بگیرم. 

هنر را آمیخته با معنویت می‌دانم 

در ادامه مراسم راغب در پاسخ به این سوال که چرا همزمان با خوانندگی مداحی هم می‌کند و آثار مذهبی می‌خواند گفت: شخصا تناقضی در فعالیت‌هایم نمی‌بینم چون هنر را آمیخته با معنویت می‌دانم اینها برایم از هم جدا نیستند. 

او به جمله‌ای از زنده‌یاد محمدرضا لطفی استناد کرد و گفت: استاد لطفی همیشه می‌گفت صدای‌سازی که از مضراب‌های تار می‌شنوید فقط از سیم‌ها و زخمه‌ها نیست بلکه از قلب نوازنده‌ای است که به مخاطب نشان داده می‌شود. صدای اصلی خواننده هم از قلب او بر می‌آید و حنجره پنجره‌ای برای ارائه این هنر است. من هنر و معنویت را از هم جدا نمی‌دانم. به اعتقاد من همه چیز در گروی دل انسان است که می‌تواند یا با خوانش قطعات شاد باشد و یا با مداحی در حسینیه باشد. مگر می‌شود یک هنرمند روی عقاید خود پا بگذارد؟ مگر می‌شود گذشته خود را فراموش کند؟ پس من هرچه دارم از اهل بیت و قرآن است. این عقیده شخصی من است و من هیچ گاه آن را فراموش نخواهم کرد. 

نوید اسکندرفر رهبر ارکستر راغب که در کنسرت چهارم خرداد کنار او خواهد بود گفت: در کنسرت خردادماه تلاش کرده‌ایم از موسیقی مدرن و ارکسترال استفاده کنیم و آواز ایرانی در آثار مدنظرمان، مورد توجه هستند. برای کنسرت پیش رو غافلگیری‌های جالب توجهی را پیش بینی کردیم که سعی می‌کنم درباره آن اطلاع‌رسانی نکنم تا تازگی و متفاوت آن تا روز کنسرت برقرار باشد. 

حسن اردستانی (مدیرعامل موسسه آوازی نو) هم در پایان مراسم گفت: از رسانه ها، هنرمندان و استادان برای حضور در این برنامه ممنوم. اگر طی این سال‌ها مصاحبه‌ای نکرده‌ام دلیلش این نیست که حرفی نداریم و نظرم این است هرکس باید وظیفه خودش را انجام دهند و کار ما تولید آثار فاخراست و تمرکزمان بر همین موضوع است. رسانه‌ها هم کمکمان می‌کنند و با کمک شما خبرنگاران است که می‌توانیم موسیقی و هنرها و دیگر حوزه‌ها را ارتقاء دهیم. اگر انتقادی هست ما پذیرا هستیم و از آن انتقادها در ساخت اثار بهتر استفاده می‌کنیم

راغب در پایان مراسم به اجرای زنده اثری پرداخت که شعر آن سروده حافظ بود و سپس میهمانان و اهالی رسانه پوستر آلبوم را امضا کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز