خبرگزاری کار ایران

ضرغامی در گردهمایی سراسری فرماندهان یگان حفاظت:

برخی مسئولان تماس می‌گیرند که با فلزیاب گنج پیدا شده/ آثار غیرشاخص را با کمک مردم مرمت می‌کنیم/ کشف و ضبط ۱۹۵۴۲ اثر تاریخی طی سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۴۳۲

در پنجمین گردهمایی سراسری فرماندهان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی بر این مهم تاکید شد که میراث‌فرهنگی شناسنامه هر کشور است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنجمین گردهمایی سراسری فرماندهان، معاونان، مدیران و مسئولان پایگاه‌های یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور نمایندگان یگان و مسئولان و مدیران میراث و گردشگری و فرمانده نیروی انتظامی برگزار شد.

سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری (فرمانده کل انتظامی کشور) با اشاره به آنکه در آستانه سوم خرداد قرار داریم یاد شهدا را گرامی داشت و گفت: امروز تفاهم‌نامه‌ای با وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری امضا کردیم که از اهمیت بالایی برخوردار است. در این میان اهمیت کار یگان حفاظت میراث‌فرهنگی بر کسی پوشیده نیست. شناسنامه هر کشور میراث‌فرهنگی است و اگر از آن حراست می‌کنیم صرفا کار اداری نیست بلکه ارزشمند است و جنبه معنوی دارد.

او  خطاب به رئسای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان‌ها ادامه داد: حفاظت و حراست از میراث‌فرهنگی کار پر ارزشی است و مردم به این کار علاقه‌مند هستند و کاری که شما انجام می‌دهید مقدس است.

اشتری خاطرنشان کرد: در بسیاری از زمینه‌ها با وزارت میراث و گردشگری تعامل داریم به طور مثال در حوزه گردشگری و کارهایی که در تردد و مسیر دارید با پلیس راهور، پلیس پیشگیری، و در بخش‌هایی نیز با معاونت اطلاعات نیروی انتظامی و چند معاونت دیگر در این حراست و همکاری با وزارتخانه میراث همیاری خواهیم داشت. این تفاهم‌نامه منشأ تحول و پیشرفت کارهای ما خواهد بود. ما این جمع و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی را از خودمان می‌دانیم. امروز حفاظت و حراست از میراث مورد تایید همه مسئولان و مورد تاکید رهبر است.

فرمانده کل انتظامی کشور با اشاره به آنکه باید از ظرفیت مردم در حفظ میراث استفاده کنیم گفت: آن‌ها همیار ما هستند و اگر از این ظرفیت استفاده و آن را ساماندهی کنیم ظرفیت ما چند برابر خواهد شد. از نظر گردشگری هم نیازمند گردشگر داخلی و خارجی هستیم که هم به لحاظ درآمدزایی و هم به لحاظ معرفی کشور مهم است. صنایع‌دستی نیز به لحاظ تولید و حمایت از تولیدکنندگان مهم است و آمادگی تامین امنیت افرادی که مورد تایید وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی باشد را داریم حال آنکه هر کجای کشور باشند این امر به هر شکل و هر میزان بر اساس تخصص مام محقق خواهد شد. موضوع تفاهم‌نامه نیز به همه فرمانده‌ها ابلاغ می‌شود و تمام مفاد آن اجرا خواهد شد.

سردار حسن مهری (فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) نیز با اشاره به شعار امسال یگان گفت: تشکیل یگان به ۱۳۸۳ باز می‌گردد و قبل از آن پاسداران میراث‌فرهنگی و فراجا حفاظت از موزه‌ها و میراث‌فرهنگی را بر عهده داشتند. یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در تمام استان‌های کشور حضور دارند و با وجود گستردگی فعالیت‌ها، عده بسیار کمی در اختیار دارد که از میراث حفاظت می‌کنند. ۲۶۰ یگان حفاظتی داریم و ابعاد فعالیت یگان در ابعاد حفاظتی، انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: مشارکت اجتماعی اعم از دهیاری‌ها، اصحاب رسانه، دانشجویان، دانش‌آموزان، فعال شدن حدود ۶ هزار شورا و دهیاری را برای حفاظت از میراث‌فرهنگی تجمیع کردیم.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ساخت مستندی با موضوع دفینه خبر داد و گفت: سعی داریم از این طریق همراهی مردم و عموم جامعه را برای حفاظت از میراث‌فرهنگی داشته باشیم. همچنین شماره ۰۹۶۶۲ برای اطلاع‌رسانی در نظر گرفته شده.

مهری ادامه داد: صدور برگه اخطار در بخش‌هایی که هنوز جرم رخ نداده و تخلف ممکنه منجر به جرم شود را داریم و در سال گذشته ۷۸۷۳ مورد برگه اخطار صادر شد که حدود ۴۷۲ مورد منجر به تشکیل پرونده قضایی شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین از حراست از موزه‌ها و کاخ موزه‌ها خبر داد و گفت: علاوه بر این فعالیت‌ها، رویکرد علمی نیز داریم و دو کتاب تخصصی و پایان نامه دانشگاهی داریم.

او گفت: مجازات دستگاه فلزیاب فقط توقیف بود اما ما با استناد به مفاد قانونی جریمه ۳ برابری دستگاه فلزیاب را در نظر گرفتیم. در این میان تعدد شعبه‌های رسیدگی به جرایم میراث است که ما می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم. ۱۱۰۰ نفر به عنوان ضابط میراث آموزش دیدند و کارت دریافت کردند.

به گفته فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی طی سال گذشته یگان موفق به کشف ۱۹۵۴۲ اثر تاریخی شد که ۸۷۷۴ اثر اصل و اثر ۱۰۷۶۸تقلبی بودند در این میان ۴۵۲ دستگاه فلزیاب توقیف و ضبط شد.

عزت‌الله ضرغامی (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) نیز با اشاره به آنکه بهتر است عموم جامعه نیز در جریان امور میراث‌فرهنگی قرار گیرند، گفت: شاید جدی‌ترین مأموریت وزارت میراث‌فرهنگی حفاظت از میراث‌فرهنگی باشد چراکه میراث‌فرهنگی شناسنامه ماست. در حوزه میراث ملموس و ناملموس نیازمند حفاظت هستیم و یگان حفاظت نقش کلیدی دارد.

او ادامه داد: میراث ما به اندازه‌ای ارزشمند است و گنجینه‌ای که در اختیار ماست ارزشش بی‌انتهاست که یگان حفاظت از آن حراست می‌کند. یگان حفاظت برای انجام ماموریت خود نیازمند ابزار است و این حداقل‌ها از خودرو و نیرو گرفته تا برخی اختیارات را در قالب نامه‌ای در اختیار رئیس جمهور قرار دادیم تا بتوانیم این مسائل را رفع کنیم و خبر آن را طی چند روز آینده اعلام خواهیم کرد.

ضرغامی تصریح کرد: بخش زیادی از حفاظت از میراث‌فرهنگی در حوزه حفاظت نرم است. نباید از نیروهای مردمی غافل شویم. وجود ۳۵ هزار اثر و بنای تاریخی در کشور شوخی نیست. مردم می‌توانند به ما کمک کنند. راه‌اندازی سامانه برای یگان اهمیت دارد و باید زودتر برای اطلاع‌رسانی مردم اعلام شود. در حال حاضر فضای مجازی این کار را انجام می‌دهد. حتا با ۲ برابر شدن اعتبار مرمتی هنوز هم در این حوزه مشکل داریم. مرمت کار، کارشناسی و حساس است. اما می‌توان آن را دولایه کرد بخشی از مرمت آن‌چیزی است که در بناهایی مانند تخت جمشید رخ می‌دهد و مرمتگران تخصصی آن را انجام می‌دهند که از قضا حقوق‌شان هم عقب افتاده و آن را پیگیری خواهم کرد و بخش دیگر مرمتی آن‌چیزی است که در سطح شهر و برای برخی دیگر از آثار نیاز است. ما می‌توانیم این بخش را با کمک مردم انجام دهیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به برخی تماس‌ها که از سوی افراد شناس و ناشناس و حتا سرشناس صورت می‌گیرد، گفت: برخی می‌گویند و ادعا می‌کنند که گنجینه حضرت سلیمان در فلان جاست و باید به سرعت بیرون آید و… حتا برخی مسئولان تماس می‌گیرند که با فلزیاب گنج پیدا شده و… ما باید تحقیق اولیه انجام دهیم و سپس کارشناسان میراث استان ییایند و چند مورد اینطوری داشتیم که در نهایت چیزی نبود. در این میان، شورای ۳ نفره‌ای تشکیل دادیم که یگان حفاظت، حراست و مسئول توسعه مدیریت وزارتخانه عضو آن هستند و تمام امور را کنترل می‌کنیم.

او در ادامه به نکته‌ای اشاره کرد و گفت: این‌گونه به نظر می‌رسد که گنج‌یابی مشکلات زیادی به‌وجود آورده چنانکه چندی پیش نماینده کلیمی‌ها به من گفت، قبرستان اموات ما در آن‌سوی دماوند است و با وجود آنکه دیگر کسی را آنجا دفن نمی‌کنیم اما مسلمانان می‌گویند ما با مرده‌هایمان گنج و طلا و جواهر دفن کرده‌ایم از این رو می‌روند و تمام قبرستان را شخم زده‌اند. بیایید آنجا را فنس بکشید و حفاظت کنید. که گفتم بودجه نداریم و قرار شد یگان حفاظت میراث‌فرهنگی بیشتر در آن منطقه نظارت داشته باشند و هر کسی را دیدند که در حال کندن قبرها هستند را دستگیر کنند. یگان حفاظت به عنوان ضابط قضایی شناخته شده و این مهم باید به لحاظ قانونی تصویب شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز