خبرگزاری کار ایران

بزرگداشت حکیم خیام نیشابوری برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۵۰۹

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به مناسبت روز ملی بزرگداشت خیام نیشابوری مراسم پاسداشت این حکیم و شاعر برجسته ایرانی را چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در فضای مجازی برگزار می‌کند.

به گزارش ایلنا، روز ملی بزرگداشت خیام نیشابوری به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۷:۰۰ تا ۱۹:۰۰ برگزار خواهد شد، حسن بلخاری (رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی)، سید حسین نصر (استاد مطالعات اسلامی دانشگاه جرج واشنگتن)، توفیق سبحانی (استاد زبان و ادبیات فارسی و عضو شورای علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی)، میرزا ملا احمد (ایران‌شناس، استاد آکادمی ملی علوم جمهوری تاجیکستان و رئیس انجمن دوستی تاجیکستان و ایران) و گلرخسار صفی (شاعر سرشناس تاجیک (ملقب به بانوی ملت) و عضو اتحادیه نویسندگان تاجیکستان) سخنرانی خواهند کرد.

حکیم عمر خیام به دو زبان فارسی و عربی شعر می‌سرود و در علوم مختلف کتاب‌های با ارزشی به رشته تحریر درآورده است. معاصرانش اورا با القابی چون امام، فیلسوف و حجت الحق ستوده‌اند. او همچنین در علم نجوم مهارتی تمام داشت، به طوری که گروهی از منجمین که با او معاصر بودند در ساختن رصد خانه سلطان ملکشاه سلجوقی با او همکاری کردند، همچنین به درخواست سلطان ملکشاه تصمیم به اصلاح تقویم گرفت که به «تقویم جلالی» معروف است. «خیام» در دوران زندگی خود از جهت علمی و فلسفی پرآوازه و مورد احترام علما، دانشمندان و فیلسوفان زمان خود بود.

این برنامه در نشانی‌های زیر در دسترس علاقه مندان خواهد بود:

https://www.instagram.com/anjomanasarmafakher2

https://www.aparat.com/mafakherefarhangi

https://t.me/anjomanasarmafakher

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز