خبرگزاری کار ایران

«پارادایم نوین سیاست خارجی ایران» در بازار کتاب

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۹۲۲

کتاب «پارادایم نوین سیاست خارجی ایران» توسط انتشارات میزان، منتشر شد.

به گزارش ایلنا، «پارادایم نوین سیاست خارجی ایران» نوشته سعید چهرآزاد، فوق ­دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه علامه طباطبایی، توسط نشر میزان منتشر شد.

سعید چهرآزاد پژوهشگر هوش مصنوعی و مطالعات دیپلماتیک در دانشگاه علامه طباطبایی تهران است. چهرآزاد از چهره‌­های شاخص در حیطه مطالعات بین رشته‌­ای هوش مصنوعی و روابط بین­‌الملل و تاثیرات آن بر سیاست خارجی و مطالعات دیپلماتیک به شمار می‌­رود.

کتاب حاضر با اتکاء به این مفروض که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران صرفا با رهیافت‌­های مادی‌­گرایانه و عینیت­‌محورانه قابل تفسیر، تبیین و مطالعه نیست، درصدد تحلیل و واکاوی نقش مفهومِ بین­‌الاذهانی «هویت ملی» در تکوین و شکل‌­گیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران- در بازه زمانی مورد بررسی- است.

بدین منظور هویت ملی ایران در چهاچوب مولفه‌­های سه‌­گانه آن یعنی اسلامیت، ایرانیت و تجدد مورد ژرف‌­اندیشی قرار گرفته و تاثیر آن بر سیاست خارجی ایران بین سال‌­های 1392-1368 در قالبِ نظریۀ برسازه‌­گرایی به مداقه گذاشته شده است.

نویسنده برای پژوهش درباره این موضوع، ملزم بود تا مادیت‌­گرایی در ساحت تحلیل سیاست خارجی را که جریان­‌های اصلی در روابط بین‌­الملل به آن می‌پرداختند به نفع جنبه­‌های ارزش‌­گونه -به سان مقوله هویت- به کناری بگذارد. از این رو ضرورت ایجاب می‌کرد تا از چهارچوب تئوریکی استفاده کند که سیرِ پژوهش را از این جنبه تسهیل نماید. به واسطۀ این مسئله چهارچوب تئوریک «سازه‌انگاری» می‌­توانست بهترین نظریه­‌ای باشد که نگارنده را در نگاه به موضوع و نگاشتن آن یاری‌­رسانی کند.

این کتاب در قالب شش فصل سازماندهی شده و رویکرد و رهیافت متفاوتی در مطالعات سیاست خارجی ایران ایجاد کرده است. نویسنده سعی کرده کوشنده‌­­ای باشد که روایت­گر، عیان و نمایان‌­ساز دالان تودرتو، پیچیده، غامض و بغرنج مطالعات سیاست خارجی ایران از نظرگاه و دورنمایی باشد که در این زمینه و زمانه، مسبوق به سابقه نبوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز