خبرگزاری کار ایران

در نامه‌ای مطرح شد؛

آقای دبیرکل به دادِ کتاب‌داران برسید!/ افزایش ۱۰ درصدی دستمزد، دردی را دوا نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۵۴۶

جمعی از کتاب‌داران در نامه‌ای خطاب به دبیرکل جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تقاضای افزایش ۵۰ درصدی حقوق و دستمزد خود را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با وجود افزایش پایه حقوق و دستمزد در سال جدید، همچنان برخی از اقشار جامعه نسبت به روند افزایشی حقوق‌ها انتقاداتی را وارد می‌دانند یکی از گروه‌ها، کتاب‌داران هستند که معتقدند افزایش ۱۰ درصدی دستمزد، دردی از آن‌ها دوا نخواهد کرد.

همین نارضایتی موجب شده تا جمعی از کتاب‌داران در نامه‌ای که در اختیار ایلنا قرار داده‌اند، خطاب به دبیرکل جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تقاضای افزایش ۵۰ درصدی حقوق و دستمزد خود را داشته باشند. در این نامه بدون نام که همزمان با قرار گرفتن در ایام «تعیین افزایش حقوق‌های کتابداران در سال جدید» نوشته شده، خطاب به «مهدی رمضانی» آمده است: «اوضاع فعلی اقتصادی در کشور و تورم‌های افسار گسیخته، کتابداران را در زمره ضعیف‌ترین کارمندان چه در دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت ارشاد، و چه در بقیه سازمان‌ها قرار داده است. به شکلی که کتابداران با دریافتی کمتر از پنج الی شش میلیون تومان، اجاره‌های سر به فلک کشیده و هزینه‌های سرسام‌آور، از ابتدایی‌ترین نیازهای یک زندگی محروم شده و فقط به ابتدایی‌ترین نیازها بسنده می‌کنند. جناب آقای رمضانی، ما به نیروی جوانی شما امید داریم تا حداقل در جهت بهبود معیشت به جای گام‌های شعاری، عمل واقعی ببینیم. ما نمی‌خواهیم شما پدر معنوی و یا برادر ما باشید، بلکه از شما انتظار داریم به عنوان دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها، به دادِ این کتابداری برسید که دیگر توانی برای تحمل فشار اقتصادی را ندارد.»

نویسندگان این نامه با خطاب قرار دادن رمضانی به عنوان «آقای دبیرکل جوان» خواسته خود را به صورت شفاف و این‌گونه اعلام کرده‌اند: «درد این کتابدار با ۱۰ درصد حل نخواهد شد و همان‌طور که همه سازمان‌های دیگر از همه روش‌های دیگر و اختیاراتی که در ادامه خواهیم گفت استفاده کردند تا این فشار را به حداقل برسانند، از شما انتظار داریم که نگاه «کتابدار همین‌قدر که می‌گیرد هم زیاد است.» را فراموش کنید و خودتان را برای مدتی کوتاه به جای این قشر مظلوم بگذارید تا ببینید ما در بین همه دستگاه‌های اجرایی از فرهنگی و غیرفرهنگی، حال تبدیل به ضعیف‌ترین شده‌ایم و این اصلا مناسب قشری که قرار است به فرهنگ یک کشور خدمت کند، نیست.»

آنچه که کتاب‌داران در نامه خود به آن اشاره کرده و مبنای تقاضایشان برای افزایش حقوق سی و حتی پنجاه درصدی قرار می‌دهند، برداشت مستقیم نهاد کتابخانه‌های عمومی از حساب شهرداری‌های سراسر کشور با وجود ماده ۶۴ است که به اعتقاد آن‌ها راه هر بهانه‌ای را در خصوص عدم پرداخت نیم درصد از طرف شهرداری‌ها می‌بندد. به گفته امضاکنندگان نامه، همین بند به‌علاوه افزایش کمک‌های دولت که «مصوب مجلس انقلابی است»، نهاد کتابخانه‌های عمومی را در زمره برخوردارترین دستگاه‌های فرهنگی کشور قرار داده است. با همین استدلال، کتاب‌داران معترض می‌پرسند «چرا نباید کتابدار که سخت‌کوشانه و مظلومانه در سنگر خدمت‌رسانی به جامعه از هیچ تلاشی دریغ نکرده است، از این موقعیت بهره نبرد؟»

کتاب‌داران خواستار این شده‌اند که با افزایش فوق‌العاده خاص هیئت امنا «که اجازه آن نیز از مجلس به دولت داده شده»، موافقت شود؛ به گفته امضاکنندگان، این افزایش فوق‌العاده تا ۳۵ درصد تصویب شده و تا ۵۰ درصد نیز قابل افزایش است. «افزایش حق مسئولیت‌هایی که مربوط به دهه هفتاد است، افزایش ساعات اضافه کار که با ظلم بسیار پایین نگه داشته شده است، و بسیاری مفاد دیگری که امکان افزایش دارد» از دیگر درخواست‌های نویسندگان نامه است.

نامه با این جمله تمام شده است: «نشان دهید که مدیر جوان، تحول‌گرایی را از وضعیت معیشت پرسنل خود شروع می‌کند؛ منتظر این اقدام انقلابی شما هستیم.»

 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پی پیگیری‌های خبرگزاری ایلنا، پاسخ به این نامه را به خبری ارجاع داده است که در آن «محمدعلی محمدی» مدیرکل منابع انسانی و امور پشتیبانی این نهاد روز جمعه بیست و سوم اردیبهشت ماه، به تشریح اقدامات انجام شده در خصوص اعمال همه مزایای قانونی در احکام پرسنلی در سال ۱۴۰۰ پرداخته است.

هرچند که به نظر می‌رسد این خبر پاسخ مستقیمی به خواسته‌های کتاب‌داران نبوده و تنها پیرامون اقدامات این اداره‌کل در ۹ بخش درباره احکام پرسنلی توضیحاتی ارائه داده است؛ این توضیح شامل موضوعاتی مانند «فوق العاده مناطق مرزی» و «فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته و بدی آب و هوا»، «احیای سوابق بیمه ارشادی»، «ارتقاء طبقه و رتبه»، «فوق العاده ایثارگری»، «تسویه حساب بازنشستگان، استعفا و فوت»، «هدیه ازدواج همکاران و فرزندان و حق عائله مندی بابت ازدواج آقایان» و «تبدیل وضعیت ایثارگران» می‌شود و مشروح آن را می‌توانید در لینک زیر بخوانید:

https://www.iranpl.ir/news/36628/

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز