خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیدار حسین محجوبی رفت

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۲۳۴۹

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز هفتم فروردین با حضور در منزل حسین محجوبی، با این هنرمند دیدار کرد.

به گزارش ایلنا، محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) هفتم فروردین با حسین محجوبی دیدار نوروزی کرد. در این دیدار محمود شالویی دستیار وزیر و مدیرکل حوزه وزارت، حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و امیر عبدالحسینی مدیر هنری، پژوهشگر و مدرس هنر هم حضور داشتند.

در ابتدای این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد ضمن ابراز خرسندی از این ملاقات بیان کرد: این دیدار بهاری در شروع سال جدید موضوع مبارکی است که باید آن را به فال نیک گرفت. دیدار با مفاخر فرهنگ و هنر ایران اسلامی و قدرشناسی و سپاسگزاری از خدمات فرهنگی و هنری آن‌ها، در زمره اولویت‌های مهم وزارتخانه است که تداوم آن برکات فرهنگی بسیاری را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به عنوان «نقاش بهشت» برای حسین محجوبی افزود: یکی از عناوین معروفی که در مورد این استاد پیشکسوت هنر به کار می‌رود، «نقاش بهشت» است. عنوان جالب توجهی که تجلی آن در بسیاری از آثار و نقاشی‌های ایشان هم درک و دریافت می‌شود.

در ادامه این نشست صمیمانه، حسین محجوبی همزمان با توضیح و مرور کتاب گزیده آثارش گفت: برخی از این کارها را زمانی کشیدم که احساس می‌کردم زمین در حال فراموشی است. نقد من به جریانی است که باعث آسیب به طبیعت ایران شده و از همین منظر است که بیشتر نقاش‌های من از طبیعت بکر و سرسبز ایران نشأت می‌گیرد.

وی با نمایش و توضیح یکی از آثارش با عنوان «ایران‌ویج» بیان کرد: ایران مهد تمدن و اولین منطقه آبادی و آبادانی است که تمدن از آن آغاز و این اثر نیز در پاسداشت تمدن فرهنگی ایران نقاشی شده که از دریای خزر تا خلیج فارس را در قالب سرزمینی سبز و شاداب و پرنشاط تصویر کرده است.

تأسیس خانه موزه حسین محجوبی در تهران و ایجاد و شکل‌گیری بنیاد و موزه حسین محجوبی در گیلان هم از موضوعات دیگری بود که در دیدار بهاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیأت همراه با محجوبی و فرزندان ایشان مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره عنوان کرد: این خانه فضای ارزشمند و حائز اهمیتی است که باید به شکلی شایسته حفظ و نگهداری و معرفی شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم این موضوع را به طور جدی در همکاری با سایر نهادهای متولی پیگیری خواهد کرد تا شرایط تحقق این رویداد ارزشمند فراهم شود.

محجوبی در ادامه تأکید کرد: تأسیس چنین فضاهایی از موضوعاتی است که لازم است نه در مورد من که برای هنرمندان صاحب‌نام و تأثیرگذار عرصه‌های مختلف رخ دهد، جریانی که می‌تواند باعث حفظ هنر آنها و آثارشان برای آیندگان شود.

وی در بخش دیگر این دیدار با اشاره به اسب‌ها و درخت‌هایی که در آثارش به وفور به چشم می‌آید، گفت: برای بسیاری از افراد این سوال مطرح است که چرا در بیشتر نقاشی‌هایم به تصویر اسب و درخت پرداخته‌ام. واقعیت این است که اسب نماد زیبایی، تکاپو، حرکت و انرژی ناب است و در مورد درخت هم می‌توان گفت که گیاهان و درختان در زمره عناصر حیات‌بخش و مقدس کره زمین هستند و زیبایی چشم‌نواز و آرامش‌بخشی دارند.

محجوبی در ادامه این دیدار کتاب گزیده منتخب آثارش را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم کرد. همچنین مرور خاطرات دوستی حسین محجوبی با سهراب سپهری هم بخش دیگری از صحبت‌هایی بود که در این دیدار نوروزی مطرح شد.

در پایان این نشست صمیمانه و پس از بازدید از آثار این هنرمند، لوح تقدیر و هدیه نوروزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقاش بهشت تقدیم شد تا از خدمات ارزنده این هنرمند قدردانی شود.

حسین محجوبی متولد ۲۴ اردیبهشت ۱۳۰۹ در لاهیجان است. وی نقاش، معمار و طراح بسیاری از پارک‌های ایران از جمله پارک ساعی تهران بوده است. این پیشکسوت هنر معاصر ایران که آثارش شهرت جهانی دارد، بیشتر از ۷۰ سال است که دنیاهای سرسبز و خیال‌انگیزش را به تصویر کشیده و ارائه کرده است و این ذوق نقاشانه همچنان در جریان هنر معاصر ایران ادامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز