خبرگزاری کار ایران

گزارشی از ششمین روز از جشنواره موسیقی فجر؛

چوب رهبری ارکستر ملی ایران در دست بردیا کیارس/ بَند «ایتالیای کوچک» و اجرایی قدرتمند در جشنواره/ طنین نوای کمانچه حسام اینانلو در سالن دهلوی پیچید

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۶۷۸۴

سی و هفتمین جشنوموسیقی فجر روز دوشنبه بیست و پنجم بهمن ماه طبق روال روزهای قبل میزبان چندین گروه موسیقی بود. اجرای گروه ایتالیایی در تالار وحدت را می‌توان یکی از آثار خوب رویداد امسال دانست و گروه‌های دیگر هم اجراهای بدون حاشیه‌ای داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شش روز از آغاز جشنواره موسیقی فجر با کنسرتهای پاپ و اجرای موسیقی‌های دیگر گذشته است و طی این مدت گروه‌های مختلفی اعم از کلاسیک، ایرانی، نواحی و چند گروه خارجی به اجرای برنامه پرداخته‌اند.

سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر روز دوشنبه بیست و پنجم بهمن ماه میزبان یک گروه از ایتالیا بود که اعضای آن در تالار وحدت روی صحنه رفتند و به اجرای قطعاتی بداهه در سبک جز پرداختند. از دیگر برنامه ها اجرای ارکستر ملی ایران با رهبری بردیا کیارس بود. دو گروه موسیقی نواحی نیز در روز گذشته به اجرای قطعات و مقام‌های مربوط به منطقه خود پرداختند. از دیگر اتفاقات دیگر اجراهای دوشنبه می‌توان به حضور سفیر کشور کره و دبیر فرهنگی سفارت ایتالیا در ایران اشاره کرد که به دیدن آثاری نشستند.

چوب رهبری ارکستر ملی ایران در دست بردیا کیارس/ بَند «ایتالیای کوچک» و اجرایی قدرتمند در جشنواره/ طنین نوای کمانچه حسام اینانلو در سالن دهلوی پیچید

تالار وحدت؛

«ایتالیای کوچک» و اجرایی قدرتمند در جشنواره امسال

تالار وحدت در سانس اول، راس ساعت 18:30 میزبان گروهی ایتالیایی بود که اعضای جوان به اجرای قطعاتی در سبک جز پرداختند. می‌توان گفت این گروه یکی از قوی‌ترین اجراهای جشنواره را به خود اختصاص داد و تشویق و استقبال مخاطبان هم گواه این اتفاق است. گروه ایتالیایی «ایتالیای کوچک» به سرپرستی جیوانی گوئیدی (نوازنده پیانو و سولیست اجرا) به ایران دعوت شده و استفانو کاربونلی نوازنده گیتار الکتریک و گیتار آگوستیک، نیکول فرانچسکو فراگلیا نوازنده گیتار الکتریک، جورمر نوازنده باس الکتریک، فدریکونگری نوازنده درامر، جییوانی باکوولا نوازنده درامز از دیگر اعضای ارکستر «ایتالیای کوچک» بودند.

IICampione، jeonic، the house behind this one، roma قطعاتی بودند که توسط اعضای گروه «ایتالیای کوچک» نواخته شدند

«ارکستر ملی ایران» و یک اجرای پر انرژی

بردیا کیارس و چند قطعه با کلام و بی کلام

سانس دوم اجراهای تالار وحدت، ساعت 21:30 به اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری بردیا کیارس و خوانندگی علی خدایی اختصاص داشت و مازیار ظهرالدینی به عنوان سولیست ویلون اعضا را همراهی می کرد. اجرای ارکستر ملی ایران با استقبال سی درصد تماشاچی حاضر در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

تالار رودکی؛

اجرای قطعات خاطره انگیز ایرانی توسط چکاوکی ها

در ادامه کنسرت ها تالار رودکی نیز طی دو سانس 18:30 و 21:30 میزبان علاقمندان موسیقی بود.

ارکستر چکاوک به رهبری رضا شایسته راس ساعت 18:30 روی صحنه رفت و به اجرای قطعات «شب پرستاره»، «طاقتم ده»، «غزل»، «سوزله»، «پشیمانم»، «گلزار»، «سیمین بری»، «شانه»، «زندگی»، «جلوه بستان»، «هرگز هرگز» پرداخت.

مجید حسین خانی و محمد افروز خوانندگان ارکستر چکاوک هستند. دانیال جورابچی، آرمین قضاتی، مرضیه مزینانی، موژان میرزایی، رمیصا نفیسی، مهدی کاسبی پور، مصطفی حیات غیبی، روزبه بهاری، حسین پارسافر، مجید خردجو، فرشاد کاشانی، مرصاد صفوی نوازندگان ویلون ارکستر چکاوک هستند. داریوش حجازی، حممید یاسری، کوشا صرافی، امیر حسین طایی نوازندگان ویولا، ارسلان علیزاده، کوروش کشاورز، سینا آذرآباد نوازندگان ویولنسل، علیرضا صانعی نوازنده کنترباس، غزاله میرزا زاده هراتی نوازنده فلوت، علی اصغر شمس آبادی نوازنده کلارینت، آزاده امیری نوازنده تار، مژگان حسینی نوازنده قانون، محمدحسین غریبی نوازنده پیانو و علی اخباری هم نوازنده سازهای کوبه‌ای.

گروه چکاوک سال هفتاد و هفت به سرپرستی و رهبری رضا شایسته تشکیل شده و هدف اعضای ان زنده نگه داشتن آثار فاخر ملی است. رضا شایسته شاگرد استادانی چون اسدالله ملک، وارطان ساهاکیان و نصیر حیدریان بوده است.

رسیتال پیانو نگاهی از گنج و معرفی «منظومه یادها»

سانس دوم اجراهای تالار رودکی در ساعت 21:30 به تک نوازی پیانو توسط ربکا آشوقبان اختصاص داشت و مدت زمان آن حدود یک ساعت بود.

گفتنی است مجموعه رسیتال‌های پیانوی «نگاهی از کنج» پاییز سال نود و چهار پایه‌گذاری شده و اهداف مختلف هنری و فرهنگی متعددی را دنبال می‌کند.

«منظومه یادها» هم نگاه موسیقایی شش آهنگساز معاصر ایرانی است به تصنیف «میهن ای میهن» یا «تنیده یاد تو» اثر محمدجلیل عندلیبی بر اساس شعر اقبال لاهوتی با آواز محمدرضا شجریان که در قطعاتی برای پیانو معرفی می‌شود.

سالن دهلوی و اجرای فاخری دیگر

تک سانس اجراهای سالن دهلوی واقع در طبقه فوقانی تالار رودکی هم طبق روال روزهای گذشته راس ساعت 21:30 میزبان اجرای در قالب شب علی اصغر بهاری بود.

حسام اینانلو هنرمندی بود که شب علی اصغر بهاری به تکنوازی کمانچه پرداخت.

حسام اینانلو، از محضر استادانی چون محمدرضا لطفی و اردشیر کامکار بهره برده است. این هنرمند تجربه حضور درگروه «شیدا» به سرپرستی محمدرضا لطفی و «خورشید» به سرپرستی و آهنگسازی مجید رخشانی را داشته و در خارج و داخل کشور به عنوان تک نواز و هم نواز به اجرای کنسرت پرداخته است. او ضمن کسب عناوین معتبر در رویدادهای داخلی و خارجی به موسیقی فیلم هم توجه دارد و با پروژه‌هایی چون فیلم سینمایی «ابد و یک روز» و «تختی» همکاری داشته و آلبوم های متعددی هم در کارنامه دارد.

اجراهای موسیقی نواحی در روز ششم جشنواره موسیقی فجر

در ادامه برنامه‌ها دو فرهنگسرای ارسباران و نیاوران هم میزبان گروه‌های موسیقی بودند و طی این اتفاق گروه «حریر» (محمدعلی ذکریایی و محمد جهانی) و گروه «رندان مست» (نیما پورفولادی و مهرداد مرادمند) از اصفهان در یک سانس 18:30 فرهنگسرای ارسباران روی صحنه رفتند. گروه «ندای تفتان» به سرپرستی محمد ریگی پناه از سیستان و بلوچستان و سلمان سلیمانی نوازنده دوتار و آهنگساز خطه خراسان رضوی نیز در سانس دوم یعنی 21:30 قطعات و رپرتوارهای خود را اجرا کردند.

فرهنگسرای نیاوران و دو اجرای ایرانی

سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران هم طبق روال روزهای دیگر میزبان اجرای دو گروه بود.

گروه «پایکوب» متشکل از سینا ذکایی و کوروش مهربان راس ساعت 18:30 به اجرای برنامه پرداختند و دوئت لیرا توسط آرش هژیر آزاد و یگانه حسینی در سانس ساعت 21:30 اجرا شد.

سالن میلاد و حضور بهنام بانی روی صحنه در دو سانس

طبق روال روزهای گذشته، سالن میلاد واقع در نمایشگاه بین المللی هم پذیرای علاقمندان موسیقی پاپ بود و بهنام بانی در دو سانس 19:00 و 22:00 روی صحنه رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز