خبرگزاری کار ایران

موسی عنبری مطرح کرد؛

موانع توسعه بومی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۴۰۵

موسی عنبری (دانشیار دانشگاه تهران) گفت: اکنون که تجربه تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در دست است می‌توان درباره موانع معرفتی بوم‌اندیشی توسعه صحبت کرد.

به گزارش ایلنا، موسی عنبری گفت: تجربه توسعه در سراسر دنیا نشان داده است توسعه غربی، الزاما امری جهان‌شمول نیست و کاربست بدون قید و شرط الگوهای توسعه غربی در کشورهای در حال توسعه، نتیجه‌ای جز شکست ندارد. از این‌رو کشورهایی که در پی استقلال در پیشرفت و توسعه هستند، باید الگوهای بومی توسعه خود را تدوین کنند.

دانشیار دانشگاه تهران گفت: بی‌گمان، مفهوم بوم‌اندیشی به‌وی‍ژه در سطح عمل، ابهامات زیادی دارد اما با تدقیق در آن و بیان شاخص‌های معرف می‌توان از بار ابهامات ان کاست. بوم‌اندیشی، نوعی تغییر روشن در منطق، هدف، مفهوم‌پردازی و زبان توسعه را می‌طلبد. مهم‌تر از هر چیز، بوم‌اندیشی، منطق تفکیک و تجمیع توسعه را تغییر می‌دهد و الگوی جدیدی برای تفکیک، پیشنهاد می‌کند. در عین حال، وحدت مردمی را هدف توسعه می‌پندارد.

وی افزود: در توسعه بوم‌اندیش، تعامل صریح و عمیقی میان کار و سرمایه، طبیعت و فرهنگ، علم و ارزش، دین و سیاست برقرار می‌شود. در عین حال، تفکیک‌های جدیدی وابسته به آرمان‌ها و باورهای فرهنگی ایجاد می‌شود. در توسعه بوم‌اندیش، لزوماً اقتصاد، هدف و نافعِ از تفکیک نیست، بلکه فرهنگ، محور تفکیک و تجمیع قرار می‌گیرد. در واقع زمانی که به تغییر در تفکیک‌ها و جدایی‌های توسعه‌ساز بیندیشیم، وارد معادله بومی شدن خواهیم شد.

مسؤل برنامه‌ریزی و تقسیم کار ملی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: برای بوم‌اندیشی، از نظر مفهومی و زبانی، تغییرات بیانی، ضروری هستند. زبان، کانون هر فرهنگ است و باید در توصیف و ترسیم سیمای توسعه، نقش اساسی داشته باشد. باید واژه‌سازی و عبارت‌پردازی توسعه با روح، حافظه جمعی، ادبیات و احساسات مردمی، تناسب روشن داشته باشد. اصطلاحات و مقولات توسعه باید از ادبیات فرهنگی مردمی تراوش یابد.

وی تصریح کرد: از سویی می‌توان بر ابعاد گوناگون توسعه شامل معرفتی مثل دین، علم و دانش زمینه‌ای، محیطی مثل فضا، منبع و جمعیت، مدنی حقوق، عدالت و مشارکت و هویتی مثل سرزمین، تاریخ و زبان به منزله مؤلفه‌های اساسی تأکید کرد. این ابعاد به شکلی درهم‌تنیده با ساحت‌های وجودی توسعه، تلاقی پیدا می‌کنند. یعنی بعد معرفتی که مقوم و بنیان اندیشه توسعه و پیشرفت است در سه ساحت کالبدی، مدنی و روحی توسعه حضور دارد. برای زمینه‌سازی توسعه بوم‌اندیش باید آمایشی بنیادین انجام داد. یعنی به نوعی آمایش معرفتی، محیطی، مدنی و هویتی نیاز است که ساحت‌های مرتبه‌مند وجودی و انضمامی توسعه را بپوشاند.

دانشیار دانشگاه تهران با تبیین معانی آمایش معرفتی، مدنی و هویتی گفت: آمایش معرفتی تعیین‌کننده منطق، هدف و زبان توسعه است. معرفت در سه ساحت دینی، علمی و بومی، پایۀ توسعه بوم‌اندیش است. آمایش محیطی: ظرفیت‌های محیطی در سه حوزه محیط، منبع و جمعیت باید شناسایی شوند و تناسب پویا میان آن‌ها مشخص و برقرار گردد.

عنبری اظهار کرد: در آمایش مدنی شناخت حقوق، فهم‌هایی از عدالت و  مشارکت مردمی، مهم‌ترین اقدام است. در آمایش هویتی نیز هویت مفهومی وابسته و همراه در جسم، نفس و روح هر ملت است. هویت بر پایه تاریخ، زبان، سرزمین و آرمان‌ها شکل می‌گیرد. شناسایی اقوام، گروه‌ها و تاریخ، ظرفیت‌های زبانی و قومیتی برای توسعه، بسیار با اهمیت هستند. توسعه بدون هویت، کور است. هویت سهم مهمی در روح‌سازی برای توسعه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز