خبرگزاری کار ایران

در افتتاحیه نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی مطرح شد؛

افزایش قیمت حامل‌های انرژی سفر را گران کرد/ گردشگری زبان صلح ایران با جهانیان است/ می‌توان گردشگری را در سیستم‌های لشگری و کشوری جا داد/ نهضت تفویض اختیار وزارتخانه میراث و گردشگری تا پایان سال جاری

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۲۰۱

در مراسم گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری از این حوزه به عنوان یگانه زبان صلح ایران با جهانیان نام برده شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی با حضور دشتی اردکانی (نماینده مجلس و رئیس فراکسیون گردشگری )، سیدعزت‌الله ضرغامی (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) و جمعی از فعالان گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

علی اصغر شالبافیان (معاون گردشگری کشور) در این مراسم به ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری این نمایشگاه پرداخت و گفت: با توجه به واکسیناسیون عمومی و کاهش مبتلایان به کرونا، شاهد استقبال گردشگران داخلی از سفرهای داخلی و تقاضای گردشگران خارجی برای سفر به ایران بخصوص از آبان هستیم. این درحالی است که این روزها با افزایش قیمت حامل‌های انرژی روبه‌رو هستیم که سبب افزایش قیمت سفر شده است.

او ادامه داد: افزایش سویه‌های جدید کرونا سبب شده تا نگرانی‌‌هایی برای چگونگی سفر ایجاد کند درحالیکه در طول شیوع کرونا، گردشگری از همه بخش‌ها بیشتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و نظارت‌ها در آن وجود داشت. ما مرتب با مراجع ذیربط در ارتباط بودیم تا سلامت انسانها را حفظ کنیم.

او در خصوص برنامه‌های نمایشگاه پیش رو گفت: در این مدت هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف وزارتخانه مدنظر بود. در عین حال رویکرد حمایتی برای تسهیل حضور شهرها و روستاهای ملی و جهانی مطرح و حضور پیشکسوتان صنایع دستی، حضور استان‌های کمتر برخوردار و حضور پررنگ بانوان مدنظر بود‌.

به گفته شالبافیان، توجه به گونه‌های گردشگری از جمله سلامت، کشاورزی و خوراک در نمایشگاه امسال لحاظ شده. همچنین نشست‌های مذاکرات بخش‌های خصوصی از روز گذشته فراهم شده و تا روز بعد از نمایشگاه ادامه خواهد داشت.

معاون گردشگری کشور خاطرنشان کرد: نشست‌های نقد، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی در این نمایشگاه در نظر گرفته شده ‌و میزان فضای اختصاص یافته حدود ۲ برابر نمایشگاه گذشته است.

برنامه هفتم توسعه فرصت خوبی برای توجه به گردشگری است

دشتی اردکانی (رییس فراکسیون گردشگری در مجلس شورای اسلامی) گفت: شاید سالی که در پیش داریم سال رونق گردشگری باشد چراکه عزم وزیر و مجلس در این خصوص جزم شده است. این صنعت طی دوسال اخیر به دلیل شیوع کرونا به حال نامساعدی رسید و توجه به  آن ارجحیت دارد و باید طرحی نو دراندازیم و با برنامه‌ریزی بلندمدت نگاه دولت به این حوزه تغییر کند.

او ادامه داد: در ایران مسیر اقتصاد و رونق و توسعه باید از مسیر فرهنگ بگذرد. برنامه هفتم توسعه فرصت خوبی برای توجه به گردشگری است و می‌توان سایر ظرفیت‌ها از صنایع گرفته تا دفاع را در خدمت آن داشت. در سیستم‌های لشگری و کشوری می‌توان گردشگری را جای داد و گردشگری باید به عنوان یک موضوع مهم در کشور مطرح شود. میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس بهترین ظرفیت گردشگری برای معرفی است.

او ادامه داد: گردشگری فرهنگی مدنظر است و اگر توجه به صنایع دستی و تجاری‌سازی آن توجه شود موجب توسعه خواهد شد. در این میان مرتفع کردن مشکل انتقال پول برای تورگردانان. امهال مالیاتی و توجه به مشکلات فعالان گردشگری و صنایع دستی می‌تواند مورد توجه مجلس و وزارتخانه قرار گیرد.

دشتی اردکانی خاطرنشان کرد: گردشگری یگانه زبان صلح ایران با جهانیان است و می‌تواند زبان جمهوری اسلامی ایران برای ارتباط با جهانیان باشد. 

گردشگری حلقه گمشده جمهوری اسلامی ایران 

سیدعزت‌الله ضرغامی (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) با اشاره به رقص کردی که اجرا شد و نماد وحدت است، گفت: امسال منطقه اورامانات به صورت مشترک بین چند استان به ثبت رسید. مردمان سختکوش اورامانات در دل صخره زندگی را جاری کردند. 

او در ادامه به صحبت‌های اردکانی اشاره کرد و گفت: از نگاه مجلسیان به گردشگری و کارهایی که برای این حوزه انجام می‌دهند تشکر می‌کنم و حضور آنها فرصت مغتنمی برای ماست.

ضرغامی خاطرنشان کرد: حلقه گمشده جمهوری اسلامی ایران طی ۴۲ سال گذشته، گردشگری بود. با توجه به ظرفیتی که دارد آنچنان که باید مورد توجه نبوده‌. باید زیرساخت‌ها فراهم و موانع برداشته شود.

او ادامه داد: هفته گذشته که به نمایشگاه فیتور رفتم، متوجه شدم نمایشگاه‌های ما چیزی از فیتور کم ندارند. ظرفیت‌ها و آمادگی‌های کارشناسان ما هم کم از فیتور ندارد. مزیت‌های نسبی ما فوق‌العاده است. فقط گردشگری فرهنگی و اکوتوریسم نداریم و به مراتب از بسیاری از کشورهایی که در صدر گردشگری قرار دارند چیزی کم نداریم باید موانع را برداریم ک تسهیلات برای فعالان این عرصه فراهم کنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: برگزاری نشست‌های  B2B تاثیر زیادی در حوزه گردشگری خواهد داشت، زمانی که با فعالان خارجی ارتباط مستقیم می‌گیریم ادامه ارتباط را تضمین می‌کنیم. باید ارتباط با مردم را هم فراهم کنیم.  نهضت تفویض اختیار را تا پایان سال خواهیم داشت.

به گفته ضرغامی؛ ارائه مجوز برای فعالیت‌های خانگی در حوزه صنایع‌دستی برداشته خواهد شد و در هرجای کشور هر کس یا بخش که بخواهد صنایع دستی تولید کند دیگر نیازی به مجوز ندارد بلکه فقط در یک سامانه اعلام می‌کند و ما نظارت خواهیم داشت. البته کارگاه‌های بزرگ تفاوت دارند‌ و به زودی ساز و کار اعلام خواهد شد‌. هرکس می‌تواند تولید کند، بفروشد. ما راه را برای مردم هموار می‌کنیم. این مهم در حوزه بومگردی نیز صدق می‌کند. 

او فرهنگی‌ترین حرکت در حوزه گردشگری را فعالیت‌ واحدهای بومگردی آن هم با نظارت وزارتخانه دانست و گفت: گردشگران می‌آیند که با فرهنگ ما آشنا شوند. داستان مردم مارا بشنوند و با آنها همراه شوند. من با اصطلاح قشر خاکستری مخالفم و افتخار می‌کنم که جزو این قشر باشم. آنها که خود را قشر نورانی می‌دانند، مراقب باشند که در تاریکی غرق نشوند. رسانه‌ها، مردم، فعالان شبکه‌‌های اجتماعی همراهان ما هستند و ما از هیچکس شکایت نداریم هر رسانه می‌تواند ما را نقد کند.

نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی از ۹ تا ۱۲ بهمن از ساعت ۹ الی ۱۷ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز