خبرگزاری کار ایران

درس‌گفتارهایی درباره کوارتت‌های «شوستاکوویچ»

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۱۸۴

درباره کوارتت‌های شوستاکوویچ، در باب «بیان صدای خاموش خود»، درس‌گفتارهایی در مدرسه بیدار برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، در باب «بیان صدای خاموش خود»، درس‌گفتارهایی درباره کوارتت‌های شوستاکوویچ، در مدرسه بیدار برگزار می‌شود. 

آروین صداقت‌کیش (آهنگساز، پژوهشگر و منتقد موسیقی) هدایت این دوره را به عهده دارد که از ۱۳ بهمن‌ماه به مدت ۶ جلسه دو ساعته برگزار می‌‌شود. این درس‌گفتار به سه شیوه حضوری، آنلاین و آفلاین برای دسترسی هر چه بهتر علاقمندان تدارک دیده شده است. 

در توضیحات این دوره درس‌گفتار کوارتت‌های شوستاکویچ با عنوان درباب بیان صدای خاموش خود اینگونه شرح داده شده است: 

«کوارتت‌های شوستاکویچ فرصتِ منحصر به فردی در اختیار اهالی تفکر موسیقایی قرار می‌دهد که چگونگی جدال خاموشی محتوم و اراده‌ی معطوف به شکستنِ خاموشی را در هیأت فرم و سبک موسیقایی دریابند. برآنیم تا در حد گنجایش درسگفتاری محدود، این نگاه شناخته‌شده و البته تا حدودی غالب در موسیقی‌شناسی و تاریخ موسیقی (خصوصا انگلیسی زبان) را بکاویم و ضمن پی‌گیری سیر تحول فنی، نسبت ۱۵ کوارتت را با مثلثی شکل‌یافته از امر سیاسی، امر نو هنری و «خود» مطالعه کنیم. »

چرا که «موقعیت شوستاکویچ در جهان موسیقی موقعیتی به غایت خاص بود. بیش از هر چیز زندگی او در اتحاد شوروی عصر استالین و فشاری که دستگاه تبلیغاتی-هنری رسمی بر او وارد می‌کرد تا آثارش را به هر شکل ممکن با قرائت استالینی از ارزش‌های زیباشناختی رشدیافته بر بستر مارکسیسم-لنینیسم همخوان کند، این موقعیت لکنت‌گرفته را به او بخشید. شوستاکویچ در عصری که مدرنیسم تمام جنبه‌های هنر را درمی‌نوردید، تا اندازه‌ای به اجبارْ مجرای تداوم جهان کلاسیک-رومانتیک شد. از سوی دیگر سیطره‌ی امر سیاسی بر سبک‌شناسی کارش او را در جایگاه تنش دائمی میان تن دادن به سکوت محض یا یافتن راهی برای به گوش رساندن صدای خاموش خود قرار داد. در نهایت او راهی خلاقانه یافت؛ صدای خاموش او در قالب امر تراژیک و دوگانه‌ی پرتنش جدیت-طنز راهی به بیرون یافت و ماندگار شد.» 

آروین صداقت‌کیش (تهران ۱۳۵۳)، مؤلف، پژوهش‌گر و منتقد موسیقی، نویسنده‌ی مقالات متعدد به زبان فارسی و انگلیسی است. او عضو شورای نویسندگان یا مشاور علمی چندین نشریه‌ی تخصصی و پژوهشی درزمینه‌ی هنر و موسیقی از جمله فرهنگ و آهنگ، گفتگوی هارمونیک، آیینه‌ی خیال، کتاب سال شیدا، دوفصلنامه‌ی پژوهشی مهرگانی و فصلنامه‌ی تخصصی زنگار بوده است و همچنین با دیگر نشریه‌های تخصصی یا پژوهشی حوزه‌ی موسیقی و موسیقی‌شناسی همچون هنر موسیقی، گزارش موسیقی و فصلنامه‌ی ماهور همکاری مستمر دارد. از او تاکنون کتابی با عنوان «درس‌گفتارهای نقد موسیقی» منتشر شده است که درس‌نامه‌ی یک ترم تدریس در «کارگاه آشنایی با نقد موسیقی» در سال ۱۳۹۱-۱۳۹۲ است. او همچنین داور یا عضو کمیته‌ی علمی رویدادها یا رقابت‌های متعددی مانند «جشنواره‌ی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های موسیقی ایران» (سه دوره)، «کتاب سال خانه‌ی موسیقی» (دو دوره)، کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، SIMF ۲۰۱۸، جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی شیراز (اپوس ۲ بتهوون)، ۲۷امین جشنواره‌ی ملی کتاب سال دانشجویی، ۳۶امین جشنواره‌ی موسیقی فجر بوده است. عمده حوزه‌های مطالعاتی و کار فکری او را نقد موسیقی و فلسفه‌ی نقد معاصر، نظریه‌ی موسیقی، تجزیه‌وتحلیل موسیقی با گرایش به موسیقی کلاسیک ایرانی معاصر (سده‌ی ۱۴ خورشیدی) و موسیقی کلاسیک آوانگارد غربی (سده‌ی ۲۱-۲۰ میلادی) و مسائل فرهنگی-اجتماعی-تاریخی پیوسته با آن‌ها تشکیل می‌دهد. 

دوره درس‌گفتارهایی درباره کوارتت‌های شوستاکوویچ از ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ روزهای چهارشنبه از ساعت ۱۹ الی ۲۱ در مدرسه بیدار آغاز می‌گردد. 

علاقمندان به شرکت در دوره در مدرسه بیدار از طریق یکی از راه‌های ارتباطی زیر می‌توانند اقدام نمایند: 

سایت: www. bidar. school، ایمیل: institutebidar@gmail. com، اینستاگرام: bidar. school، کانال یوتیوب: Bidar School

آدرس: مدرسه‌ی بیدار، خیابان نجات الهی، کوچه‌ی نوید، پلاک ۴، طبقه‌ی همکف شرقی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز