خبرگزاری کار ایران

اهدای مجموعه اسناد خاندان پاکدامن همدانی به کتابخانه مجلس

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۸۱۱۱

مجموعه اهدایی خاندان پاکدامن همدانی دیروز با حضور پرویز همدانی، به گنجینه کتابخانه مجلس افزوده شد.

به گزارش ایلنا، دیروز پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۰، پرویز پاکدامن، برای اهدای رسمی مجموعه متعلق به خاندان مادری‌ خود، در کتابخانه مجلس حاضر و ضمن دیدار با رئیس کتابخانه، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمیان، این مجموعه بزرگ را به این مرکز اهدا کرد.

این مجموعه اهدایی شامل ۳۲ جلد نسخه خطی، یک نسخه چاپ سنگی، یک برگ سند قاب شده و نوزده عدد آثار موزه‌ای (شامل قلمدان و اشیاء سفالی) است.

طبق قول رئیس کتابخانه مجلس، قرار بر آن است که در اسرع وقت منابع خطی فهرست‌نویسی، اسکن و در صورت نیاز مرمّت شوند و فایل دیجیتالی تمام منابع در اختیار خانواده پاکدامن قرار گیرد. آثار موزه‌ای نیز به سرعت عکس‌برداری و ثبت شده، قدمت و ارزش هنری‌شان سنجیده و در موزه مجازی مجلس قابل بازیابی و رؤیت خواهند بود.

پرویز پاکدامن همدانی، منابع اهدایی را در اصل متعلق به پدربزرگ مرحوم خود، عبدالله درخشان (معروف به ظهیردفتر) معرفی کرد. این منابع، باقی‌مانده کوچکی از کتابخانه بزرگ او بود که به دلایل و در شرایطی خاص بییشتر منابع آن از بین رفته و این تعداد اهدا شده، توسط خواهر کوچک، مرحومه نسرین پاکدامن همدانی، تا سه سال قبل نگهداری می‌شد. پس از فوت نسرین پاکدامن در سه سال قبل، این مجموعه به پرویز پاکدامن به ارث می‌رسد و او از همان زمان درصدد یافتن مکانی مورد اعتماد برای اهدای مجموعه بود. از مدتی قبل، پس از جستجو و تحقیق، کتابخانه مجلس را برای این اهدا انتخاب کرد.

مجموعه کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، از حسن اعتماد همه اهداکنندگانی که این گنجینه را برای نگهداری منابع ارزشمندشان انتخاب می‌کنند، صمیمانه قدردانی می‌کند و در تلاش است تا این منابع از هر گزندی محفوظ باشد. همچنین می‌کوشد تا با اسکن از منابع خطی، سنگی، سربی و اسناد و عکس‌برداری از منابع موزه‌ای و امکان رؤیت عمومی در موزه مجازی، این گنجینه ارزشمند ملی را ماندگار کرده، در اختیار همگان قرار دهد.

به زودی پس از ثبت گنجینه ارزشمند اهدایی خاندان پاکدامن همدانی، این منابع معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز