خبرگزاری کار ایران

تعیین عرصه و حریم تپه موسوم به حاج عیسی سلطانپور شهر ایذه/ کشف یک دهنه مفرغین اسب

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۰۶۶

پروژه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تپه موسوم به حاج عیسی سلطانپور در شهر ایذه با هدف حفظ این محوطه باستانی از خطرات ناشی از گسترش شهرنشینی انجام شد.

به گزارش ایلنا، مهدی فرجی، مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر (ایذه) و سرپرست هیأت باستان‌شناسی، گفت: تپه موسوم به حاج عیسی سلطانپور تپه‌ای باستانی در بخش شمال خاوری شهر ایذه با وسعتی بیش از ۵ هکتار است که گسترش شهرنشینی آن را به مانند نگینی در بر گرفته است.

این باستان‌شناس گسترش شهرنشینی را تهدیدی دانست که در چند سال اخیر این تپه را با خطراتی مواجه کرده است و افزود: گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم این تپه با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به مدت ۲۰ روز انجام شد.

فرجی اظهارکرد: در طول این پروژه ۲۶ گمانه در پیرامون و جای جای مختلف این تپه حفر شد که برخی از آن‌ها به لایه‌های باستانی برخورد کرد و برخی نیز فاقد نهشته‌های باستانی بود.

او گفت: هرچند بارش‌های باران در طول این دوره اسباب تعطیلی موقتی برنامه را در پی‌داشت اما به سبب اهمیت مشخص کردن عرصه و حریم این تپه با همکاری‌های اعضای هیأت و کارگران زحمتکش به موقع به پایان رسید.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی، حفر ۲۶ گمانه، انجام نقشه‌برداری و عکسبرداری هوایی و کشف یک دهنه مفرغین اسب به صورت سطحی در بالای تپه و یک ظرف سفالی کسردار را از اقدامات و نتایج این پروژه اعلام کرد.

فرجی در پایان با بیان‌اینکه در حال حاضر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر در حال تدوین گزارش، تجزیه و تحلیل یافته‌های فرهنگی چون تکه سفال‌های مختلف و تکمیل نقشه‌های توپوگرافی تهیه شده است تصریح‌کرد: عرصه و حریم پیشنهادی تهیه شده نیز به‌زودی در شورای حرایم اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان مطرح خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز