خبرگزاری کار ایران

حامد شیخی:

خواستم جای خالی هنرمندان به خواب رفته را پرکنم

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۴۹۰۰

کارگردان نمایش دوشیزه می‌گوید: ما در این ایام توانستیم رکورد پرکارترین را به نام خود و گروه تندیس به ثبت برسانیم. هدف اصلی هم این بود که تئاتر را تنها نگذاریم و موجب مرگ آن نشویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش دوشیزه به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی و تهیه‌کنندگی فاطمه عبدالرحیمی، روایتی متفاوت و اثری اقتباسی است که تا بهمن ماه در تماشاخانه آبان اجرا می‌شود.

حامد شیخی (کارگردان این اثر) در خصوص متن این نمایشنامه گفت: بعد از مطالعه نمایشنامه مرگ و دوشیزه اثر آریل دورفمان این برایم تبدیل به دغدغه شد که این نمایشنامه را به نحوی روی صحنه ببرم. اما با توجه به اینکه آثار زیادی در حوزه سینما به اقتباس از این اثر جلوی دوربین رفته بود، با مطالعه دوباره آن به این فکر افتادم که اگر یکی از کاراکترهای مرگ و دوشیزه اگر حذف شود چه اتفاقی می‌افتد؟ با توجه به اینکه پیش از این یعنی در سال‌های خیلی دور نمایشنامه اطلسی‌های لگدمال شده اثر تنسی ویلیامز را به صورت یک فیلم کوتاه جلوی دوربین برده بودم این فکر به ذهنم رسید که می‌شود از این دو اثر اقتباس کرد و یک نمایشنامه دو شخصیتی نوشت که مرا به نمایشنامه دوشیزه رساند اما نمایشنامه به شکلی بود که طبیعتاً گرفتار برخی ممیزی‌ها شد و قابلیت اجرا نداشت و از آنجا که قرار بود پس از اجرای دوشیزه نمایشنامه‌ای با عنوان زیر زمین را روی صحنه ببرم، تصمیم گرفتم همین نمایشنامه دوشیزه را به فضای زیرزمین ببرم تا بحث ممیزی‌ها تلطیف شود و در پایان رسیدم به نمایشنامه‌ای که اکنون روی صحنه رفته است.

وی در خصوص آثار اقتباس شده دیگر از نمایشنامه مرگ و دوشیزه که جلوی دوربین رفته است،  ادامه داد: تاکنون دو اقتباس از نمایشنامه مرگ و دوشیزه اثر آریل دورفمان دیده‌ام؛ یکی از آن‌ها فیلمی به همین نام به کارگردانی رومن پولانسکی بوده که کاملاً وفادار به متن است و دیگری فیلم «روز برمی‌آید» به کارگردانی بیژن میرباقری است که به فضای ایرانی با حضور شخصیت ساواکی آداپته شده است. همچنین فیلم کوتاه «سمفونی فالش» به کارگردانی آرش رحمانی را می‌توان برداشتی از این نمایشنامه به حساب آورد. اما تمام آثار ذکرشده دارای همان سه پرسوناژ متن اصلی می‌باشند که در نمایشنامه دوشیزه یکی از آن‌ها حذف شده است. همچنین در سال ۸۶ فیلمی کوتاه به نام گل‌های اطلسی ساختم که اقتباسی از اطلسی‌های لگدمال شده اثر تنسی ویلیامز بوده است و حالا با الهام از این دو نمایشنامه، دوشیزه را روی صحنه برده‌ام.

شیخی درباره شرایط اجرا و مدت زمان تمرین این نمایش گفت: از اواخر آذرماه تمرین نمایشنامه را شروع کردیم که با چیزی که اکنون می‌بینیم بسیار تفاوت داشت. شخصیت اصلی دختر این نمایشنامه را دختری چوپان نوشته بودم که یگانه سروری بازیگر این نقش بود و کاملاً بر آن مسلط شده بود. اما با توجه به‌عدم قابلیت اجرای آن، فضای نمایشنامه به کلی عوض شد و دختری در لباس عروس جایگزین دختر چوپان شد در فضای زیرزمین و سیمین میرشفیعیان بازیگر این نقش شد؛ که البته آن شخصیت دختر چوپان را به نمایشنامه‌ای دیگر با همین نام دختر چوپان اختصاص دادم و بزودی روی صحنه خواهم برد.

شیخی درباره دلیل کارگردانی و اجرای نمایش‌های متعدد در دوران کرونا ادامه داد: با وجود شرایط کرونا، در طی این مدت نمایش‌های متعددی روی صحنه بردم و به همراه گروه تندیس تلاش‌های زیادی برای زنده نگه داشتن تئاتر در این ایام انجام دادیم که خوشبختانه توانستیم رکورد پرکارترین را به نام خود و گروه تندیس به ثبت برسانیم. هدف اصلی من این بود که تئاتر را تنها نگذاریم و موجب مرگ آن نشویم. خواستم جای خالی هنرمندانی که در این ایام به خواب زمستانی رفته بودند را پرکنم. خوشبختانه با واکسینه شدن هموطنان ما دوستان هنرمند ما تازه بیدار شدند و جهت اجرا به سالن‌ها هجوم آوردند.

شیخی همچنین درباره برنامه‌اش برای اجراهای آینده گفت: به همراه سایر عوامل گروه تندیس مشغول تمرین نمایش «آقای قرن چاردهم» به کارگردانی خودم هستیم که بزودی روی صحنه خواهد رفت. همچنین نمایش «مرگ و زندگی» به کارگردانی مهدی هنرسازان توسط همین گروه هنری تندیس در ماه بهمن اجرا خواهد شد و میزبان شما عزیزان خواهیم بود.

سایر عوامل این نمایش عیارتند از: نویسنده و کارگردان: حامد شیخی، تهیه‌کننده: فاطمه عبدالرحیمی، بازیگران: حامد شیخی، سیمین میرشفیعیان، مجری طرح و مشاور هنری: غلامحسین شاه علی، روابط عمومی: فاطمه مجدنیا، طراح پوستر و بروشور: فاطمه عبدالرحیمی، دستیاران کارگردان: محمدمنافی، مجیدیارندی پور، عکاس و تصویربردار: فاطمه مجدنیا، طراح نور: محمدرضا گنجی.

این نمایش تا بهمن ماه سال جاری هرشب ساعت ۲۰:۳۰ در تئاتر آبان واقع در خیابان کریمخان زند، خیابان عضدی (آبان)، خیابان سپند، خانه هنرآبان اجرا می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز