خبرگزاری کار ایران

حمیدرضا جعفریان مطرح کرد؛

تلاش داریم میراث ۴۰ ساله حوزه هنری را احیا کنیم/ قایل به یک شورای پروانه نمایش هستیم/ فیلمی که توقیف شود را تولید نمی‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۴۵۹۹

حمیدرضا جعفریان (رییس سازمان سینمایی حوزه هنری) در نشست خبری خود گفت: تلاش ما این است که میراث ۴۰ ساله حوزه هنری را احیا و جوانان مستعد و کوشا را به سینمای ایران معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار، نشست خبری حمیدرضا جعفریان (رییس سازمان سینمایی حوزه هنری) امروز (سه‌شنبه ۲۸ دی) در سالن صفارزاده این سازمان برگزار شد.

در این نشست حمیدرضا جعفریان گفت: از اوایل سال ۹۹ ما در دوره جدید سازمان سینمایی با آسیب شناسی که انجام دادیم یک اهدافی را برای این میراث ۴۰ ساله حوزه هنری که به دست ما رسیده است، ترسیم کردیم. در زمینه رشد و استعدادیابی و تولید، سیاستگذاری‌هایی انجام دادیم و برای اینکه جریان پایدار تولید شکل بگیرد چند پیشران را در نظر گرفتیم.

وی افزود: پیشران اول جریان محتوا و توسعه خلق روایت و قصه‌گویی و از همه مهتر بحث اقتباس از آثار ادبی بود. تلاش کردیم جریان اقتباس را در سینما و تلویزیون تقویت کنیم‌. پیشران دوم سرمایه انسانی و هنرمندان بودند که تلاش کردیم از آنها استفاده کنیم. پیشران سوم ما نیز بحث سرمایه گذاری و هدایت آن به سمت تولید بود. در این زمینه هم با همکاری و تعامل با بخش‌های مختلف تولیدات خوبی را انجام دادیم.

جعفریان ادامه داد: ما در این یک سال و چند ماهی که گذشت، چند دستاورد داشتیم. تلاش کردیم گوناگونی در ژانر ایجاد کنیم. و درنتیجه هم در ژانر دفاع مقدس هم درام سیاسی، درام اجتماعی و حتی بیوگرافی داریم. سرمایه‌گذاری روی فیلمسازان حرفه‌ای و جوان را هم داشتیم. هر ۴ اثری که حوزه هنری در جشنواره فجر دارد، همه کارگردانانی هستند که کار دوم خود را تولید کرده‌اند. این آثار تمرکزشان بر امیدبخشی و حال خوب برای مخاطب است. ما در کنار رشد کمی، به بحث کیفی هم اهمیت دادیم تا‌ کارها قابل دفاع باشد.

رئیس سازمان سینمایی هنری درباره تولیدات این مرکز در در جشنواره فیلم فجر گفت: ما چهار فیلم سینمایی در جشنواره امسال داریم که طی یک سال اخیر فرایند آن‌ها طی شده و در موعد مقرر به دبیرخانه جشنواره تحویل داده شدند. «ضد» به کارگردانی امیرحسین ربیعی فیلمی درام و سیاسی است که در بستر یک روایت عاشقانه به شخصیت شهید بهشتی می‌پردازد و ماجرای آن از ۱۴ اسفند ۵۹ تا ۷ تیر روایت می‌شود. امسال که چهلمین سالگرد شهید بهشتی است انگیزه ما این بود که به این موضوع بپردازیم و التهابات دهه ۶۰ را نشان بدهیم.

وی افزود: «هناس» به کارگردانی حسین دارابی هم در ژانر بیوگرافی یک روایت زنانه است و به وقایع ملتهب ابتدای دهه ۹۰ می‌پردازد.

جعفریان ادامه داد: برای این دو اثر هم در فضای فیلمنامه و هم برای تولید، رفت و برگشت‌هایی داشتیم. در دو اثر دیگر هم مشارکت در تولید داشتیم که امسال تنها توانستیم با بنیاد فارابی مشارکت داشته باشیم اما در تلاش هستیم در سال‌های آینده بیشتر مشارکت کنیم. فیلم «دسته دختران» ساخته منیر قیدی یک پروژه بزرگ دفاع مقدسی است که تنها کارگردان زن جشنواره آن را کارگردانی کرده است. ویژگی اصلی این فیلم این است که اقتباس از وقایع و چند کتاب ادبیات پایداری است و از این جهت برای ما اثر ارزشمندی است. فیلم «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی هم درامی اجتماعی است که ویژگی ممتاز آن که باعث شد از این فیلم حمایت کنیم، این است که یک فیلم خانوادگی شیرین، دغدغه‌مند و سالم است. یکسری کارها را هم برای تولید در سال آینده خواهیم داشت که تعدادی تصویب شده و ادامه روند ماست. یکی از این آثار به کارگردانی مقدم دوست است که در مراحل نهایی فیلمنامه هستیم.

جعفریان درباره توقیف فیلم‌های مصلحت و دیدن این فیلم جرم است نیز توضیح داد: فیلم‌های ما توقیف نشده است و اصولا فیلمی که توقیف شود را تولید نمی‌کنیم. در این زمینه حتما در چهارچوب قانون و ماموریت انقلابی خود عمل می‌کنیم. هیچ فیلیمی توقیف نشده است و فقط فیلم جرم بنا به دلایل مختلف، دولت قبل تصمیم گرفت نمایش آن را به تعویق اندازد. خوشبختانه سال پیش فیلم اکران شد و مشکلی هم نداشت.

وی تصریح کرد: فیلم مصلحت هم توقیف نیست و پروانه نمایش آن در سال قبل صادر شده فقط برخی نهادها روی آن مواردی دارند که در حال رایزنی هستیم تا آنها را حل کنیم. ما اتفاقا با اکران فیلم جرم در زمان کرونا حسن‌نیت خود را ثابت کردیم. 

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره «گروگانگیری سالن‌های سینمایی» بیان کرد: حسم این است که اسیر جنجال رسانه‌ای شده‌ایم. چرا اکران «آتابای» و «پوست» را نمی‌بینید، رضایت‌های عمده تهیه‌کنندگان در عدالت‌گستری دیده نمی‌شود؟ اینکه بگوییم سالن‌ها گروگان گرفته می‌شود یک گزاره کلی است. حتماً این وظیفه ماست که سالن به فیلم‌ها اختصاص بدهیم. حوزه هنری به فیلم‌ها به جز اصلاحات ارشاد اصلاحات دیگری وارد نمی‌کند. این ادعا ارزش جواب دادن هم ندارد، چرا توقع دارند همه سالن‌ها به «بی‌همه چیز» اختصاص داده شود؟ بعد از پایان اکران «بی‌همه چیز» در این باره صحبت می‌کنیم. به نظرم این یک بازی برای فروش بیشتر فیلم است.

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه حضور آقای قمی (رییس سازمان تبلیغات اسلامی) در شورای پروانه نمایش تا چه میزان در مواجهه‌ی این سازمان با فیلم‌هایی که در آینده اکران می‌شوند تاثیرگذار خواهد بود، گفت: ما قایل به یک استاندارد هستیم که استاندار شورای پروانه نمایش است. حتماً حضور جناب آقای قمی و دیگران در آن شورا مغتنم است، اما مستقل از عضویت هر کسی در آن شورا، خود همان شورا وجاهت دارد. یکی از مغالطه‌ها این بود که می‌گفتند آقای قمی به یک فیلم پروانه نمایش نداده در حالی که این فیلم در دولت قبل پروانه گرفته بود، درباره نحوه سانس‌دهی و اختصاص پردیس‌ها قوانین شورا مشخص می‌کند که چه کنیم.

وی درباره تولیدات حوزه هنری در سال آینده هم گفت: ما جریان تولید را تثبیت می‌کنیم، جذب سرمایه‌گذاری هم مهم است و به جز همکاری با «فارابی» به گزینه‌های دیگر هم فکر می‌کنیم. در حال حاضر چهار پنج سریال را در مراحل مختلف داریم، از سریال «جنابعالی» به کارگردانی عادل تبریزی حمایت می‌کنیم. تمایل داریم با آثاری که اقتباس از کتاب‌های سوره مهر است، همکاری داشته باشیم. با موسسه شهید آوینی، مرکز فلق و… هم مشارکت‌هایی داریم. تمایل داریم با خود تهیه‌کننده‌ای که مجری کار است، مشارکت کنیم اما این امر برای تهیه‌کنندگان سخت است. باید سرمایه‌گذاری واقعی هم داشته باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: حتماً محتوا برای ما موضوعیت دارد، هویت مضمونی و سیاست کلان حوزه هنری هم مشخص است. خیلی لازم نیست آن را بیانیه کنیم. حتماً پرداختن به مفاخر، کودکان، خانواده، حال خوب مخاطب، حس امید و… برای ما مهم است، در فضای همکاری با فیلمسازان و مولفان هم تلاش می‌کنیم تنوعی داشته باشیم، هم با هنرمندان حرفه‌ای کار کنیم هم با جوانان، امسال خیلی دوست داشتیم یک کار اولی داشته باشیم اما مقدورات اجازه نداد، تلاش می‌کنیم هر سال یک کار اولی داشته باشیم، یا کارهایی برای تثبیت فیلمسازان و تنوع در عوامل داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز