خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جایزه ادبی جلال آل احمد مطرح شد؛

ادبیات پرطرفدارترین ژانر در میان خوانندگان/ نقد ادبی مورد استقبال نیست به رمان‌نویسی روی می‌آوریم/ در پی گسترش دامنه جایزه ادبی جلال آل احمد هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۴۵۲۱

مسئولان برگزارکننده «چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد» از عدم استقبال ناشران و نویسندگان و خوانندگان از بخش نقد ادبی خبر دادند و بر نیاز به گسترش دامنه جایزه جلال تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری «چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد» با حضور علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، مریم بصیری (دبیر علمی جایزه) و غلامرضا طریقی (دبیر اجرایی جایزه) در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

به گفته برگزارکنندگان این دور از جایزه ادبی جلال، ۱۵۷۹ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که داستان بلند و رمان بیشترین بخش مورد استقبال شرکت کنندگان و نقد ادبی با ۴۹ عنوان کمترین استقبال را به خود اختصاص دادند. میانگین سنی نویسندگان شرکت کننده ۵۷ سال است و ۴ نویسنده اولین کتاب خود را نوشته‌اند و توانستند نامزد شوند و ۵ نفر هم بیش از ۱۰ عنوان کتاب دارند.

ادبیات پرطرفدارترین ژانر در میان خوانندگان/ نقد ادبی مورد استقبال نیست به رمان‌نویسی روی می‌آوریم/ در پی گسترش دامنه جایزه ادبی جلال آل احمد هستیم

غلامرضا طریقی (دبیر اجرایی جایزه جلال) در خصوص روند داوری‌ها گفت: برخی از گروه‌های داوری در شهرستان ساکن بودند و برای داوری آن‌ها به تهران می‌آمدند و دائم در رفت و آمد بودند. جایزه ادبی جلال آل احمد سال گذشته نیز در دی ماه برگزار شد.

او ادامه داد: علاوه بر ۴ بخش اصلی یک بخش جنبی هم داشتیم که ویراستاری کتاب است. بخش ویژه نگاه دیگر هم مورد داوری قرار گرفت و ۵ کتاب در این حوزه به عنوان برگزیده معرفی خواهند شد.

دبیر اجرایی جایزه جلال به معرفی داوران این دور از جایزه ادبی جلال آل احمد پرداخت و ادامه داد: ابراهیم زاهدی مطلق، داوود امیریان، مهدی قزلی داوران بخش مستندنگار، خسرو باباخانی، هادی خورشاهیان، یوسف قوجق داوران بخش مجموعه داستان کوتاه، اکبر صحرایی، منصور علیمرادی و قاسم فراست داوران بخش داستان بلند و رمان، ابوالفضل حری، علی کاشفی خوانساری و محمدرضا سنگری داوران بخش نقد ادبی هستند.

مریم بصیری (دبیر علمی جایزه) در خصوص کیفیت آثار و داوری‌ها گفت: این جشنواره هم دارای ۴ بخش بود و کتاب‌ها برای داوران ارسال شد. در بخش رمان و داستان که تعداد آثار بیشتر بود جلسات داوری هم بیشتر بود و از روی کیفیت آثار انتخاب کردیم و به اسم نویسنده یا ناشر توجه نداشتیم.

بصیری درخصوص مغفول ماندن بخش نقد ادبی گفت: نویسندگان و منتقدین توجه کمتری به این بخش نشان می‌دهند. هر کس بخواهد در این حوزه ورود کند باید پیشینه ادبی داشته باشد و به طبع تعدادشان اندک است. هر سال پژوهشگاه‌ها مسایلی‌ را مطرح می‌کنند که می‌توانند مورد نقد قرار گیرند اما عملیاتی نمی‌شود.

او ادامه داد: نویسندگان و ناشران از بخش نقد ادبی استقبال نمی‌کنند. البته مخاطب هم از این کتاب‌ها نمی‌خوانند و نویسندگان عموما به رمان روی می‌آورند. بازار کار برای کتاب نقد ادبی نیست.

علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران) نیز حوزه ادبیات را از حوزه‌های پرشمار ناشران کشور دانست و گفت: مطالبه مردم و خوانندگان در حوزه ادبیات زیاد است که ناشران به سراغ این حوزه می‌آیند و پایش‌ها نشان از این امر دارد و در حوزه کتابخانه‌ها نیز حوزه پرطرفدار به جهت امانت کتاب است.

او ادامه داد: آنچه که جایزه ادبی جلال آل احمد را جذاب کرده بخشی به شخصیت جلال بازمی‌گردد و بخشی هم به خوانندگان ادبی و این امر ما را بر آن می‌دارد که دامنه جایزه ادبی جلال آل احمد را گسترش دهیم. بخشی از این امر توسط رسانه‌ها محقق می‌شود که پیگیر سرنوشت کتاب‌های معرفی شده باشند.

رمضانی درخصوص میزان جایزه جلال گفت: به اندازه جایزه کتاب سال در نظر گرفته شده تاشان جایزه حفظ شود البته هنوز عددش مشخص نشده.

در پایان نشست نیز اسامی نامزدهای چهار بخش اصلی جایزه ادبی جلال آل‌احمد در بخش‌های «داستان بلند و رمان»، «مجموعه داستان کوتاه»، «بخش نقد ادبی»، «مستندنگاری» و برگزیدگان و شایسته‌های تقدیر بخش‌های چهارگانه به شرح زیر معرفی شدند.

ادبیات پرطرفدارترین ژانر در میان خوانندگان/ نقد ادبی مورد استقبال نیست به رمان‌نویسی روی می‌آوریم/ در پی گسترش دامنه جایزه ادبی جلال آل احمد هستیم

در چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد بخشی به عنوان بخش ویژه (نگاهی دیگر) طراحی شده که داوران سایر بخش‌ها، داوری این بخش را نیز برعهده داشتند و کتاب‌های «تشریف» نوشته علی‌اصغر عزتی‌پاک (شهرستان ادب)، «حاج‌جلال» نوشته لیلا نظری گیلانده (سوره مهر)، «سبز-آبی» نوشته سعید تشکری باغدار(کتاب نیستان)، «سلول‌های بهاری» نوشته بهنام باقری (راه‌یار) و «کوهستان آتش» نوشته گلعلی بابایی (نشر ۲۷بعثت) را به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی کردند.

مراسم پایانی «چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد» نیز ۱۲ بهمن ماه برگزار خواهد شد. مرتضی سرهنگی، جواد کاموربخشایش، ابراهیم حسن‌بیگی، مریم بصیری، مریم برادران، کامران پارسی‌نژاد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید فخرزاده، محمدرضا شرفی‌خبوشان و محمود جوانبخت اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره این رویداد ادبی هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز