خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

کیش و قشم مقصد گردشگران خارجی نیست و ایرانی‌ها هتل‌ها را پر کرده‌اند/ خارجی‌ها در هتل‌های ایران سرمایه‌گذاری نکردند/ جذب تماشاچیان جام جهانی قطر برای ایران، در حد حرف است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۶۸۰

به گفته مسئولان بخش خصوصی فعال در حوزه هتلداری، در حال حاضر هتل‌های کیش و قشم مملو از مسافر ایرانی هستند و این مقاصد به گردشگران خارجی معرفی نشده‌اند. در این میان هیچ سرمایه گذار خارجی نیز به هتلینگ ایران ورود نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۲ تیر ۱۴۰۰ و تایید شورای نگهبان درخصوص برخورداری برخی از واحدهای اقامتی گردشگری از معافیت‌های قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده در بخش خدمات، خدمات اقامتی هتل‌های یک تا سه ستاره، مهمانپذیرها و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و اتحادیه‌های ذی‌ربط از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهند بود و ۹ درصد از قیمت اتاق‌ها و خدمات کسر خواهد شد. بر این اساس می‌توان گفت، نرخ هتل‌های یک تا سه ستاره ۹ درصد ارزان‌تر خواهد شد و مسافران از پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف شده‌اند. این مهم نه تنها در نرخ اتاق‌ها بلکه تمام خدماتی که هتل‌های یک تا سه ستاره ارائه می‌دهند اعم از رستوران و… را شامل می‌شود.

هرچند این قانون از اواسط دی ماه اجرایی شده است اما جمشید حمزه‌زاده (رئیس جامعه هتلداران ایران)، با اشاره به آنکه اکنون فصل کم مسافر است، گفت: هنوز قضاوت درخصوص ایجاد تغییراتی در میزان مسافران هتل‌های یک تا سه ستاره به واسطه کاهش هزینه خدمات و اقامت، زود است. چراکه هر سال در اوایل فصل زمستان شاهد کاهش میزان سفر و به تبع آن کاهش ضریب اشغال هتل‌ها هستیم و امسال هم این امر اتفاق افتاده است. وضعیت آب و هوا نیز بر این امر تاثیر گذاشته است اما در بهمن و تعطیلاتی که پیش رو داریم قطعا با افزایش میزان سفر و اقامت روبه رو خواهیم شد.

به گفته او، هرچند در مهر و آبان با افزایش مسافران هتل‌ها روبه رو بودیم اما آذر و دی ماه با افت میزان مسافران رو به رو شده‌ایم. باید دید معافیت هتل‌ها از پرداخت ۹ درصد مالیات برارزش افزوده در درازمدت چه تاثیری در میزان مسافرانشان خواهد داشت. ضمن آنکه عموما هتل‌های یک تا سه ستاره، هتل‌های ارزان قیمت هستند و مسافران آن‌ها نیز به لحاظ مالی محدودتر هستند و عدم پرداخت ۹ درصد می‌تواند در ایجاد علاقه برای سفر این قشر تاثیرگذار باشد.

به گفته حمزه‌زاده، هتل‌های جزایر کیش و قشم از امر کاهش تعداد مسافران مستثنی هستند و برخلاف سایر هتل‌های کشور، همچنان مملو از مسافر هستند. کیش و قشم هر سال در این فصل مسافران خود را دارند. البته از آنجا که بیشتر اتاق‌ها توسط مسافران ایرانی پر می‌شود، این مقاصد در بسته سفر گردشگران خارجی جای نگرفته‌اند و به عنوان مسیر جدید معرفی نشده‌اند از این رو تعداد مسافران خارجی هتل‌های کیش و قشم بسیار محدود است و بیشتر میزبان گردشگران ایرانی هستند.

او خاطرنشان کرد: کیش و قشم هیچوقت میزان تعداد زیادی از گردشگران خارجی نبود این درحالی است که به عنوان مناطق آزاد نیازی به اخذ ویزا ندارند. فقط در مقطعی شاهد آن بودیم که کارگران فیلیپین و هند که در دوبی کار می‌کردند برای تمدید ویزاهای خود ناچار بودند چند روزی را در کیش و قشم سپری کنند اما دوبی با تغییر قوانین خود این امکان را از ایران گرفت و شرایطی ایجاد کرد که دیگر آن کارگران برای اقامت چند روزه به ایران نیایند و واحد گذرنامه آن‌ها مهر خروج و ورودشان را در جا می‌زند.

رئیس جامعه هتلداران ایران در پاسخ به این سئوال که آیا هتل‌های کیش و قشم برای اقامت مخاطبان مسابقات جام جهانی قطر ۲۰۲۲ رزرو شده‌اند یا خیر، گفت: جذب مخاطبان مسابقات جام جهانی قطر برای ایران، در حد حرف است و ما تاکنون هیچ کاری که عملیاتی شود، ندیده‌ایم. این امر یک کار دولتی است و دولتمردان باید به این حوزه وارد شوند اما تاکنون که در حد حرف باقی مانده و نمی‌دانم که تا چه اندازه ممکن است به وادی عملیاتی و اجرایی وارد شود. نیاز است تا قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای بین دولتمردان عقد شود تا شاید بتوانیم به عنوان مقصدی ارزان، تعدادی از مخاطبان جام جهانی قطر را جذب کنیم.

جذب مخاطبان مسابقات جام جهانی قطر برای ایران، در حد حرف است و ما تاکنون هیچ کاری که عملیاتی شود، ندیده‌ایم.

به گفته حمزه‌زاده، در حال حاضر تعداد محدودی گردشگر خارجی داریم که بیشتر آن‌ها در هتل‌های مسیرهای سنتی مانند شیراز، تهران و اصفهان اقامت دارند. با وجود آنکه امکان صدور ویزا داریم اما تعداد گردشگران خارجی چشمگیر نیست. این درحالی است که گردشگران سلامت همچنان می‌آیند و ما هنوز ضوابط مشخصی برای هتل بیمارستان نداریم و همان هتل بیمارستانی که چندی پیش فعال بود دیگر فعالیت ندارد چراکه با استانداردهای جهانی یکسان نیست.

رئیس جامعه هتلداران ایران با اشاره به آنکه به دنبال بازنگری در برخی آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های حوزه گردشگری هستیم، گفت: قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی نیازمند بازنگری و تقویت است. آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل و درجه‌بندی و استانداردسازی هتل‌ها نیز نیازمند بازنگری است. البته استانداردسازی هتل‌ها در جریان است و انجام می‌شود.

در حال حاضر تعداد محدودی گردشگر خارجی داریم که بیشتر آن‌ها در هتل‌های مسیرهای سنتی مانند شیراز، تهران و اصفهان اقامت دارند. با وجود آنکه امکان صدور ویزا داریم اما تعداد گردشگران خارجی چشمگیر نیست.

کامیار اسکندریون (دبیرجامعه هتلداران ایران) نیز درخصوص وضعیت استانداردسازی هتل‌های کشور گفت: تمام ۳۱ استان کشور و مناطق آزاد قشم و کیش، استانداردسازی را شروع کرده‌اند البته میزان استقبال در هر استان متفاوت است چنانکه استانداردسازی هتل‌ها در برخی از استان‌ها روبه اتمام است. این فرآیند بسیار طولانی است و نمی‌توان انتظار داشت که سریع محقق شود.

درحال حاضر حدود ۱۵۰ هتل نیمه ساز و در حال ساخت داریم. در این میان هنوز سرمایه گذار خارجی ورود نکرده است.

به گفته او، حداقل ۶ ماه برای استانداردسازی یک هتل نیاز است این مدت زمان به تطبیق هتل با استانداردهای مدنظر بستگی دارد. ضمن آنکه هزینه استانداردسازی بسیار گران تمام می‌شود و برخی از هتل‌ها نسبت به چک لیست‌ها و شیوه‌نامه‌های استانداردسازی کم و کسر زیادی دارند که نیازمند هزینه کرد هنگفت است.

او درخصوص وضعیت سرمایه‌گذاری در حوزه هتلینگ ایران نیز گفت: درحال حاضر حدود ۱۵۰ هتل نیمه ساز و در حال ساخت داریم. در این میان سرمایه گذار خارجی ورود نکرده است. سرمایه گذار خارجی هتل امام نیز از ایران خارج شده و بخشی از هتل که در اختیار آکور بود در حال حاضر با مدیریت ایرانی اداره می‌شود و شرکت آکور از آن بخش خارج شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز