خبرگزاری کار ایران

«شوخی با نظامی‌ها» مجموعه‌ای از ۱۴ داستان کوتاه

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۶۳۲

کتاب «شوخی با نظامی‌ها» مجموعه‌ای متشکل از ۱۴ داستان کوتاه است که توسط انتشارات ققنوس منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «شوخی با نظامی‌ها»، نوشته مازن معروف (رژ روزنامه‌نگار لبنانی)، با ترجمه منصوره احمدی جعفری، توسط انتشارات ققنوس با قیمت ۲۸ هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب دربردارنده مجموعه‌ای از ۱۴ داستان کوتاه است که هر یک روایتی جداگانه را در مقابل خواننده ترسیم می‌کند.

در معرفی این اثر آمده است: داستان «شوخی با نظامی‌ها» که این مجموعه هم نام خود را از آن گرفته، ماجرای خواندنی و تأثیرگذار پسربچه‌ای است که برادر دو قلوی ناشنوایی دارد و پدرش در خشکشویی کار می‌کند. پدر او مرد ترسویی است و مدام از نظامیانی که در کوچه و خیابان، به قول خودشان، در حال محافظت از مردم‌اند کتک می‌خورد. پدر باید هر روز برای سربازها جوکی تعریف کند تا آن‌ها اذیتش نکنند. از این رو پسر برای آن‌که پدرش ترسناک به نظر برسد، تا سربازها نتوانند کتکش بزنند و خودش هم بتواند در مدرسه جلوی بچه‌ها سرش را بالا بگیرد، به راه‌های زیادی متوسل می‌شود. یکی از این راه‌ها این است که کاری کند پدرش کور شود و یک چشم مصنوعی داشته باشد، مثل بستنی‌فروش محل تا بقیه از او حساب ببرند.

در پشت جلد کتاب آمده: پدر و مادرم مردند بدون این‌که لبخند مرا ببینند. آن زمان دیگر نوجوان بودم. یادم می‌آید مادرم در حالی که در بستر مرگ بود به من التماس می‌کرد لبخند بزنم. نفس‌های آخرش را می‌کشید و می‌گفت: بذار لبخندت رو ببینم. این آخرین خواسته‌ایه که توی زندگی‌م دارم. آن لحظه اصلا نمی‌توانستم لبخند بزنم. درست است. من اصلا سعی نکردم، چون در آن وضعیت اصلا نمی‌توانستم بخندم. من فهمیده بودم این قراری که با خودم گذاشته‌ام کار غیر ممکنی است. آرزو داشتم بتوانم در آن موقعیت خنده را از یکی از همسایه‌ها قرض بگیرم، دلم می‌خواست می‌توانستم بروم جلوی خانه کسی در بزنم، و وقتی در را باز کرد و لبخند زد، لبنخند را از چهره‌اش بکنم و روی صورت خودم بچسبانم و پیش مادرم برگردم.

کتاب «شوخی با نظامی‌ها» نامزد نهایی جایزۀ من‌بوکر سال ۲۰۱۹ بوده و نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز