خبرگزاری کار ایران

کتاب «درس‌گفتارهای لکان» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۹۰۵

کتاب «درس‌گفتارهای لکان» از سوی نشر سیب سرخ روانه بازار کتاب شد.

به گزارش ایلنا، کتاب «درس‌گفتارهای لکان» به کوشش فرزام پروا گردآوری و تدوین و از سوی انتشارات سیب سرخ روانه بازار کتاب شد. 

«درس‌گفتارهای لکان» شامل درسگفتارهایی است که فرزام پروا (روانپزشک و روانکاو) در تابستان و پاییز ۱۳۹۸ پیش از همه‌گیری کرونا، در موسسه حکمت و فلسفه برگزار کرد. 

این درس‌گفتارها که متکی بر آثار فروید، آثار شفاهی و مکتوب لکان و سال‌ها تجربه عملی وی بوده است به معرفی نکات بدیع تئوری لکان در روانکاوی و ریشه‌های آن در روانکاوی فرویدی، فلسفه، زبان شناسی، فنومنولوژی و… پرداخته است. 

پروا همچنین در این کتاب شرح داده است که چطور لکان توانست از فروید فراتر برود و دانش روانکاوی را گسترش دهد و آن را در پیوند با سایر شاخه‌های علوم قرار دهد. 

این درس‌گفتارهای شامل شش جلسه مقدماتی و شش جلسه بررسی نمونه‌هایی از نثر فروید و شیوه گفتاری لکان است تا آنچه در دوره مقدماتی گفته شد با نمونه‌هایی از شیوه کلامی این دو متفکر همراه شود و به گفته پروا از شیوه مستقیم و شفاف سخن فروید تا شیوه مبهم، پیچیده و چندپهلوی کلام لکان مورد توجه قرار بگیرد. 

به گفته پروا این درس‌گفتارها در زمان ارائه سعی کرد به شیوه سقراطی و مانند آنچه در کتاب «ضیافت» افلاطون آمده است، فرصتی برای تامل و تفکر و زیر سوال بردن پیش فرض‌ها فراهم کند و همین مساله منجر به بروز پرسش‌ها و واکنشهایی در داخل و خارج موسسه حکمت و فلسفه شد، و چالش‌هایی را پیش آورد که نتیجه آن، غنی‌تر شدن درسگفتارها بود. در نتیجه درسگفتارها که دیگر حالت خطابه و سخنرانی نداشت، بلکه درگیر مفاهیمی شد که به شکل زنده در داخل کلاس خلق و به بحث گذاشته می‌شدند. 

نکته قابل توجه دیگر درباره کتاب خاتمه یافتن آن با بحث «پیوندهای ادبیات و روانکاوی» است که مقدمه ایست بر گشودن رازهای گنجینه‌های ادب فارسی با استفاده از روانکاوی، یا همان باستان‌شناسی ادبی. انتشارات سیب سرخ این کتاب را در ۴۰۰ صفحه با قیمت ۱۳۶ هزار تومان منتشر کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز