خبرگزاری کار ایران

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مبتنی بر اصول اسلامی و آرمان‌های دینی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۱۱۴۰

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بی تردید اگر در بحث پیشرفت، مفاهیم را از اسلام عرضه نکنیم توفیق چندانی در تهیه راه‌کارهای خردمندانه و حکیمانه برای پیشرفت اسلامی نخواهیم داشت.

به گزارش ایلنا، قربانعلی دری نجف‌آبادی درباره سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: شناخت ماهیت انسان و اهداف آفرینش او و جهان از الزامات بسیار مهم برای شکل‌گیری نظریه اسلامی پیشرفت است.

وی ادامه داد: به طور کلی دو نوع نگاه به انسان و جهان هستی وجود دارد. نگاه الهی و وحیانی و نگاه مادی‌گرا و سکولار. بر اساس دیدگاه اول، جهان‌شناسی و انسان‌شناسی، همه بر مبنای توحید و بندگی و عبودیت خداوند متعال و هدفمندی خلقت و زندگی و تلاش در راه وصول به قله‌های کمال انسان‌ها و تشکیل امت اسلامی و جامعه آرمانی بشری همراه با عدالت، کرامت، آزادی و آزادگی، مسئولیت‌شناسی و مسئولیت‌پذیری و سرانجام سیر الی الله و وصول به مقام قرب الهی است و انسان با فطرت الهی و کرامت ربانی و آزاد و آزادی‌خواه و مسؤول، برای وصول به حیات طیبه الهی و سیر الی الله و فتح قله‌های کمال و ولایت آفریده شده است که دارای ابعاد گسترده مادی و معنوی و اخلاقی و ملکی و ملکوتی است و می‌تواند به مقام خلافت الهی برسد و این رسالت، رسالتی عام و همگانی و مربوط به جامعه بشری و همه انسان‌ها است در حالی‌که دنیا بر خلاف نگاه مادی‌گرا و غربی نه هدف، بلکه وسیله‌ای برای تحقق این هدف متعالی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بی تردید اگر در بحث پیشرفت، مفاهیم را از غرب، کلیشه کنیم و به نام اسلام عرضه نماییم توفیق چندانی در تهیه راه‌کارهای خردمندانه و حکیمانه برای پیشرفت اسلامی نخواهیم داشت. از این رو سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با مفهوم‌سازی و استنباط و اجتهاد در معارف دینی و اسلامی و با عنایت به تجارب و اندیشه‌ها و نظریه‌های بشری و نیازها و ضرورت‌ها و شناخت مبانی به طرح و بیان اندیشه‌های اسلامی و ارائه نظریه بر اساس معارف اسلامی پرداخته و به راه‌حل‌هایی مبتنی بر اصول اسلامی و آرمان‌های دینی برای پیشرفت نظر دارد.

دری نجف آبادی تصریح کرد: به طور کلی برای تحقق پیشرفت از نظر اسلام، اصولی ضروری است که در تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت لحاظ گردد، از جمله جامعیت و جهانی بودن دین اسلام، تبیین معارف اسلامی توسط صاحب‌نظران و اندیشمندان اسلامی، سیاستگذاری، آینده‌نگری، نظام‌سازی اسلامی، برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی اهداف و آرمان‌ها و اجرا بر اساس نقشه راه، محور بودن انسان در بحث پیشرفت، عدالت، ولایت و ولایتمداری، خلافت و امانت‌داری انسان در حکمرانی، شکرگزاری و استفاده بهینه از موهبت‌ها و فرصت‌ها و امنیت فراگیر و همه‌جانبه، تاکید بر ارزش‌های متعالی الهی و انگیزه‌های معنوی و اخلاقی و الگوسازی عملی و تعاون بر بر و تقوی و پرهیز از جور و عدوان و البته از همه مهمتر ترسیم نقشه راه  با عزم و اراده و همتهای بلند برای پیاده کردن آرمان‌های والا امت و تمدن اسلامی، توفیق دست‌اندرکاران محترم و دل‌سوزان فداکار را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز